16
jan

Recensie - Energy Boost, voor jezelf, je team en je organisatie

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4933
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Hoe hoog ligt de lat bij u? En binnen uw team of organisatie? Hoe reageert u op de snel veranderende wereld? Hoe gaat u om met de daaruit voortvloeiende dynamiek en toenemende prestatiedruk? Ervaart u dat uw traditionele aanpak om prestaties te verbeteren niet voldoende of zelfs averechts werkt? Bent u op zoek naar een boek dat u bewust maakt, prikkelt en inspireert om in actie te komen en tegelijkertijd praktische handvatten geeft om daadwerkelijk aan de slag te gaan? Dan zal het boek van Hans van der Loo u verder helpen. Hij vindt het tijd voor door de mens zelf geproduceerde energie.

Het boek 'Energy boost' van Hans van der Loo biedt handvatten en inzichten die direct toepasbaar zijn op uzelf, maar ook op uw team of binnen uw organisatie. Hans van der Loo laat op diverse manieren zien dat er veel winst te behalen is door te investeren in de menselijke energie. Hij begint met een duidelijke sense of urgency. Wetenschappelijk onderzoek van de Duitse hoogleraar Heike Bruch toont aan dat het slecht is gesteld met de menselijke energie. Gemiddeld gaat veertig tot zestig procent van alle menselijke energie in organisaties verloren. Mensen werken op halve kracht. Niet alleen vervelend voor het individu maar ook voor de team- en organisatieprestaties. Bruch berekende dat energieverlies bij medewerkers leidt tot een gemiddelde omzetdaling van zevenentwintig procent en een productiviteitsdaling van negentien procent. Investeren in de menselijke energie loont.

Aan de hand van zestien krachtvelden en drie knoppen (rood, blauw en groen) biedt Van der Loo de lezer bewustwording en systematiek om energie en prestatie te verbeteren. Daarbij legt hij voortdurend de link met leuke en inspirerende praktijkvoorbeelden uit diverse contexten en naar diverse managementgoeroes en hun visie op presteren en de human resource. Daarnaast neemt hij duidelijk stelling dat de traditionele managementhouding waarbij het draait om effectiviteit en efficiency zijn beste tijd heeft gehad. Het is nu de tijd van het nieuwe presteren waarbij het niet langer gaat om 'moeten', maar om 'willen'. Daarbij hoort een nieuwe manier van organiseren en managen.

Het boek heeft mij geraakt en geboeid. Met name door de koppeling van energie, gedrag en prestaties. Hoewel ik persoonlijk meer leun op het meerdimensionale model van menselijke energie zoals Tony Schwartz deze beschrijft, ben ik blij dat dit boek er is. De menselijke energie is een resource waarvoor veel organisaties nog nauwelijks oog hebben. 'Energy boost' illustreert wederom dat wil je als organisatie duurzaam succesvol zijn er structureel aandacht voor de menselijke energie dient te zijn.

'Energy boost' en het daarbij behorende werkboek leveren een schat aan informatie en bronnen waarmee hr aan de slag kan. Het is geen menukaart. Het boek is precies zoals Van der Loo in zijn inleiding stelt: een filosofisch kookboek dat niet alleen verbinding legt tussen denken en doen maar daarnaast tevens zijn titel waarmaakt en daadwerkelijk 'boost'. Zaak voor hr om de energy boost binnen organisaties daadwerkelijk op gang te brengen en te behouden. Er zijn voldoende theoretische onderbouwingen en praktische handvatten beschikbaar. Het is nu alleen een questie van doen.

Bestel boek

Klik hier om het boek te bestellen.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Organiseren Vitaliteit

Mirjam is directeur van Ergo Optima. Een sparringpartner en adviseur voor bedrijven en organisaties op het gebied van gezondheid, fysieke belasting, menselijke energie en human performance. Ergo Optima zorgt er voor dat medewerkers energiek en zonder lichamelijke klachten werken. Dé basis voor duurzaam en optimaal presteren. Dit doet ze samen met een landelijk netwerk van bedrijfsfysiotherapeuten en vitaliteitscoaches. Bewustwording van eigen (werk)gedrag en het zelfmanagement op het gebied van gezond en energiek werken zijn de kern van de aanpak van Ergo Optima.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties