19
dec

Valkuilen bij het geven van cadeautjes

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 663
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Een cadeautje krijgen is altijd leuk. De ontvanger is altijd blij. Maar misschien is cadeautjes geven nog leuker dan cadeautjes krijgen. Er is wetenschappelijk onderzoek naar het geven van cadeautjes Bij het geven van een cadeautje zijn er drie belangrijke onderdelen: de gever, de ontvanger en het cadeautje. Een handige opdeling, daar kunnen we hier ook wel wat mee.

Deze blog is geschreven door Soundies

De Gever

Als cadeau-gever blijken twee dingen belangrijk. Ten eerste wil de gever de ontvanger verrassen. Zo heb ik eens als baas mijn werknemers een goudvis in een zakje water gegeven. Mooi verhaal erbij: die goudvis stond voor een paar belangrijke werk-gerelateerde waarden. Die waarden moesten ze koesteren was mijn boodschap. De werknemers waren absoluut verrast. Maar de meeste goudvissen waren binnen een week dood.

Het tweede belangrijke element is dat de gever niet als el cheapo wil overkomen. Een cadeautje moet enige waarde hebben, het liefst meer lijken dan het eigenlijk is. Daarom zijn wijnetiket-apps zoals Vivino ook zo vervelend: de ontvanger kan meteen checken hoeveel dat wijntje, dat je net met veel bombarie hebt overhandigd, heeft gekost. Vijf euro is dan echt te weinig, het zet je neer als iemand die graag zonder fatsoenlijke tegenprestatie het bier komt opzuipen.  Een gratis tip voor el cheapo’s: er zijn groothandels die ook voor particulieren open zijn. Wijntjes die je daar koopt, staan meestal niet op deze apps.

Uit Amerikaans onderzoek wordt trouwens geconcludeerd dat mensen het liefst een cadeautje krijgen waar ze om gevraagd hebben, en dat prijs niet zo’n belangrijke rol speelt voor de ontvanger. Dus originele, dure cadeaus worden niet op prijs gesteld. Ik ontvang zelf juist wel graag dure, originele cadeaus. Maar ik ben dan ook geen Amerikaan, maar een Nederlander.

De Ontvanger

Laten we eens beter kijken naar die ontvanger. Die wil verwend worden met unieke cadeaus waarover is nagedacht. Toch? Dus je slooft je als gever uit om dat ene unieke cadeau te vinden voor die verstokte Feyenoord-fan; dat enorm coole shirt voor je neefje van dertien. De ervaring en het Amerikaanse onderzoek leren dat je die moeite beter in andere zaken kan steken. Er zijn immers niet voor niets verlanglijstjes. Daarop staat vaak minutieus vermeld wat er precies gekocht moet worden. Meestal zijn unieke cadeaus het namelijk net niet. Dat coole shirt is precies van het verkeerde merk. Een ‘net-niet-cadeau’ is vaak erger dan een fantasieloos cadeau waarbij de ontvanger zelf iets kan uitzoeken dat het ‘net wel’ is. Geld in een envelopje is al jaren populair. Voordeel is dat je als gever tijd overhoudt om zelf leuke dingen te doen in plaats van je hersens wanhopig te pijnigen op zoek naar ‘iets leuks’ voor een ander.

Het Cadeau

Dan hebben we het cadeautje zelf natuurlijk nog. De enige belangrijke vraag hier is: doe ik iets concreets of juist iets abstracts? Dus een cadeautje dat je kan uitpakken en meteen kan vastpakken, gebruiken, ermee gooien, et cetera. Of juist een beleving, een mooi vooruitzicht naar een dagje Gent, een massage in De Thermen of misschien zelfs wel een weekendje Parijs. Gevers opteren voor de concrete cadeaus. Die geven een directe reactie omdat het meteen duidelijk is wat het is. Een weekendje Parijs is misschien geweldig, maar, laten we eerlijk zijn, op het moment dat je het krijgt is het alleen maar een idee. Bij het type onfatsoenlijke bierzuiper moet je zelfs maar afwachten of je het ooit echt gaat krijgen. De gever verwacht dan ook een wat lauwere reactie op abstracte cadeaus. Maar toch, ontvangers vinden dergelijke abstracte beleveniscadeaus juist erg leuk. Volgens dat Amerikaanse onderzoek althans.

Kortom, je doet het als gever snel fout. Geen cadeautjes meer geven, dan? Het zou ons leven misschien eenvoudiger, maar niet leuker maken. Dus gewoon blijven doen. Ook al zit je helemaal mis, het gebaar wordt ondanks je verkeerde gift op prijs gesteld. Als tegenprestatie krijg je op een later tijdstip een altijd welkom maar even nutteloos presentje terug.

Bij Soundies geven we ook graag cadeautjes. In de vorm van gezonde repen. De repen zijn uniek, verrassend en – toegegeven – niet de allergoedkoopste. Heeft iemand daar om gevraagd? Misschien niet, maar ze zijn wel goed voor de weerstand of voor je spieren en gewrichten. En dat is lekker concreet.

Waardeer dit blogbericht:
0

HRzone geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen. Naam en functie van de gastbloggers staan na de introductie.


Interesse? Mail dan naar

Reacties