10
dec

Medewerkertevredenheid biedt valse zekerheid

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2546
  • 0 reactie
  • Afdrukken

We hebben allen een eigen beeld bij bevlogen mensen. Intuïtief lijken we aan te voelen wie dat zijn. Hardwerkende mensen die zorg dragen voor het werk dat ze moeten doen.

Het zijn mensen waar collegae, leidinggevenden en klanten goed mee uit de voeten kunnen. Bevlogenheid van werknemers lezen we meestal af aan hoe zij op het werk rondlopen en wat zij feitelijk doen. En hoewel we dan direct denken aan enthousiaste en hardwerkende mensen, is er volgens de wetenschap meer aan de hand.
 

Gedreven en doelgericht

Het enthousiasme en het harde werken zijn het gevolg van de mate waarin iemand zich met ziel en zaligheid inzet in het werkproces. Als iemand bevlogen is, dan laat hij zichzelf zien in het werk, op een zelfbewuste en ‘zelfexpressieve’ manier. Bevlogen mensen zijn dus niet de werknemers die alleen maar op routine draaien. Die om acht uur binnenkomen en om vijf uur huiswaarts gaan zonder kleur te hebben gehad op die dag. Nee, het zijn de werknemers die hun kennis, vaardigheden en ideeën, maar ook hun intuïtie en gevoel gebruiken om uitdagingen aan te gaan. Bevlogen mensen zijn gedreven én werken in lijn met de doelen van de organisatie.

Passiviteit

Volgens de psychologie is dit anders bij tevreden mensen. Onderzoek laat zien dat tevreden mensen vooral passief zijn. Tevreden mensen voelen zich prima in hun werk, maar ‘leunen achterover’. Wil je deze mensen in je organisatie? Wanneer we naar de cijfers kijken, dan blijkt dat circa 90% van de Nederlandse beroepsbevolking tevreden is (wat boven het Europese gemiddelde ligt) en maar 20% bevlogen is op het werk.
 

Waardeer dit blogbericht:

Wilmar B. Schaufeli (1953) is een Nederlands arbeids- en organisatiepsycholoog, klinisch psycholoog en hoogleraar Arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht (UU) te Utrecht.


Reacties