22
sept

Interview Arthur Hol: 'Wees pragmatisch. Ga moeilijke gesprekken aan en ga op zoek naar een gezamenlijk doel'

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2481
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Voor het boek Werkplezier interviewde Patricia Andries vijfentwintig professionals over werk en vitaliteit. Een selectie hiervan publiceerde zij in haar boek: verhalen over daadkracht, humor, geluk, je balans bewaken, medewerkers inspireren en motiveren en resultaten behalen op de werkvloer. Vandaag een interview met Arthur Hol, partner & advocaat bij De Koning Vergouwen Advocaten, directeur HRM-college en partner Nieuw Organiseren.

Lees hier de interviews met  Evelyn SelhorstEtiënne DuijfAte BerkouwerMaryl van HoekAd BergsmaJos van den BergGerard FrijsteinKarin PiëstMartin TeunissenWillem van der Horst en de visie van Patricia Andries zelf.

Hoe ziet je dag eruit?

Wanneer ik niet gebonden ben aan deadlines dan begint mijn dag vaak met de vraag: ‘Waar heb ik zin in?’ Mijn advocatenwerk, opleidingenwerk en advieswerk zijn vrijwel geheel gedigitaliseerd. De iPhone is mijn onafscheidelijke metgezel. Wanneer ik niet bij een klant zit dan heb ik als een moderne werknomade de keuze tussen verschillende werkplekken. Baarn is mijn thuisbasis, vlakbij mijn woonplaats Eemnes. Daar zit ik in Villa Mollerus –villa voor organisatieprofessionals, in een kantoor met ruim balkon en dakterras. Het is er ruim, transparant en licht. Je hebt er makkelijk contact met andere ondernemers, die vrijwel allemaal als organisatieadviseur werken. En ook niet onbelangrijk: vlakbij zit de beste duurzame koffietent van Nederland: Mi Casa Su Casa, dus fantastische koffie om de hoek. Op andere dagen werk ik vanuit het kantoor van De Koning Vergouwen advocaten, waar ik partner arbeidsrecht ben, en soms ook vanuit Doorn. Daar vertoef ik in een heus kasteel, compleet met oprijlaan en slotgracht. Daar is Governance University gevestigd, waar ik als programmadirecteur werk voor opleidingsprogramma’s voor commissarissen en bestuurssecretarissen.

Ik ben altijd fanatiek op zoek naar een frisse blik op issues. En naar de bijpassende aanpak. Dat bepaalt mede de wijze waarop ik mijn dagen indeel. Een klein voorbeeld: wanneer je met klanten overlegt hoef je niet per se klassiek tegenover elkaar zitten. Ik neem mijn klanten regelmatig mee voor een wandeling door het dorp, door het bos of over de hei, terwijl we ondertussen hun kwestie doornemen. Dat geeft een heel andere dynamiek dan wanneer je tegenover elkaar aan tafel zit. Soms werkt dat heel verhelderend, bijvoorbeeld wanneer het over complexe reorganisaties gaat. Dit jaar ben ik wekelijks als co-auteur druk met het schrijven van diverse boeken, ‘Medezeggenschap in beweging –veranderende organisaties en de rol van de ondernemingsraad’, ‘Nieuw Toezicht –over vernieuwing van de rol van de Raad van Commissarissen’ en aan de tweede editie van ‘Het Sociaal plan, handleiding Verantwoord Reorganiseren: een integrale aanpak. Dat schrijfwerk gaat het lekkerst op mijn kantoor in Baarn.

Je bent advocaat, adviseur, opleider en mediator. Wat is de bindende factor?

Ik heb psychologie gestudeerd omdat ik mensen graag wilde adviseren op het gebied van zingeving en effectief persoonlijk functioneren. In het tweede jaar van mijn opleiding ben ik er een rechtenstudie naast gaan doen. Ik vond het vooral interessant om te onderzoeken op basis van welke ideeën en principes we in onze maatschappij tot regels zijn gekomen. Aan het eind van mijn opleiding heb ik als arbeids- en organisatiepsycholoog stage gelopen bij Willem Mastenbroek, in Nederland een autoriteit op het gebied van verandermanagement. Daarna heb ik als advocaat gewerkt op het kantoor van Boekel De Nerée. Aansluitend heb ik als personeelsmanager bij Shell en KLM gewerkt, omdat ik verder wilde werken aan de samenwerkingskant van arbeidsrelaties.

In 2005 heb ik het opleidingsinstituut HRM College opgericht. Vandaaruit verzorg ik op preventie en de praktijk gerichte workshops: Goed Werkgeverschap, Verantwoord Reorganiseren, Vernieuwing van medezeggenschap. Ik ben alles behalve een traditionele advocaat, mijn benadering is fris, dynamisch en holistisch. Of ik nu als advocaat, opleider, adviseur of mediator aan het werk ben, ik vraag me altijd af: ‘Hoe zit de persoon die nu voor me zit in deze kwestie?’ En vooral ook: ‘Wat kan ik doen om deze persoon en zijn of haar organisatie te leren om in de toekomst soortgelijke vraagstukken zoveel mogelijk zelfstandig te managen?’

