26
nov

De chemie van employee engagement

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 5197
  • 4 reacties
  • Afdrukken

De nieuwe generatie werknemers is zelfbewust en op zoek naar zingeving en persoonlijke ontwikkeling. Een werkgever die hierbij weet aan te sluiten kan een explosieve en zeer winstgevende reactie verwachten: employee engagement.

Dom

'Betaald werk breekt de intelligentie af,' zei Aristoteles al in 400 voor Christus. Niemand luisterde. De traditionele kijk op werkgeverschap is in feite al eeuwen een ruilovereenkomst: de werknemer geeft arbeid in ruil voor geld. Met een goedomlijnde taakomschrijving en voorzien van de benodigde gereedschappen voert de werknemer exact uit wat de werkgever verlangt. De werkgever denkt na, de werknemer voert uit. Hoe vaak hoor je niet op verjaardagsfeestjes mensen zeggen dat ze direct ontslag nemen als ze de loterij winnen? Ze hebben groot gelijk, je leeft toch niet om een groot deel van je leven als arbeidsmachine te fungeren?

Nieuwe kijk

Het kan anders. De laatste paar jaar ontstaat er een nieuwe kijk op werkgever- en werknemerschap. Nieuwe inzichten van succesvolle managers en organisaties bewijzen dat het bijzonder winstgevend is als werknemers meedenken (Lean werken), betrokken, bevlogen en vitaal zijn. De samenvattende term van dit alles is employee engagement (zie figuur 1). Employee engagement is gebaseerd op een meer organische relatie tussen werkgever en werknemer.

Engagement2

Figuur 1

Scheikunde

De scheikunde leert ons dat het samenvoegen van twee stoffen een chemische reactie kan geven. De synergie van werkgever en werknemer die elkaar overlappen in doelstellingen en drijfveren levert employee engagement op (figuur 2). Diverse onderzoeken wijzen uit dat werkgevers met een hoog employee engagement (9:1 Gallup) de volgende uiterst gunstige kenmerken hebben:

  • hogere omzet
  • stijging prijs per aandeel
  • lager verzuim
  • hogere klanttevredenheid
  • betere prestaties
  • betere kwaliteit
  • minder faalkosten/ongelukken
  • lagere turnover
  • hogere innovatiekracht
  • hogere productiviteit

 

 Engagement1

Figuur 2

Praktijkvoorbeeld

Een verkoopmedewerker van een modezaak ziet een moeder met een huilend kind aarzelen op de drempel van de winkel. Ze ziet dat de vrouw aarzelt om binnen te komen vanwege de gillende sirene aan haar linkerhand. De winkelmedewerker loopt op het kind af en begint gezellig te babbelen. Zodra ze de aandacht van de peuter te pakken heeft, biedt ze de vrouw aan even rond te kijken en te passen terwijl zij bij het kind blijft. De vrouw maakt gretig gebruik van het aanbod en vertrekt na twintig minuten met een nieuwe jas, een vrolijk kind en een excellente service-ervaring.

Vierduizend euro

In het bovenstaande voorbeeld overschrijdt de winkelmedewerker haar functieprofiel door op het kind van de klant te passen. Ze ziet de mogelijkheden en neemt het initiatief omdat ze betrokken is bij de doelstellingen van haar werkgever. Het valt aan te nemen dat dit soort taakoverstijgende momenten per jaar een flinke boost aan de omzet van de winkel geven. Onderzoeken middelen op jaarbasis ongeveer vierduizend euro winst per engaged werknemer. Een werknemer met een traditionele mechanische instelling zal deze kans volledig ontgaan of, erger nog, de klant vragen het pand te verlaten vanwege de geluidsoverlast.

Hoe?

De synergie tussen werkgever en werknemer is meer dan de som van losse delen. De eerste voorwaarde is dat de organisatiecultuur en de doelstellingen van de werkgever helder zijn. Daarnaast zal in kaart gebracht moeten worden wat de individuele doelstellingen en drijfveren van de werknemer zijn. Je kunt dan vanuit een helder employee engagementbeleid de twee samenbrengen.
Toch blijkt dat alleen een beleid niet genoeg is. Employee engagement vraagt tuning op individueel niveau, het is een doorgaand proces. Dit vraagt veel flexibiliteit van de organisatie. Deze energie, tijd en kosten zullen echter altijd een fractie zijn van de winst die employee engagement op korte maar vooral op langere termijn voor werkgever en werknemer oplevert.

Zonder de chemische reactie van employee engagement redt je het als organisatie niet in de 21e eeuw.

Lees hier meer over het rendement van employee engagement.

Waardeer dit blogbericht:

Sander Oldenkamp is gespecialiseerd in employee engagement en eigenaar van 9:1 engagement. Zijn passie is het creƫren van een topsportklimaat op de werkvloer. Sander verleent eerste hulp bij vastgelopen teams (team-versus-manager conflicten), geeft losse trainingen, managementtrainingen en lezingen en is auteur van de whitepaper 'Van Human Resource naar Human Value'.


linkedin hover 32 twitter hover 32


 

Reacties