25
juli

De keerzijde van bevlogenheid

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 6018
  • 1 reactie
  • Afdrukken

Bevlogen medewerkers zijn ontzettend belangrijk voor elke organisatie. Het zijn de medewerkers die ervoor zorgen dat je organisatie werkelijk vooruit gaat. Alleen heeft bevlogenheid ook twee belangrijke keerzijden. Zorgvuldig omgaan met bevlogenheid in je organisatie wordt daarom steeds belangrijker.

Als je je organisatie voorstelt als een kar die vooruit moet, dan zijn bevlogen medewerkers de echte kartrekkers. Tevreden medewerkers zitten voorin de kar, minder tevreden medewerkers achterin. En als organisatie heb je meestal ook wel een paar medewerkers die achter de kar hangen, soms zelfs met hun hakken in het zand.

Zonder bevlogen medewerkers staat de organisatie stil

Door bevlogen medewerkers gaat de kar vooruit. Ze zorgen dat de organisatie zich ontwikkelt. Ze hebben drang om te innoveren, gebruiken hun creativiteit en maken zich druk om de klantgerichtheid van de organisatie. Zonder bevlogen medewerkers staat de kar stil. De organisatie mist haar innovatieve vermogen en is gedoemd om ingehaald te worden door anderen.

Vroeger werd gedacht dat managers de kartrekkers waren en dat medewerkers op de kar zitten. Ondertussen weten we gelukkig beter. Elke medewerker, waar ook in de organisatie, kan een kartrekker zijn. In moderne organisaties wordt dit gewaardeerd.

Het is belangrijk om op ieder moment voldoende kartrekkers in je organisatie te hebben. Volgens de metingen van Effectory is 28,2% van de Nederlandse medewerkers een kartrekker. Bij klanten van Effectory ligt dit percentage hoger, op zo'n 34,1%. Daarbij worden grote verschillen gemeten, variërend van slechts 22,2% tot maar liefst 76,5%.

Continue druk op bevlogen medewerkers

Twee zaken zijn belangrijk om in de gaten te houden rondom bevlogenheid. Over het eerste is al veel gesproken en geschreven. Namelijk de continue druk die soms wordt gelegd op de meest bevlogen medewerkers. Van deze medewerkers wordt op elk moment bevlogenheid verwacht. Met een organisatie die hier sterk op leunt.

De druk op de bevlogen medewerkers is dan hoog en deze medewerkers krijgen, nemen en voelen niet de mogelijkheid om af en toe even bovenop de kar te zitten en een ander de kar te laten trekken. Anderen leunen steeds meer op de bevlogen medewerkers, waardoor dit nog eens wordt versterkt.

Het werk wordt leuk gevonden, maar de werkdruk werkt slopend. Vaak wanneer er dan ook nog iets gebeurt in de privé omgeving van deze medewerkers, kan dit leiden tot uitval. Het moet voor een kartrekker dus ook mogelijk zijn om af en toe even lekker op de kar te zitten, een ander de kar te laten trekken en uit te rusten. Het is belangrijk een kartrekker hierop te wijzen en hierin te stimuleren.

Worden medewerkers in staat gesteld om bevlogen te zijn?

Het tweede is minder bekend. En dat is iets dat ik het blokje voor de kar noem. Juist de kartrekkers komen met regelmaat blokjes tegen op de weg. Obstakels die ervoor zorgen dat de kar niet lekker vooruit gaat. Denk aan een weerbarstige organisatiecultuur, ontwikkelingen die te langzaam gaan, een overschot aan onzinnige procedures, protocollen of regeltjes, politiek in de organisatie of een slecht functionerend informatiesysteem.

Met name bevlogen medewerkers komen dit tegen. Medewerkers die lekker op de kar zitten en meehobbelen, hebben hier aanzienlijk minder last van. Zij voelen iets, maar blijven lekker zitten totdat de kar weer vooruit gaat.
Blokjes voor de kar kunnen bevlogen medewerkers enorm frustreren, aangezien ze niets liever willen dan dat de kar zo snel mogelijk vooruit gaat.

Het risico ontstaat hierdoor dat een bevlogen medewerker de kar niet verder vooruit krijgt, voelt dat hij trekt aan een dood paard en op een bepaald moment afhaakt. Met het gevolg dat hij langer dan goed voor hem is, boven op de kar blijft zitten. Of erger nog, dat hij achter de kar gaat hangen, schoppend tegen de organisatie en met de hakken in het zand.

In het begin is dat nog niet zo erg, maar in een later stadium kan dit leiden tot een medewerker die verzuurd is en niet meer in beweging is te krijgen.

Creëer een organisatie met energie

Voor een organisatie is het belangrijk om hier bijzonder alert op te zijn. Om gebruik te maken van de energie van de bevlogen medewerker om het blokje op te ruimen of om zo soepel mogelijk over het blokje te komen. Of er anders voor te zorgen dat de medewerker eventjes op de kar gaat zitten en een ander het blokje opruimt.

Wanneer de keerzijde van bevlogenheid goed in de gaten wordt gehouden door het management, door HR en zeker ook door de bevlogen medewerker zelf, ontstaat een organisatie met veel energie. Medewerkers gaan bewuster met hun bevlogenheid om en de organisatie houdt haar innovatieve vermogen en blijft succesvol.

Waardeer dit blogbericht:

Guido Heezen is oprichter van Effectory. Hij is de initiator van de Beste Werkgevers Awards, auteur van het boek: "Winnen met uw medewerkers", "De kracht van feedback" en "Het verborgen potentieel van werkend Nederland". Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker.


De vraag die hem al jaren drijft is: "Hoe haal je als organisatie het optimale uit het potentieel van je medewerkers?" en hoe zet je dit potentieel in om een duurzaam succesvolle, energieke organisatie te worden?


linkedin hover 32   twitter hover 32

Reacties