04
mrt

Interview: Drive your own vitality

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4204
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De komende weken interviewt Esmée Meulenkamp verschillende HR-specialisten over hun aanpak van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Vanuit een brede benadering wordt gezocht naar inspiratie en vernieuwende inzichten waar u uw voordeel mee kunt doen. Dit is het eerste deel: een interview met Maaike Thijssen, corporate vitalitymanager binnen ASML en tevens healthmanager van het jaar 2014.

MaaikeThijssen

'Alles begint met de originele vraag: hoe creëer je sense of urgency?' Maaike vertelt over alle inspanningen, de mooie ontwikkelingen en over de ambities van ASML voor de toekomst, om medewerkers, waar heel veel van gevraagd wordt, vitaal en inzetbaar te houden.

Wat is uw visie op duurzaam en vitaal organiseren in 2025?
"In onze ogen ben je duurzaam inzetbaar als je betrokken bent, vitaal bent en competent. In 2025 moet dit normaal gedachtengoed zijn en ik hoop dat dit zich organisch ontwikkelt. Dat betekent dat we stoppen met het bedenken van allerlei regeltjes en protocollen. Vraag en aanbod ligt dan veel dichterbij elkaar, omdat we onze medewerkers nog meer betrekken bij ontwikkelingen rondom vitaliteit. Er wordt nu nog te veel vanuit de ivoren toren gedacht en gehandeld."

Welk beeld staat symbool voor de huidige vitaliteit van uw organisatie?

Esmée1  Esmée2
"Het beginpunt leek op deze uitgedroogde vlakte met dorre bomen. Bij ASML maken we zeer innovatieve high-tech machines die vandaag nog niet mogelijk zijn, maar morgen wel moeten bestaan. Wij maken dus maximaal gebruik van de mentale capaciteit van mensen. Als HR manager zag ik mensen daaraan bijna ten onder gaan. Na twee jaar kan ik zeggen dat we een redelijk grote groep hebben die zich bewust inzet voor hun vitaliteit en inzetbaarheid. Zij helpen deze bus vooruit te duwen. Maar de bus zit nog vol met mensen die nog niet zijn uitgestapt."

Richt uw inzetbaarheidsbeleid zich op bepaalde (risico)groepen?
"Voor het invoeren van health checks bij ASML, hebben we onze medewerkers opgedeeld in levensfasegroepen. In het eerste jaar zijn we gestart met het uitnodigen van alle 50 plus medewerkers. Vorig jaar lag de aandacht bij 40-50 jarige en inmiddels is iedereen onder de 40 aan de beurt. Zeker in het begin ging lang niet iedereen naar de healthchecks. Men was bang dat gevoelige informatie terugkwam in het beoordelingsgesprek. Om het vertrouwen te winnen communiceren we veel via verschillende wegen. We geven voorlichting en lichten dit uit op de tv-schermen, via twitter en via de leidinggevenden. Ook monitoren de privacy-officer en de security-officer de stroom aan data. Deze voorwaarden werken een klein beetje. Maar het komt pas echt op gang als de eerste schapen over de dam zijn en het als positief hebben ervaren. Inmiddels zijn er bijna 3000 medewerkers door de keuring gegaan. Voor de overige onderdelen van het vitaliteitsprogramma maken we geen verschil in leeftijd of anderszins."

Welk element van vitaliteit vindt u zelf belangrijk voor komende jaren?
"Als we inzoomen op vitaliteit hanteren wij de definitie van TNO. In dat model wordt vitaliteit gekenmerkt door mentale veerkracht, motivatie en energie. We richtten binnen ons vitaliteitsprogramma vier modules in om dit te bereiken: bioritme, voeding, mentale weerbaarheid en sport & activiteiten. Bij ASML ligt de aandacht nu vooral bij het vergroten van de mentale weerbaarheid en het verminderen van slaapproblemen. In ons bedrijf is het lastig om stress te reduceren, omdat we nou eenmaal veel van de 'brainpower' van onze medewerkers vragen. Maar we faciliteren allerlei zaken om mensen mentaal en fysiek belastbaarder te maken."

Hoe wordt bewustwording gecreëerd?
"Om urgentie te creëren zijn we gestart met health and lifestylechecks in samenwerking met een sportmedisch centrum in het ziekenhuis naast ons. De resultaten tot dusverre zijn opzienbarend. Ruim 60% van de medewerkers kreeg te horen 'uw gezondheid verdient aandacht'. Dit is voor velen een wake-up call geweest. We doen veel aan laagdrempelige workshops in de vorm van lunchsessies. Je loopt er zo binnen. Er wordt bijvoorbeeld op een luchtige en verhelderende manier informatie gegeven over stress. Mocht je interesse hebben in verdieping, dan schrijf je je in voor een workshop.

Ook vergroten we het bewustzijn door leidinggevenden de inzetbaarheid en vitaliteit in teams te laten bespreken. We bieden hen duidelijke overzichten van de mogelijkheden en ondersteunen ze onder andere met gesprekshandleidingen. Door ludieke acties zoals bijvoorbeeld meedoen met de Nationale Traploopweek, trek je de aandacht."

