25
mrt

Welzijn van medewerkers; zorg voor goede werkplekergonomie

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2404
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Als je net begonnen bent met je bedrijf of een nieuw kantoor gaat openen, zul je moeten investeren in kantoormeubilair. Daarbij kun je een aantal overwegingen maken. Je wilt niet alleen kwalitatief goed en duurzaam meubilair; het moet ook de uitstraling hebben die je ambieert. Vergeet daarnaast niet het belang van goede werkplekergonomie; het betaalt zich uiteindelijk terug.

Werkplekergonomie, een kwestie van gezond verstand

Iedereen die minimaal acht uur per dag doorbrengt op een werkplek, is er bij gebaat dat zowel werktafel als bureaustoel perfect is afgesteld op zijn of haar lichamelijke verhoudingen. De moderne werkplek kan niet meer zonder in hoogte verstelbare bureaus of bureaustoelen. Heb je mensen in dienst die extra ergonomische ondersteuning nodig hebben, dan is overleg met je arbodienst van belang. Er zijn immers diverse regelingen waarbij je ook een deel van je investering kunt terugkrijgen. 

 Flexplekken

Daarnaast zijn er ook ontwikkelingen waar je rekening mee kan houden. Zeker als je medewerkers niet alle dagen op kantoor zijn en je met flexplekken werkt, is het cruciaal dat je meubilair snel en gemakkelijk te verstellen is. En omdat flexwerkers vaak werken met laptops is het aan te bevelen om je werkplekken zo in te richten dat dit ook makkelijk kan. Werken met laptops is meer belastend dan werken via pc's. Wie op elke flexplek een extern toetsenbord, externe muis en laptopstandaard installeert, ondervangt dit probleem.

Werkplekergonomie, meer dan alleen fysieke omstandigheden

Bij goede werkplekergonomie ligt de focus al gauw op de fysieke arbeidsomstandigheden. Maar het is een feit dat met name de niet-fysieke arbeidsomstandigheden voor problemen kunnen zorgen. Moeten je medewerkers regelmatig uiterst geconcentreerd werken? Kan dit wel op je kantoor? Creëer werkplekken waar iemand zich kan terugtrekken; scherm ze af met bureauschermen of planten en houd die plekken uit de buurt van looppaden. Zorg voor loungehoeken waar mensen comfortabel informeel kunnen overleggen, zodat ze met hun stemgeluid mensen die geconcentreerd bezig zijn niet afleiden. Doe dit bij voorkeur op die plekken waar ze terecht kunnen voor koffie en thee. Creëer voldoende rustpunten binnen je kantoor en je zult merken dat de arbeidsproductiviteit hierdoor positief wordt beïnvloed.

Ergonomie, gezond verstand en goed advies

Of je nu advies nodig hebt over de ergonomische inrichting van individuele werkplekken of de ergonomische indeling van de lay-out van je werkvloer, maak gebruik van de inzichten van je arbodienst. Werk samen met een leverancier van kantoormeubilair  die juist door goede werkplekadvisering meerwaarde biedt. Het betaalt zich altijd terug.

beeld: pixabay

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: ARBO Het Nieuwe Werken

HRzone geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen. Naam en functie van de gastbloggers staan na de introductie.


Interesse? Mail dan naar