18
apr

Succesvol gesprekken voeren

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3092
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Compleet bij jezelf blijven in gesprekken. Kritiek moeiteloos van je schouders laten glijden. Relaxed blijven in moeilijke situaties. De vraag is: hoe bereik je dat?

De zenmeester gaat met zeven leerlingen de tuin in. Ze blijven stilstaan bij een struik met prachtige bloemen, waar de dauwdruppels nog op zitten. Elke leerling ziet een andere kleur in de dauwdruppels, en ze raken bijna slaags. De zenmeester spreekt: 'Samen vormen jullie een geheel. Weet voor jezelf jouw gelijk, maar iedereen is anders. Samen vormen alle gelijken de hele waarheid'.

Ben jij wel eens leeggezogen na een gesprek? Worstel jij of een van je medewerkers met lastige gesprekken? Ontdek hoe je bij jezelf kunt blijven en zelfs energie overhoudt na een gesprek, met deze 16 tips:

1. Andere mensen zijn altijd anders dan jij bent. Ook al maak je onderdeel uit van een groep, dan nog is de groep een toevallige samenkomst van verschillende individuen. Ieder heeft zijn of haar eigen motivatie om deel uit te maken van de groep.

2. De 1/3, 1/3, 1/3-regel. Het zou soms fijn zijn als alle mensen elkaar heel goed snappen. Echter, van de mensen die je ontmoet zal je met slechts 1/3 een grote klik hebben doordat je een gemeenschappelijke deler vindt in je overtuigingen. Met 1/3 voelt het 'wel oké' en de laatste 1/3 zijn personen waar je nauwelijks aansluiting mee zult vinden.

3. Heb begrip voor iemands achtergrond. Zelfs binnen een gezin heeft elk gezinslid een andere visie op hoe situaties in het gezin hebben plaatsgevonden. Maar ook in een relatie, een vriendschap, of in het team van je werk.

4. Ontvang complimenten, wijs ze niet af. Je bent ze altijd waard!

5. Kritiek is als een cadeautje. Pak het uit, en bedenk dan wat je ermee wilt doen. Je kunt het naast je neerleggen, of je gebruikt het en geniet ervan. Het mag allebei.

6. Wees eerlijk naar jezelf, en naar anderen. Hiermee lukt het pas echt goed om jezelf te zijn in een gesprek. Wat voel je precies als iemand iets zegt. Wat doet het met jou? Benoem dit gevoel, wees eerlijk. Door je gevoel te ontkennen, ontken je jezelf. Erken wie jij bent. Dat kan de ander niet voor jou doen, alleen jij zelf kunt dit doen.

7. Wees je bewust van je grenzen. Je hebt er recht op je grenzen aan te geven. Ga eens op onderzoek uit naar waar jouw grenzen liggen. Ga er voor de grap eens overheen en kijk wat er gebeurt. Al spelenderwijs wordt het steeds makkelijker om duidelijk aan te geven wat voor jou prettig voelt, en wat niet.

8. Wees in een gesprek voor 70% bij jezelf, en voor 30% bij de ander. Zo geef je de ander de ruimte. Hoe doe je dat? Door telkens na te gaan: Hoe voel ik me? Hoe zit ik of sta ik? Waar heb ik nu behoefte aan? En verwerk dit in je gesprek. Als jij je goed voelt, zal de ander zich ook goed voelen.

9. Denk voor jezelf, en niet voor de ander. Je kunt nooit precies weten hoe de ander zich voelt. Als je een idee krijgt waar de ander mee zit in het gesprek, check dit dan door bijvoorbeeld op te merken: 'Jij zegt nu dat jij dit heel graag wilt, maar ik merk ook veel aarzeling in je stem.' Laat de ander conclusies trekken, doe dit nooit zelf.

10. Elke ontmoeting heeft een (hoger) doel. Uit vriendschappelijke ontmoetingen kan inspiratie volgen om je hart achterna te gaan. Moeilijke gesprekken bieden je de kans om beter met jouw uitdagingen om te gaan. Of je weg te krijgen bij een richting die niet bij je past. Achteraf blijkt vaak dat het ergens goed voor is geweest.

11. Maak het jezelf gemakkelijk. Stel jezelf open voor hoe jij je voelt in het gesprek. Krijg je vermoeide benen? Geef dit aan en nodig bijvoorbeeld de ander uit om te gaan zitten. De ander is er niet bij gebaat als jij je groot houdt in het gesprek. Dan spiegel je diegene iemand anders voor. Wees eerlijk. Je wordt er meestal niet op afgestraft, integendeel, mensen zullen er respect voor hebben. En als dat wel gebeurt, dan ben je in ieder geval voor jezelf opgekomen.

12. Zeg eerlijk nee: en kijk wat er gebeurt. Meestal blijkt dat je het gewoon overleeft. Ongelooflijk. Er ontstaat zelfs respect dat jij dat gewoon durft te zeggen. Hierdoor kunnen anderen pas weten wat prettig is voor jou. Dit betaalt zich in de toekomst op een positieve manier uit. En zo niet, dan weet je meteen wat je aan iemand hebt. Je hebt recht op je gevoel.

13. Laat je vooroordelen los over de andere persoon. Dit kleurt het hele gesprek. Probeer zoveel mogelijk met een leeg hoofd in een gesprek te zitten. Uiteraard kunnen vooroordelen worden bevestigd, maar misschien word je juist wel verrast, of ontdek je een nieuwe kant in iemand. Wees telkens een ontdekkingsreiziger.

14. Vertrouw op je intuïtie wanneer het juist moment is aangebroken om jouw idee neer te zetten. Doe dit niet uit angst, maar vanuit je sensitiviteit. Vaak weet je het ergens prima.

15. Sluit vriendschap met jezelf, ongeacht je onvolkomenheden. Dit is heel erg belangrijk in de druk-druk-druk-wereld van vandaag de dag. Een goede relatie met jezelf zorgt ervoor dat je een betere relatie met anderen kunt hebben. En je kunt pas van jezelf of de ander houden, in de mate dat je gekend wordt, in alles wie jij bent. Laat dat toe, ga op ontdekkingstocht hoe jij in elkaar zit.

16. Wees dankbaar voor wie je bent, voor je leven, voor je gezondheid, voor de liefde van iedereen om je heen. Wees dankbaar voor je gesprekspartner.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Engagement Vitaliteit

Margaretha Schokker is gefascineerd door drijfveren. Zij helpt mensen nieuwe inspiratie te vinden om hun hart te volgen. Dit doet zij door blogs te schrijven, via (wandel)coaching en trainingen, dit alles vanuit haar bedrijf Reinvent Yourself! Haar levensmissie: "Mensen helpen om bewust keuzes te maken in hun leven, waardoor ze beter in hun vel zitten, weer lachen, energie hebben en ervoor willen gaan. Mensen helpen te ontdekken wie ze echt zijn, in plaats van hoe de buitenwereld verwacht wie zij zijn." Als zij dit doet, krijgt zij energie, ze wordt er blij van en krachtig.

In een notendop: Creatief | Hoogsensitief | Schrijver | Coach | Trainer | Facilitator | Volg-je-hart-specialist

Reacties