28
sept

Inzetbaarheid de kunst van regulier onderhoud

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1965
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Vitaliteit, duurzame inzetbaarheid, talentmanagement; termen waarover je struikelt in vakbladen, nieuwsbrieven en seminars. Mensen moeten zich blijven ontwikkelen en zorgen dat zij blijvend van toegevoegde waarde zijn voor de organisatie.

Nieuw? Welnee!

Zijn deze onderwerpen nieuw? Welnee! Begin 1980, tijdens mijn hbo-opleiding personeelswerk (ja, zo heette dat toen) spraken wij uitgebreid over taakroulatie, taakverruiming en taakverrijking als mogelijkheden om te zorgen dat medewerkers zich bleven ontwikkelen. Opleidingsfunctionarissen bedachten plannen en realiseerden een aanbod van trainingen waarmee medewerkers hun kennen en kunnen op niveau konden houden. Het lijkt dus of deze ideeën en inspanningen onvoldoende hebben gewerkt.

Inzetbaarheid is een complexe materie

Inzetbaarheid is te vergelijken met het onderhoud van een auto. Je weet dat onderhoud belangrijk is, maar als de auto lekker rijdt, vraag je je weleens af waarom je weer veel geld op tafel zou moeten leggen voor een onderhoudsbeurt. Sla je het olie verversen een keer over, dan is dat echt niet direct aan de prestaties van de auto te merken. Behalve dat een onderhoudsbeurt geld kost, is het ook lastig. Je moet het plannen en je bent de auto op z’n minst voor een dag kwijt. Volop redenen dus om het onderhoud uit te stellen. Helaas merken we op termijn wat de gevolgen zijn van gering onderhoud. Dan blijkt de auto ineens haperingen te vertonen en is reparatie niet of nauwelijks mogelijk. Het gevolg is een auto die te vroeg moet worden afgeschreven.

Ook bij inzetbaarheid komen we er vaak te laat achter dat er in het verleden te weinig is geïnvesteerd en dan is het eigenlijk al te laat.

Serviceboekje

De oplossing voor inzetbaarheid ligt dus mogelijk in een serviceboekje. Ware het niet dat zo’n serviceboekje voor een medewerker moeilijk vooraf samen te stellen is. Want anders dan bij een auto, moet het onderhoud van de medewerker continu aan de omstandigheden worden aangepast. Om in autotermen te blijven spreken, er zal regelmatig een nieuwe diagnose gemaakt moeten worden.  Dit kan met behulp van functionerings-  en ontwikkelingsgesprekken.

Eigenaarschap

Het initiatief voor deze diagnose ligt bij de medewerker; hij draagt het primaire eigenaarschap. Natuurlijk hebben werkgevers ook een rol, maar stel je daar als medewerker niet afhankelijk van op. Werkgevers zien altijd wel weer mogelijkheden om ‘een andere auto’ aan te schaffen. Jij blijft dan achter met ‘een kapotte motor’, een auto die niemand meer wil hebben.

beeld: pexels

                           

Waardeer dit blogbericht:
0

Gedreven HR businesspartner die graag samen met u uitdagingen aangaat. Mijn eerste activiteit is op dit moment het in de markt zetten van Senior Flexperts, een nieuw concept, waarbij onder het motto “ervaring als oplossing” ervaren professionals ( vanaf 15 jaar werkervaring) gematcht worden met opdracht- en werkgevers. Daarnaast ondersteun ik al vele jaren diverse opdrachtgevers met personeel, organisatievraagstukken in brede zin.


linkedin hover 32 twitter hover 32