29
apr

Interview: Laten zien dat het anders kan en leren door te doen

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2482
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De komende weken interviewt Esmée Meulenkamp verschillende HR-specialisten over hun aanpak van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Vanuit een brede benadering wordt gezocht naar inspiratie en vernieuwende inzichten waar u uw voordeel mee kunt doen. Dit is het negende deel uit de reeks.

HermanZondag

"Laten zien dat het anders kan en leren door te doen." Aldus Herman Zondag, directeur customer operations (COO) bij AFAS. Zelf gezegd: klantenman. Herman vertelt over maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij aandacht voor medewerker, klant en omgeving wordt gezien als wettig betaalmiddel.

Lees hier ook deel 1deel 2deel 3deel 4deel 5deel 6deel 7, deel 8 of download de whitepaper.

Wat is uw visie op duurzaam en vitaal organiseren in de toekomst?

"De komende jaren wordt onze maatschappij nog kennisintensiever. Door automatisering en digitalisering zijn we in transitie, met als gevolg dat een groot gedeelte van het huidige werk verdampt. Daarnaast worden mensen, door de vergrijzing, ontgroening en war for talent, aankomende jaren steeds schaarser. Daarom moet de kwaliteit van onze mensen omhoog en moet dit ook duurzamer zijn. Dat betekent dat we energie anders moeten inzetten en moeten nadenken over: hoe kan het schoner, beter, efficiënter en vooral ook leuker? Ik denk dat de factor leuk, de komende jaren veel belangrijker zal worden. Mensen willen werken bij een leuk bedrijf dat meerwaarde levert. Ze willen werken bij een bedrijf dat het anders doet en buiten de traditionele modellen denkt. Mensen voelen dat wij het bij AFAS anders doen. Dat is onze kracht."

Welk beeld staat symbool voor de huidige vitaliteit van uw organisatie?

BijHermanZondag"Als ik naar onze mensen en het bedrijf an sich kijk, dan heerst er een bepaalde serene rust. Er waait ook een bepaalde wind. Er is schoonheid, er is warmte en het is bovenal een plek waar je graag wilt zijn. En dat heeft allemaal met deze afbeelding te maken. Mensen die voor AFAS werken hebben geen werk of baan, maar een way of life. Dit voelen mensen van binnenuit. We doen er alles aan om onze werkdag zo leuk en inspirerend mogelijk te maken."

Op welke wijze geeft uw organisatie vorm aan duurzame inzetbaarheid?

"Bij AFAS gaan we heel ver. We letten op iemands IQ, EQ en accu. En dat zie je terug in ons lage ziekteverzuim van 1,5%. Het is bijna teveel om op te noemen, maar om een beeld te geven: We bieden medewerkers 28 verlofdagen + 1,5 dag aan team/bedrijfsuitje aan, een persoonlijk opleidingsbudget en daar bovenop nog een bedrag van € 1.000 dat medewerkers zelf mogen besteden aan hun eigen ontwikkeling. Eens in de twee jaar organiseren we healthchecks.Daarnaast organiseren we een inspiratie tweedaagse voor onze medewerkers. Duurzaamheid zit ook met name in de (langdurige) verbinding die je met mensen hebt. En mensen moeten de ruimte krijgen om te groeien. Ook zit het in een stuk beloningsstructuur, waarbij medewerkers meeprofiteren van de winst. En we denken na over duurzaamheid en mobiliteit in de breedste zin van het woord. Moet een consultant elke dag bij de klant zitten? Of kunnen bepaalde onderdelen thuis worden gedaan waardoor je geen reiskosten hebt? De medewerker heeft dan minder reistijd en kan daardoor meer tijd besteden aan zijn klant. We stimuleren dit bewustzijn."

Hoe schep je een inspirerende werkomgeving?

"Managen doe je met je hoofd, maar leidinggeven doe je met je hart. Als je een omgeving creëert van 'vrijheid in gebondenheid' en je geeft vertrouwen, dan zorgt dat voor ongelofelijk veel veerkracht. Goed leiderschap betekent: luisteren, helpen en eerlijk zijn. Wanneer je samenwerkt in vertrouwen, komt er snelheid in het proces, met als positief gevolg dat de kosten omlaag gaan. Helaas zijn veel bedrijven nog te veel bezig met controleren, zijn ze betuttelend bezig, en worden collega's vaak afgetroefd. Het ontneemt mensen aan veerkracht als er continue verkeersborden worden geplaatst en regels worden opgesteld die geen toegevoegde waarde hebben. Vaak zijn dingen die al zichtbaar zijn of weten mensen dat al. Er wordt kilometers aan beleid geschreven. Maar als je weet dat 'beleid' en 'debiel' uit dezelfde letters bestaan dan heeft het verder geen toelichting nodig. Beleid en controle werken juist verstikkend en vermoeiend. Uiteindelijk gaat dit tegen je werken. Het is veel meer inspirerend wanneer je mensen zelf de ruimte geeft binnen de bepaalde kaders. Dan pas krijg je draagvlak. En doordat je mensen deze vrijheid geeft, krijg je blije mensen die kunnen groeien."

Welke rol speelt HR hierin?

"HR betekent dat je in contact bent met mensen. Bij het koffiezetapparaat staan, door het bedrijf lopen en bereikbaar zijn. Daardoor weet je wat er leeft en speelt. HR moet mensen inspireren en prikkelen om weer verder te komen. Bij ons is het niet zomaar een werkgever-werknemer-relatie. We zijn oprecht betrokken en geïnteresseerd in de persoon, dé medewerker! Wij geloven ook in innovatief organiseren. Zo hebben we geen beoordelingsgesprekken meer. We werden namelijk gek van al het papierwerk en gedoe eromheen. Veel liever stuur je direct bij, daar waar nodig is. Mensen mogen fouten maken en moeten daarvan leren. Onze OR is getransformeerd tot de 'Raad van Inspiratie', omdat de mensen van de OR zich 'stierlijk' verveelden. Met de audities van AFAS #2ADVANCE zijn we op een innovatieve manier bezig met in-, door- en uitstroom. En op de AFAS Academy leiden wij mensen die geen enkele ervaring hebben op tot consultant, sales- en/of marketingmanager. Daarmee zijn we hofleverancier van medewerkers voor ons eigen bedrijf."

