27
aug

Empathie als fundamentele basis voor duurzame inzetbaarheid

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3394
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Duurzame inzetbaarheid leidt tot pittige discussies; over wie waarvoor verantwoordelijk is en of een leven lang leren nu wel zo realistisch is. Mogen we elkaar aanspreken op gezond leven en vitaliteit? Worden hr-instrumenten effectief ingezet? En dragen deze instrumenten daadwerkelijk bij aan goede, gezonde en plezierige werkomstandigheden tot aan je pensioen? Zinvolle discussies, maar wat leveren ze op?

Schatkist voor later

In vrijwel alle organisaties staat duurzame inzetbaarheid tegenwoordig hoog op de agenda.
Of het nu gaat om verpleegkundigen, accountants, ambtenaren, artsen, bankiers, productiemedewerkers of bouwkundigen. Ik vraag mensen regelmatig hun schatkist te tekenen. Dit is hun aanbod aan hr-instrumenten. Welke hr-instrumenten worden er aangereikt als het gaat om het bevorderen van vitaliteit, loopbaanontwikkeling en betrokkenheid? Doel hiervan is om bewustwording te creëren. Weten we eigenlijk wel op welke manieren werkgevers ons faciliteren om duurzame inzetbaarheid te bevorderen? Zijn de hr-instrumenten bij iedereen bekend? Zijn ze voor iedereen toegankelijk? Welke visie schuilt er achter? Geregeld komen we vervolgens in gesprek over behoeften, waardering, vertrouwen, cultuur en geloof.

We hebben verwende kinderen gecreëerd

De hoeveelheid hr-instrumenten is geen garantie voor bevlogenheid, duurzaamheid en dienstbaarheid van mensen. Ik zie grote organisaties waar coaches, scans, talent- en vitaliteitsprogramma’s vanzelfsprekend zijn. Soms zijn deze middelen zelfs een doel op zich geworden. Gevolg is geregeld dat mensen juist verwend worden en de transformatie naar verantwoordelijkheid en regie vanuit werknemersperspectief laag is.

Wat is een mooier voorbeeld dan het gedrag van kinderen? Sommige kinderen worden enorm verwend met speelgoed. Het puilt de kasten en manden uit. Als je kind alles krijgt wat zijn hartje begeert, begint het alles als vanzelfsprekend te beschouwen. Gevolg is dat kinderen geen idee meer hebben waar ze mee moeten spelen, gaan klagen en hun speelgoed minder waarderen. Neem nu eens kinderen die niet worden verwend en zelf hun speelgoed maken. Deze kinderen krijgen de tijd om ontdekkingen te doen. Zij ontwikkelen zich en voelen zich betrokken bij het proces om iets te maken.

Dit is bijna één op één te vertalen wanneer we kijken naar het thema duurzame inzetbaarheid in organisaties. Medewerkers die tal van instrumenten krijgen aangereikt, zien door de bomen het bos niet meer. Medewerkers die betrokken en gewaardeerd worden en bij wie behoeften getoetst worden, zijn over het algemeen enthousiaster en flexibeler.

Een stuk taart, niet meetbaar, wel voelbaar  

We worden in hr-land overspoeld met nieuwe dienstverlening en programma’s. Ik wil overigens niet beweren dat het faciliteren van hr-instrumenten overbodig is. De schatkist van een organisatie reikt middelen aan om aan inzetbaarheid te werken. Maar dat is niet waar het in essentie om draait; het is niet de fundamentele basis.

De wil om aan inzetbaarheid te werken, vraagt om een omgeving waar oprecht empathie wordt getoond. Onderzoek toont aan dat empathie essentieel is voor effectieve organisaties. Biologisch, emotioneel, sociaal en cognitief zitten we zo in elkaar dat we contact willen hebben. (Brene Brown, 2014)

Laten we twee organisaties die ik begeleid met elkaar vergelijken. Organisatie A heeft een enorme schatkist en organisatie B heeft medewerkers die vol lof en trots spreken over de arbeidsrelaties en cultuur binnen hun organisatie. Het is duidelijk zichtbaar dat de medewerkers uit organisatie B positiever gestemd zijn, meer veranderingsbereid tonen en geloof hebben in een succesvolle organisatie wanneer zij er samen voor gaan. Ik spreek Gerard, die werkt in organisatie B. Wanneer zijn team een succes behaalt, wordt iedereen opgetrommeld en eten ze samen een stuk taart. Gezond is het niet, maar wel vind ik het mooi. Gerard werkt aan zijn toekomst door transparante, echte gesprekken met zijn manager en collega’s. ‘Geen poespas, Suzanne, gewoon zeggen waar het echt op staat en wat nodig is om het werk goed te kunnen blijven doen. Ik houd mijzelf een spiegel voor en dat verwacht ik ook van mijn baas.’ Daar kunnen we als hr- professionals en managers van leren. Het is fijn en veilig om bij de buurman af te kijken en meetbare instrumenten als vuurpijlen de organisatie in te schieten. Maar het getuigt van veel lef om de koe bij de horens te vatten en vertrouwen, empathie en oprechtheid basiswaarden te laten zijn binnen de organisatiecultuur.    

Het stuk taart staat symbool voor waar het in essentie om draait, vertrouwen. Organisatie B heeft die basis. Vertrouwen om als individu en om als organisatie te werken aan een onzekere toekomst, te mobiliseren en risico’s te nemen. Nu is het een kwestie van de schatkist vullen aan de hand van daadwerkelijke behoeften.

 

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Inzetbaarheid

Suzanne Kastermans is HR adviseur bij SBI training & advies. Zij adviseert de relaties van SBI op het gebied van (strategisch) HR beleid, - personeelsplanning en duurzame inzetbaarheid van mensen. Suzanne is overtuigt van de wisselwerking tussen mens en organisatie. Medewerkers die op een natuurlijke manier 'meedoen', oftewel duurzaam participeren. Organisaties zijn effectiever als medewerkers meedenken en meedoen en medewerkers ervaren meerwaarde door co-creatie. Organisatiedoelstellingen behalen door succesvol samen te werken heeft voor Suzanne een belangrijke waarde. De succesformule van SBI 'samenwerkt' is daarom een formule die aansluit op haar persoonlijke visie. Vanuit deze visie verbindt zij ook mensen binnen organisaties om de ontwikkeling van organisatie en individu te stimuleren. Daarnaast maakt Suzanne deel uit van de innercircle van de HRcommunity en is zij medeverantwoordelijk voor het domein coaching & training.

Reacties