30
aug

Werkgevers, besteed eens aandacht aan slaap!

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2008
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Duurzame inzetbaarheid van werknemers staat hoog op de agenda van de meeste werkgevers. Alleen alert zijn op stresssignalen als voorbode voor psychische klachten is niet voldoende. Investeer daarom in de slaapkwaliteit van werknemers; het loont!

Dit artikel is geschreven door Anna Geraedts en Jan Machek

Groeiend slaapprobleem

Hoewel slaap één van de belangrijkste behoeften van de mens is, worden we als werkend Nederland geplaagd door een groeiend slaapprobleem. Een kwart van de mensen heeft slaapklachten, variërend van licht tot ernstig. Voor mensen die in onregelmatige diensten werken, ligt dit percentage nog veel hoger.

De impact van slaapproblemen is enorm. Helaas is de aandacht voor slaapproblemen, met name binnen de werkcontext, beperkt. Er bestaat bijvoorbeeld een relatie tussen slaaptekort en psychische klachten en de hoeveelheid slaap is van invloed op de levensverwachting. Tijd dus om te investeren in de slaapkwaliteit van werknemers!

Slapen helpt

Het verbeteren van slaap leidt tot betere prestaties op het werk: Werknemers die goed slapen zijn productiever, maken minder fouten, én verzuimen minder! Ook blijken werknemers die goed slapen zich eerder aan regels en voorschriften te houden, vertonen zij minder ongewenst gedrag, zijn socialer naar hun collega’s.

Herken de signalen

Het is belangrijk dat werkgevers erin getraind raken signalen te herkennen zodat er preventieve stappen kunnen worden genomen. Andere mogelijkheden om slaapproblemen vroegtijdig in beeld te krijgen en aan te pakken, zijn een slaapmodule in het Preventief medisch onderzoek, slaap opnemen als arbeidsrisico binnen het RI&E-onderzoek of een training organiseren gericht op het herkennen van signalen voor leidinggevenden. Er zijn ook meerdere mogelijkheden, voor interventies: van bewustwordingsworkshops tot individuele slaaptrainingen voor werknemers met slaapproblemen.

Enkele tips

  1. Houd een vast patroon aan en breng regelmaat aan in je slaaproutine zoals gewoontes en bedtijd.
  2. Wees actief overdag (lunchwandelen, fietsen naar werk, sporten na het werk) en beperk dutjes of lang blijven liggen in bed, ook al voel jij je vermoeid.
  3. Beperk alles wat spanning geeft, vermijd stress en zoek bewust activiteiten die voor jou ontspannend werken. De avond in rustige sfeer brengen, lichten dimmen en weinig activiteiten plannen, helpen daarbij. Het laatste deel van de dag op het werk gebruiken om de dag ‘af te ronden’ helpt ook om stress en zorgen op het werk te laten.
  4. Let op je voeding en drinken. Vermijd cafeïnehoudende dranken als koffie en cola. Drink voor het slapen liefst water of kruidenthee.
  5. Ben je een piekeraar, neem dan even de tijd om je piekerthema’s op een rijtje te zetten. Las een ‘piekerkwartiertje’ in aan het begin van de avond, zodat je dat niet meer in bed hoeft te doen.

webinar Arboned Slaapproblemen

 

Lees Investeren in de slaapkwaliteit van werknemers loont van Jan Machek en Anna Geraerdts

beeld: pixabay

Waardeer dit blogbericht:
0

Jan Machek is psycholoog en consultant. Vanuit positieve psychologie houdt Jan zich bezig met het versterken van de weerbaarheid van mensen en hij is expert op het gebied van slaap in relatie tot psychische gezondheid en mentale veerkracht.


linkedin hover 32 twitter hover 32