Hoe geef je als leidinggevende het goede voorbeeld?

"Leiding geven is mét mensen werken. En mensen nemen gedrag over. Als ik het verschil niet maak, doen mijn mensen dat ook niet. Bij alle keuzes die ik maak, heb ik altijd in mijn achterhoofd: Wat betekent dit voor een ander, voor mijn mensen en voor de organisatie?
Veel directies zijn onzichtbaar en niet te bereiken. Ze zijn als het ware toerist in eigen bedrijf. Ze schrijven veel, maar staan niet dicht bij hun mensen en hun business. Waar mijn mond altijd van open valt zijn parkeerplekken voor directieleden vlak voor de deur. Of bij sommige bedrijven gelden beperkte 'openingstijden' van HR. Mijn deur staat altijd open. Ik zeg: doe mee, laat je zien! Zelf loop ik vier dagen per jaar stage in dit bedrijf om nog meer mijn mensen en klanten tegen te komen. Wat is er mooier dan broodjes smeren op de catering of een compliment kunnen geven aan de mensen die het kantoor schoonmaken? Ook vind ik dat je mensen altijd moet motiveren en blijven inspireren om het beste uit zichzelf te halen."

Hoe inspireer en prikkel je medewerkers?

"Het is belangrijk dat je organisatie fris en gebalanceerd blijft. Daarvoor kijk je continue naar wat er gebeurt en wat je aantreft in je bedrijf. En daarom heen bouw je een zekere interne mobiliteit. Je creëert een bepaalde infrastructuur. Je moet mensen zodanig inzetten, dat ze kunnen groeien en niet stilstaan. Want stilstand is achteruitgang. Anders doet iemand zichzelf te kort. Ik denk altijd na of mensen op de juiste plek zitten. Ieder jaar zijn er weer wisselingen. Soms lijkt het wel levend Stratego. Ik ben oprecht blij dat we dit voor elkaar hebben gekregen bij AFAS. Belangrijk is wel dat mensen voelen dat je integer bent en het beste met ze voor hebt. Het lijkt namelijk mooi dat je iemand in je bedrijf hebt die twintig jaar consultant of projectleider is. Maar vaak is dat een rem op je organisatie. Goed is de grootste vijand van beter. Je moet nooit helemaal tevreden, maar wel dankbaar zijn. In sommige gevallen benoem je eerlijk dat iemands houdbaarheidsdatum op is. Je moet ze dan niet proberen vast te houden en laten indutten. Het meest asociale is dat je mensen vasthoud in de organisatie terwijl ze geen toegevoegde waarde meer hebben, Hierdoor wordt de afstand alleen maar groter tussen werknemer en werkgever. Ik vind het veel socialer dat je mensen mogelijkheden biedt, zodat ze kunnen groeien en datgene doen waar zij blij van worden zodat ze de organisatie verder helpen."

Kunt u meer vertellen over #2ADVANCE?

"We willen dat de visie en kernwaarden van ons bedrijf in het DNA zit van onze medewerkers. Sinds 2011 hebben wij dan ook onze eigen 'X-factor' genaamd #2ADVANCE. Dit is een auditie voor een groep medewerkers die hun visie delen en hun meerwaarde voor de organisatie én hun klanten voor het voetlicht brengen. Alle klantmensen binnen de afdeling consultancy worden elke twee jaar uitgedaagd tot deelname hieraan. De jury bestaat uit 2 interne en 2 externe personen. Afgelopen april zaten Jan Peter Balkenende en Erwin van Lambaart in de jury. De gedachte erachter is dat medewerkers zelf voelen dat ze hier waardevoller door worden. Het is om ze rijker en weerbaarder te maken en om ze meer zelfvertrouwen te geven. Want zeg nou zelf: een compliment krijgen van de oud-minister president, dat geeft je ongelofelijk veel veerkracht en een mentale kick. Zo leveren ze meer meerwaarde aan de organisatie, maar ook hun eigen zelfbeeld en vertrouwen gaat hierdoor verder ontwikkelen."

Stel: er heeft zich een wonder voorgedaan en alle inzetbaarheid problemen binnen de inclusieve arbeidsmarkt zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Waaraan merkt u dit als eerst?

"Een lastige vraag, want wij zijn als bedrijf al een afspiegeling van deze maatschappij. Met allerlei verschillen in geaardheid, religie en kleur. Dat vind ik al heel mooi, want dat is écht. Oprechte aandacht zie ik als een wettig betaalmiddel. Het is dus niet omdat het juist op die manier moet of hoort. Wij blijven als bedrijf erg maatschappelijk betrokken. Als bedrijf voel je: op deze manier ben ik dienstbaar aan deze wereld. Wij willen de wereld een beetje mooier maken en ook de ander het succes gunnen."

Waardeer dit blogbericht:
0

Esmée Meulenkamp is een bevlogen adviseur, facilitator, trainer en coach op het gebied van vitaliteit en inzetbaarheid. Al jaren is zij gefascineerd door gedragsverandering en de ontwikkeling van mens en organisatie. Vanuit eigen ervaring zet zij problemen om in iets positiefs. Daarmee weet zij mensen tot de kern te brengen en te verbinden aan hun intrinsieke motivatie.


linkedin hover 32 twitter hover 32