In hoeverre nemen medewerkers verantwoordelijkheid voor hun inzetbaarheid?
"Ik denk dat er inmiddels meer blaadjes aan de bomen zitten. Mensen zijn vrijwillig gaan duwen, vragen erom en gaan er actief mee aan de slag. Binnen ASML hebben we nu een groep ambassadeurs die zeggen: dit is echt belangrijk. Deze early adaptors nemen bijvoorbeeld als eerste deel aan de healthchecks, mindfulness trainingen of andere activiteiten. Zij duwen die bus vooruit, dat is geweldig om te zien. Door rekening te houden met de belevingswereld van medewerkers en veel zaken vanuit wetenschappelijk oogpunt aan te vliegen, raken steeds meer mensen geïnteresseerd."

Hoe stimuleert u dit eigenaarschap?
"Drive your own vitality. Deze slogan vermelden wij werkelijk overal. Dit houdt in dat wij als organisatie faciliteren, maar dat de medewerker zelf aan zet is. Het duurde wel lang voordat iedereen dit inzag. Na de resultaten van de healthchecks realiseren mensen zich opeens dat het echt gaat om hún gezondheid.

Er komen nu steeds meer ideeën vanuit onze medewerkers. Wij kijken of we dat voor ze kunnen realiseren. Een van onze medewerkers gaf aan mindfulness trainer te zijn. Na een zeer succesvolle pilot was er enorm veel vraag naar deze training. Er moesten nieuwe mindfulness trainers worden aangetrokken. We vonden er nog twee in het personeelsbestand. En twee andere medewerkers hebben we gefacilieerd in het volgen van zo'n opleiding. De inzetbaarheid van deze medewerkers is bijna vertienvoudigd omdat ze hun hobby op het werk kunnen uitoefenen. In de toekomst willen we dit steeds meer gaan doen. Als je een competentie hebt die niet ASML-specifiek is, maar die wel toegevoegde waarde heeft voor het bedrijf, kun je daar twee uur per week beschikbaarheid voor krijgen."

Hoe houdt u deze beweging op gang?
"Wij doen heel veel aan zichtbaarheid en aan communicatie. Hier valt of staat het mee. Ik probeer zoveel mogelijk te twitteren, themaposters op te hangen en via tv-schermen te communiceren. We spelen in op initiatieven als de nationale traploopweek. Bij ASML organiseren we maandelijks TECH Talks, een afgeleide van TED Talks. Daar regelen we nu ook sprekers die hun kennis delen over gezondheid, bijvoorbeeld voeding of het bioritme. Laatst hadden we Kris Verburgh, schrijver van de voedselzandloper uitgenodigd. Binnen tien minuten was het volgeboekt. Ook staat er een vitaliteitsweek in de planning.

En sinds kort hebben we een zeer uitgebreide app voor smartphones, gebaseerd op onze modules. Hij monitort je gezondheid, je kunt anoniem contact opnemen met een e-coach en hij voorziet je van allerlei tips. Maar de kracht ligt vooral in dingen samen doen. Collega's motiveren elkaar en wisselen ervaringen uit. Teammanagers blijven een belangrijke schakel om dit thema in teamverband op te pakken."

Stel: er heeft zich een wonder voorgedaan en alle inzetbaarheid problemen binnen uw organisatie zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Waaraan merkt u dit als eerst?
"Als eerst merk ik dat aan het feit dat niemand zich ziek meldt om onverklaarbare reden, afgezien serieuze ziekten. Er zijn dan geen psychische klachten meer. Ik merk het ook aan de mentaliteit en het energieniveau van mensen. Ik zie dan voor me dat iedereen met de fiets naar het werk komt in plaats van in die lange file te staan. Ook zou iedereen gezonder eten en regulier werkoverleg wordt wandelend gevoerd. Er is veel beweging, dynamiek en vooral ook veel sharing."

Op 10 maart komt dit thema aan bod tijdens HRinspiratie - Duurzame inzetbaarheid bij windkracht 12! Deze dag is een uniek ontmoetingspodium voor hr professionals, loopbaanadviseurs, bedrijfsartsen en managers. Vier doelgroepen die elk vanuit eigen invalshoek betrokken zijn bij het hr-beleid voor 50plussers. Deze multidisciplinaire bijeenkomst zorgt voor een optimale mix om van elkaar te leren en elkaar te inspireren.

Klik hier voor meer info en direct aanmelden.

Waardeer dit blogbericht:
0

Esmée Meulenkamp is een bevlogen adviseur, facilitator, trainer en coach op het gebied van vitaliteit en inzetbaarheid. Al jaren is zij gefascineerd door gedragsverandering en de ontwikkeling van mens en organisatie. Vanuit eigen ervaring zet zij problemen om in iets positiefs. Daarmee weet zij mensen tot de kern te brengen en te verbinden aan hun intrinsieke motivatie.


linkedin hover 32 twitter hover 32