15
mei

Interview Evelyn Selhorst: Arbobeleid opzetten? Doe het niet alleen

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2521
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Voor het boek Werkplezier interviewde Patricia Andries vijfentwintig professionals over werk en vitaliteit. Een selectie hiervan publiceerde zij in haar boek: verhalen over daadkracht, humor, geluk, je balans bewaken, medewerkers inspireren en motiveren en zinvolle resultaten behalen op de werkvloer. Vandaag een interview met Evelyn Selhorst, medewerker personeelszaken bij Seabourne Express Courier.

Hoe was je dag?

Goed. Mijn dagen zijn vaak hectisch, maar ik heb lekker gewerkt.
Ik heb jaren als managementassistent gewerkt, maar het afgelopen jaar werd steeds duidelijker dat ik een belangrijke bijdrage kan en wil leveren aan het ontwikkelen van onze afdeling Personeel & Organisatie. Sinds enkele maanden werk ik dan ook op deze afdeling. Ik ben meteen gestart met het analyseren van onze personeelsbestanden. Al onze files hebben inmiddels een update gehad.

Mijn tweede missie is het schrijven van een handboek Personeel en organisatie. Ik kijk naar alle werkprocessen en probeer richtlijnen en procedures zo lean mogelijk te beschrijven. Dat is een enorme klus, maar ik wordt hierbij ondersteund door een externe deskundige die veel ervaring heeft op dit gebied en over de nodige arbeidsjuridische kennis beschikt.

In september start ik met een HR-opleidingstraject dat in totaal bijna 4 jaar in beslag gaat nemen. De opleiding, naast mijn drukke baan en gezin, wordt een aardige klus. Maar ik vind het stoer om op mijn 40ste nog aan zo'n nieuw avontuur te beginnen. Ik wilde erg graag wat hoger klimmen op de carrièreladder en dit is het perfecte moment voor mijn volgende stap.

Waarom zijn je dagen hectisch?

Seabourne bestaat vijftig jaar. Dat hebben we groots aangepakt. We hebben een andere koers uitgezet, waarbij we ons naast Expres meer op supply chain en lucht- en zeevracht richten dan voorheen. Supply chain betekent bij ons: we kunnen alle logistieke handelingen gerelateerd aan transport van a tot z uit handen nemen, We kunnen een verzending opslaan in ons warehouse, op elk gewenst moment inpakken voor verzending en versturen. Ook wanneer het internationaal transport betreft. We hebben onze eigen douaneafdeling die alle documenten voor import en export in orde kan maken, maar ook voor verzekeringen zorgt en belastingen kan afdragen. We hebben bij alle logistieke onderdelen nagedacht over de maximale service die we onze klanten daar kunnen bieden.

Daarnaast zijn er een aantal verschuivingen geweest binnen het management en er zijn mensen aangenomen die nieuwe functies vervullen. We zijn lang met allerlei hervormingen bezig geweest en we zijn eigenlijk net uit de startblokken. Vandaag besloten we over onze nieuwe huisstijl. Prachtig: met primaire kleuren en zonder fratsen.

Wat maakt dat jij met plezier naar je werk gaat?

De afgelopen jaren is ons bedrijf explosief gegroeid van twintig naar honderdzes mensen. We werken allemaal hard en vaak onder tijdsdruk. Soms is het echt buffelen. Maar de werkomgeving is bijzonder goed. Er heerst een prettige werksfeer en het werk vind ik nog steeds uitdagend omdat mijn takenpakket met mijn kennis en vaardigheden meegroeit. Seabourne is echt een bedrijf dat haar medewerkers als grootste kapitaal ziet en ook zo behandelt. Wanneer een collega niet lekker in zijn vel zit is het uitgangspunt steevast: 'Hoe kunnen wij jou helpen om weer fit te worden?' We zijn een dynamische organisatie met een bovengemiddelde betrokkenheid bij het personeel. Daarom ga ik met plezier naar mijn werk, al 17 jaar.

Wat is volgens jou de kern van goed arbobeleid?

De regels moeten kort, bondig en helder zijn. Afspraken, verplichtingen en rechten moeten voor alle partijen begrijpelijk zijn. En: iedereen moet ze kennen. Dat lukt niet wanneer het beleid heel uitgebreid is. Ook essentieel is het uitgangspunt dat gezond werken een gedeelde verantwoording is. De werkgever neemt het faciliteren van gezonde omstandigheden serieus, de werknemer houdt zich aan afspraken en trekt aan de bel wanneer situaties in zijn/ haar ogen onveilig of ongezond zijn.

