27
mei

Interview: Fit for the job

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1818
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De komende weken interviewt Esmée Meulenkamp verschillende HR-specialisten over hun aanpak van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Vanuit een brede benadering wordt gezocht naar inspiratie en vernieuwende inzichten waar u uw voordeel mee kunt doen. Dit is het dertiende deel uit de reeks.

MoniekRoijers IngridBaens

“Sport kun je mooi gebruiken als spiegel” Aldus Moniek Roijers en Ingrid Baens van Eiffel. Moniek en Ingrid vertellen over de kracht van sport om mensen te verbinden en te motiveren om het beste uit zichzelf te halen.

Lees hier ook deel 1deel 2deel 3deel 4deel 5deel 6deel 7deel 8deel 9deel 10deel 11, deel 12 of download de whitepaper

Wat is uw visie op vitaal en duurzaam organiseren in 2025?

“Werken aan duurzame inzetbaarheid is een organisch proces, waarbij je steeds weer nieuwe inzichten krijgt. Vanaf 2008 zijn wij hier al actief mee bezig, omdat Eiffel zich sterk verbindt aan topsport. Je begint vanuit een enquête en een aantal initiatieven dat je al hebt. En daar borduur je steeds op voort. ‘Gewoon beginnen’ is het motto. 2025 is daarom wel erg ver weg. Het gaat erom wat je nu doet, want alleen nu is het moment dat je het verschil kunt maken. Medewerkers zijn duurzaam inzetbaar als ze goed in hun vel zitten, zowel fysiek als mentaal gezien. We vinden het belangrijk dat mensen iets doen waar ze goed in zijn en waar ze happy van worden. Met een zekere mate van uitdaging en in een omgeving die bij ze past. Het uiteindelijke doel is dat mensen met een bepaalde passie en enthousiasme aan het werk zijn.”

bijEiffelWelk beeld staat symbool voor de huidige vitaliteit van uw organisatie?

“Deze afbeelding straalt verbinding, diversiteit en sport uit. Samen gaan we voor een doel. Maar afgezien van de mooie prestatie, is het proces om er samen te komen vooral ook heel leuk. Samen presteren we iedere dag weer op topniveau bij en voor onze klanten. Wij willen  daarin excelleren. Wij willen graag de beste zijn, dat zit in ons DNA. En vitaliteit helpt daarbij”

Eiffel en topsport … onlosmakelijk aan elkaar verbonden?

“Wij hebben heel veel met topsport. Wij zijn partner van diverse topsportclubs, topsporters en sportcoaches. Sport inspireert ons en biedt ons nieuwe invalshoeken. Zo gebruiken we topsport als metafoor voor werk, maar ook voor privéleven. Denk aan passie, teamwork, focus en noeste trainingsarbeid, rust. Ook vertalen we dit naar evenementen die we voor klanten en medewerkers organiseren. Zo’n actieve betrokkenheid bij de topsport vraagt natuurlijk ook dat wij dit zelf uitdragen. We kunnen wel benoemen dat we topsport belangrijk vinden, maar als we hier niet naar acteren, blijft onze boodschap hol en heeft het weinig impact. In 2008 zijn we gestart met een vitaliteitsprogramma. We organiseerden onze eigen sportteams: een bedrijfshockeyteam, fietsteam en een hardloopteam. Later is daar ook Bootcamp bijgekomen. Een andere reden waarom we sport en beweging stimuleren is vanwege de positieve invloed op de werking op het brein. Want door geregeld te sporten worden we minder gestrest, kunnen we geheugenproblemen verminderen, verbetert onze stemming en neemt ons concentratievermogen toe. Bovendien geeft een actieve leefstijl je energie om datgene te doen wat je graag wilt doen!”

Waarom bent u begonnen met het vitaliteitsprogramma?

“De voornaamste reden om hiermee aan de slag te gaan, was de behoefte van medewerkers om collega’s op een andere manier te leren kennen. Wij zijn een bedrijf met vijfhonderd medewerkers. Waarvan zo’n vierhonderd verspreid over het land bij verschillende klanten projecten uitvoeren wat betekent dat we ervoor moeten zorgen dat het ónze betrokken medewerkers blijven. Eiffelaars komen elkaar alleen tegen tijdens trainings- en opleidingsdagen of bij algemene bijeenkomsten. En dan kwamen ze ook nog eens alleen in aanraking met collega’s van eigen disciplines of business units. Het is dan best lastig om elkaar te leren kennen. Als je samen sport ontstaat er een gevoel van saamhorigheid en verbinding.