Wat is Arbo 2.0 volgens jou?

Aan oplossingen werken vanuit een multidisciplinair team. Ik gaf vroeger geregeld in-company workshops over de juridische aspecten van arbeid en ziekte. Dan wil ik graag dat de bedrijfsarts en arbeidsdeskundige daarbij aanwezig zijn. Het liefst de hele dag. Wil je arbeidsomstandigheden managen? Kijk dan met alle betrokken partijen naar een dilemma, belicht alle perspectieven en spreek elkaar aan op de eigen verantwoordelijkheid binnen het proces. Arbo 2.0 is ook: werkoverleg inzetten als tool. Werkoverleg functioneert als een hefboom voor arbomanagement. Laat medewerkers problemen inbrengen en betrek hen bij de planvorming –of beter nog: laat hen die zelf doen. Op die manier sla je twee vliegen in één klap; het beleid is gebaseerd op reële issues binnen jouw organisatie, en het beleid wordt gedragen door medewerkers die het zelf hebben opgesteld.

Heb je een algemeen advies voor HR-managers?

Ja: verlies de menselijke maat niet uit het oog bij een reïntegratietraject. En blijf met elkaar in gesprek, face-to-face. Ik kom situaties tegen waarbij werkgever en zieke medewerker elkaar al anderhalf jaar niet hebben gezien. De communicatie tussen beiden is vastgelopen en vervolgens succesvol weg gemanaged. Begrijp me goed, dat is een heel menselijke reactie. Er spelen vaak allerlei veronderstellingen en wederzijdse verwachtingen die niet hardop zijn uitgesproken. Sta hier eens bij stil en beoordeel hoe ze het re-integratieproces beïnvloeden. Wees pragmatisch, ga moeilijke gesprekken aan en ga op zoek naar een gezamenlijk doel. En ja. Een reïntegratieproces is complex, maar doe toch zoveel mogelijk zelf, met deskundige ondersteuning. Het resulteert in verdieping van je vak, in een duurzaam oplossing.

Een ander advies is dit: voldoen aan goed werkgeverschap is ook gebruik maken van best practices, van groeiende inzichten in je vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan beleid rondom ongewenst gedrag. Dat moet niet alleen op papier staan, dat moet leven binnen een organisatie. Het moet onderwerp van gesprek zijn en ervaringen uit het verleden moeten gebruikt worden. Beleid is in juridische zin niet alleen wat je opgeschreven hebt, maar omvat ook de wijze waarop je deze plannen uitvoert. Werk bottom-up. Betrek medewerkers bij het maken van beleid en maak het zinvol, richt je niet alleen op het voldoen aan een norm –sterker nog, vraag je af of je daaraan wel wil voldoen.

Wat doe je zelf om fit en gezond te blijven?

Als adviseur bent je zelf je belangrijkste instrument. Ik probeer dus goed voor mezelf te zorgen. Dat betekent; gezond eten, drie keer per week sporten, zo vaak mogelijk op de fiets of te voet de hei op. Ik ontspan me door vakliteratuur te lezen. Dat stimuleert me, zo laad ik me op. Vooral wanneer ik dat op een mooi plekje buiten doe. Daarnaast volg ik regelmatig cursussen buiten mijn natuurlijke vakgebied. Dat leert me nog beter om naar zaken te kijken vanuit nieuwe invalshoeken. Ik kom vrijwel altijd met nieuwe inzichten terug.
Waar ik trouwens ook instant van ontspan is op pad gaan met onze dochter van ruim drie jaar. O ja, nog iets en niet onbelangrijk: wanneer ik me een dagje minder geïnspireerd voel, pas ik mijn programma aan. Zo bewaak ik mijn energiebron. Dat kan ik iedereen aanraden.

Waardeer dit blogbericht:
0

Patricia Andries is coach, trainer en adviseur en eigenaar van Optimum Arbo, bureau voor arbo-expertise. Zij was als expert arbeidsomstandigheden nauw betrokken bij de ontwikkeling van de arbocatalogus Drogisterijen Nederland en ontwikkelde het welzijnsbeleid voor Albert Heijn België. Daarnaast adviseert ze grote en kleine(re) ondernemers over thema's als vitaliteit, de Risico Inventarisatie en arbobeleid.


In 2013 interviewde zij 35 professionals voor haar boek "Werkplezier." Plannen voor een volgend boek zijn in de maak.


Haar missie
Werkgevers en werknemers laten zien hoe zij het beste uit zichzelf én elkaar kunnen halen.


Haar werkwijze
Kennis beschikbaar maken via (gratis!) publicaties op haar website.
Professionals ondersteunen, inspireren en adviseren.


linkedin hover 32 twitter hover 32