Heb je een gouden tip op het gebied van arbomanagement?

Doe het niet alleen. Het vakgebied is breed: van het ergonomisch verantwoord instellen van je bureaustoel tot de technische aspecten van een bedrijfsontruimingsplan. Er zijn veel regels en ze wijzigen jaarlijks. Het is gewoon niet mogelijk om van alles op de hoogte te zijn. Vooral wanneer je de verplichte Risico Inventarisatie & Evaluatie uit gaat voeren is het fijn om in teamverband te werken. Ik win regelmatig informatie in bij mijn voorganger, ik kijk op internet of ik bel een expert voor telefonisch advies. Wanneer je meer dan 50 medewerkers in dienst hebt, wordt het lastig om de zorg voor arbomanagement naast je vaste taken uit te voeren. Een vaste structuur met één coördinator en twee preventiemedewerkers zou dan optimaal zijn.

Ben je bezig met het nieuwe werken?

Veel van onze functies zijn niet direct geschikt voor thuiswerken. Denk bijvoorbeeld aan onze chauffeurs. Maar ook aan de afdeling Klantenservice. Daar zijn vragen bijna altijd urgent. Een klant die bijvoorbeeld wil weten waar zijn pakketje is, of hoe hij een bijzonder pakketje kan verzenden, wil direct een antwoord. Onze medewerkers zijn voordurend met elkaar in overleg om problemen zo snel en goed mogelijk op te lossen. Klantvriendelijkheid staat hoog in ons vaandel. Als de klant belt dan willen wij dat hij ervaart dat er een heel team voor hem klaar staat om zijn/haar vraag te beantwoorden.

Maar Het nieuwe werken gaat natuurlijk ook over flexibel werken, efficiënt met middelen omgaan, out of the box denken. En daar zijn we zeker mee bezig. Veel medewerkers hebben bijvoorbeeld een time management cursus gevolgd. We gaan flexibel met werktijden om en in elk werkoverleg bespreken we de mogelijkheden om nog beter met mensen en middelen om te gaan.

De time management cursus. Wat leverde dat op?

We kwamen er al snel achter dat we de interne communicatie nog verder willen verbeteren. We besloten bijvoorbeeld een e-mailprotocol op te zetten. Nu hebben onze mailtjes een heldere, tamelijk vaste structuur, benoemen we in de eerste alinea minimaal 3 van de 5 w-vragen (wie, wat, waar, waarom en wanneer) en maken we onderscheid tussen formele en informele mailtjes. Ook hebben we afspraken over cc-tjes en staat in iedere mail duidelijk welke actie van wie wordt verwacht. Het opzetten van ons e-mailprotocol was een kleine moeite, maar de communicatie is er flink op vooruit gegaan.

Wat doe je zelf om gezond en fit te blijven?

Ik werk zeventig procent en ik heb een gezin met 2 jonge kinderen. Gelukkig kan ik werk en privé goed scheiden. De knop gaat om zodra ik in de auto stap. Natuurlijk probeer ik om gezond te eten en voor voldoende beweging te zorgen. Sinds kort ben ik wekelijks met een vriendin in de sportschool te vinden. Ik zit nog in het stadium van frisse tegenzin, maar ik ga volhouden. Daarnaast maak ik deel uit van een theatergezelschap.
We repeteren twee keer per week. Deze zomer volgde ik een masterclass over het spelen in een klucht bij John Lanting. Op dit moment speel ik in een productie die meer richting drama gaat. Het stuk heet Constance's Right en speelt zich af rond 1900. Het gaat over Vrouwenrechten en ik speel een vervelend personage. Heerlijk!

Waardeer dit blogbericht:
0

Patricia Andries is coach, trainer en adviseur en eigenaar van Optimum Arbo, bureau voor arbo-expertise. Zij was als expert arbeidsomstandigheden nauw betrokken bij de ontwikkeling van de arbocatalogus Drogisterijen Nederland en ontwikkelde het welzijnsbeleid voor Albert Heijn België. Daarnaast adviseert ze grote en kleine(re) ondernemers over thema's als vitaliteit, de Risico Inventarisatie en arbobeleid.


In 2013 interviewde zij 35 professionals voor haar boek "Werkplezier." Plannen voor een volgend boek zijn in de maak.


Haar missie
Werkgevers en werknemers laten zien hoe zij het beste uit zichzelf én elkaar kunnen halen.


Haar werkwijze
Kennis beschikbaar maken via (gratis!) publicaties op haar website.
Professionals ondersteunen, inspireren en adviseren.


linkedin hover 32 twitter hover 32