Na het eerste fietsevenement in het buitenland, waaraan heel veel verschillende collega’s meededen, zag je bij de volgende bijeenkomst heel andere dwarsverbanden ontstaan. Fietsers zochten elkaar op. Het leuke is dat deze groep alsmaar groter wordt omdat iedereen mee kan doen, ook partners. Uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek bleek dat de groep die actief meedoet met alles wat wij organiseren rondom vitaliteit vele malen loyaler is en ook minder snel uit dienst gaat.”

Hoe wordt bewustwording rondom dit thema gecreëerd?

“Op verschillende manieren. Door erover te communiceren, door te vragen naar de wensen van de medewerkers op dit gebied en door medewerkers te betrekken bij de organisatie van activiteiten. Zo proberen we vitaliteit en duurzame inzetbaarheid volledig te verweven in ons bedrijf.Bij ons ligt de drijfveer niet bij het reduceren van het ziekteverzuim, omdat dit al heel laag is, maar in je ‘fit for the job’ voelen en in de verbinding met elkaar aangaan. Onlangs hebben we ook een sportenquête bij onze medewerkers uitgezet. Daaruit blijkt dat 70% van de respondenten, twee à drie keer in de week sport. Daar zijn we natuurlijk heel trots op. En dat onze medewerkers trots op EIFFEL zijn, merk je onder andere aan het enthousiasme voor de nieuwe bedrijfssportkleding en bidons. Je hoort dan echt bij elkaar. Nu breiden we ons vitaliteitsaanbod uit door bijvoorbeeld health checks aan te bieden, aandacht te besteden aan gezonde voeding en door andere vormen van beweging en ontspanning te initiëren. We willen een diversiteit aan activiteiten aanbieden zodat er altijd wel iets bijzit dat bij een persoon past. Daarmee sluiten we niemand uit en trekken niemand voor. Zo hopen we nog meer de bewustwording aan te wakkeren en iedereen te betrekken. Dat is onze oproep.”

Hoe verweeft u vitaliteit en duurzame inzetbaarheid nog meer in uw organisatie?

“De rode draad in alles wat we doen is, verbinding, inspiratie en fun. Alles is op vrijwillige basis en er zitten geen ‘moetjes’ bij. In onze trainingships bijvoorbeeld zit standaard een blok vitaliteit. Zo plannen we bijvoorbeeld twee uur pauze in om zowel te lunchen als een vitaliteitsactviteit te doen, . Even het hoofd leeg maken, mensen in je groep anders leren kennen en bewustwording creëren rondom vitaliteit. Niet alleen gericht op bewegen, maar ook op gezonde voeding, yoga, timemanagement en eigen effectiviteit. Wat betreft voeding: We hebben een kok in dienst die alles vers bereidt en zorgt voor een verantwoord aanbod. Dus ook salades en geen gefrituurde producten, omdat we daar niet achter staan. Bovendien zijn alle producten biologisch. Voor de meer competitieve sporters organiseren we ieder jaar een ‘challenge’. Bijvoorbeeld de twintig kilometer van Parijs of het fietsen van Sella Ronda. Maar de bedoeling is natuurlijk ook om collega’s die nog niet zoveel aan beweging doen, meer in beweging te krijgen. We zoeken naar vormen van beweging die bij hen past. Zo initiëren we ook yoga, een tennistoernooi en een klimclinic. Deze clinic kwam voort uit initiatief van een collega. Zij werd helemaal blij dat wij dit mogelijk maken. Buiten dat ze het zelf geweldig vindt om te doen, kan ze nu ook haar passie overbrengen op collega’s. De basis is dat je mensen iets aanbiedt waar ze behoefte aan hebben. Je kunt van bovenaf wel bepalen ’we gaan dit en dit doen’, maar als blijkt dat niemand dat leuk vind, ben je verder van huis. Je moet dus eerst horen wat iedereen wilt, bijvoorbeeld door een enquête, en vervolgens daarop aansluiten.”

Hoe stimuleert u persoonlijke leiderschap? 

“Vanaf dag één, de introductiedag, communiceren we dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn vitaliteit en inzetbaarheid. We zeggen heel duidelijk: ‘jij hebt de regie, jij bepaalt.’ Wij als werkgever equiperen en faciliteren hierin. Uiteraard proberen we mensen te triggeren en te inspireren. ‘Als dit jouw drijfveren zijn, wat betekent dat dan voor wat je nu aan het doen bent? Wat betekent dat voor het pad dat je graag wilt bewandelen?’ We geloven dat als je dit pad zelf bepaalt, dat je dan ook intrinsiek gemotiveerd bent. Ieder jaar bieden we meer dan vijftig interne trainingen en kennisbijeenkomsten als summercourses en masterclasses. Collega’s krijgen de kans om hierin zelf een rol te pakken. Je wordt bijvoorbeeld projectleider of zelf docent. Maar ook organisatorisch stimuleren we eigen initiatief, pro-activiteit en ondernemerschap. We laten mensen meedenken over het reilen en zeilen binnen onze organisatie en die van de klant. We vragen mensen hun bevindingen en tips met ons te delen en met een selectie van deze ideeën gaan we aan de slag tijdens bijeenkomsten. Niet onbelangrijk om te vermelden is dat de tipgever er zelf bij is en ook een rol krijgt. We moedigen mensen aan om aan te haken op andere ideeën en deze met elkaar te verbinden. Het is bijzonder inspirerend voor mensen om het heft in eigen handen te nemen. ‘Ik kan ondernemen als ik dat wil!’ En dat zie je terug in hun vitaliteit, in hun talentontwikkeling en de wijze waarop zij acteren bij de klant. Er zit natuurlijk ook een keerzijde aan voor sommige collega’s. Je moet wel durven. Als iemand het lastig vind om zijn weg hierin te vinden, dan helpen we uiteraard.”

Hoe houdt u deze beweging op gang?

“Duurzame inzetbaarheid is vooral doen en het bewijzen. Dat geldt zowel voor topsport en vitaliteit, als voor talentonwikkeling. Je moet het zelf uitdragen, mensen enthousiasmeren en zelf het voorbeeld laten zien. In alles laten we dit terugkomen. We houden eraan vast en zijn consistent. Dan blijft dat vliegwiel wel lopen. Dat is de kracht van de herhaling. Bij ons is vitaliteit belegd bij de afdeling Marketing & Communicatie en duurzame inzetbaarheid bij HR. Samen grijpen we zoveel mogelijk kansen aan om deze onderwerpen over het voetlicht te brengen. We zetten alle communicatiemiddelen die we hebben in: de portal, mails vanuit de directie, werkplaatsen, een-op-eengesprekken en een app. Daarbij komt dat vitale en enthousiaste collega’s aanstekelijk zijn voor hun omgeving. Onbewust vertolken zij een ambassadeursrol en zetten anderen aan om ook mee te doen.”

Stel: er heeft zich een wonder voorgedaan en alle inzetbaarheid problemen binnen uw organisatie zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Waaraan merkt u dit als eerst?

“Uiteindelijk heeft vitaliteit en duurzame inzetbaarheid heel erg te maken met in je kracht staan. Doen waar je echt oprecht happy van wordt. Iedereen gaat dan ’s ochtends met plezier naar z’n werk en is aan het einde van de dag nog steeds energiek en blij. Iedereen heeft wel eens een rotdag, maar dan ga je bijvoorbeeld een rondje hardlopen en dan ben je dat gevoel voor het einde van de straat al kwijt. Als het wonder heeft plaatsgevonden, hebben mensen geleerd om goed voor zichzelf te zorgen. Ze herkennen signalen en weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Daardoor ontstaat er een zekere balans. Balans tussen spanning en ontspanning, uitdaging en pas op de plaats. Deze verhouding is voor iedereen weer anders is. Als het maar bij je past. Wanneer mensen die passie hebben gevonden, en dus lekker in hun vel zitten, beginnen hun ogen te twinkelen. Ze stralen letterlijk enthousiasme uit!” 

Waardeer dit blogbericht:
0

Esmée Meulenkamp is een bevlogen adviseur, facilitator, trainer en coach op het gebied van vitaliteit en inzetbaarheid. Al jaren is zij gefascineerd door gedragsverandering en de ontwikkeling van mens en organisatie. Vanuit eigen ervaring zet zij problemen om in iets positiefs. Daarmee weet zij mensen tot de kern te brengen en te verbinden aan hun intrinsieke motivatie.


linkedin hover 32 twitter hover 32