18
jan

Blue Monday: let’s dance!

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2901
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Vandaag is het de somberste dag van het jaar: Blue Monday. Die dag is uitgerekend aan de hand van een wetenschappelijke formule, die we overigens met een flinke korrel zout moeten nemen. Bovendien, de enige échte somberste dag van het jaar was natuurlijk afgelopen maandag, toen David Bowie overleed. Laat die nou net het recept hebben gegeven om met somberheid om te gaan: let’s dance! Onderga het niet, maar kom juist in beweging.

Dit artikel is geschreven door Patrick Davidson en Hans van der Loo en is mede gebaseerd op het op 1 maart te verschijnen boek 'Waar haal je de energie vandaan? 5 geheimen om te schitteren’.

De formule van Dr. Cliff

Je hoeft geen psycholoog te zijn om je te kunnen indenken dat de laatste weken van januari niet bepaald de opwekkendste periode van het jaar zijn. De warme gezelligheid van de feestdagen heeft plaatsgemaakt voor de alledaagsheid grauwheid van het bestaan, de goede voornemens zijn inmiddels alweer ingehaald door de realiteit en lente waar we naar snakken, is nog lang niet in zicht. De dagen zijn grauw, kil, nat en vooral ook donker. Het zijn de hoogtijdagen voor droeftoeters als Maarten van Rossen en Hans Dorrestijn

We denken niet alleen dat we ons somber voelen, maar de wetenschap geeft aan dat het ook zo is. Nou ja wetenschap, het is eigenlijk meer een dijenkletser. Tien jaar geleden nam een reisorganisatie een pr-bureau in dienst met de opdracht om consumenten te verleiden in januari een reis te boeken. Het pr-bureau ontdekte min of meer per toeval een indrukwekkend ogende formule die afkomstig was van een tijdelijk aan de universiteit van Cardiff verbonden docent: Dr. Cliff Arnall. De formule van Dr. Cliff zag er als volgt uit:

Formule Cliff Arnall

Een korte toelichting: W staat voor het soort Weer, D voor de schulden en d voor het maandelijkse salaris, T staat voor de tijd die verstreken is sinds kerstmis, Q staat voor hoe intensief je aan je goede voornemens vasthoudt, M voor het motivatieniveau en N voor het gevoel om in actie te komen. Aan de hand van deze variabelen zou je dus kunnen berekenen dat de somberste dag van het jaar op de derde maandag van januari valt. Zo simpel is het.

De serieuze kant van somberheid

Terecht wordt wat lacherig over deze formule gedaan, want er klopt natuurlijk weinig van. Toch is de achterliggende gedachte ervan best interessant: blijkbaar zijn mensen geneigd om een ticket naar het vakantieparadijs te boeken wanneer zij zich in de hel op aarde bevinden. Of die hel nu al dan niet op de derde maandag van deze maand valt, doet er niet zo toe.

Daar komt bij dat somberheid een actueel belangrijk probleem is. Kijk alleen al eens naar het aantal woorden dat we hanteren om somberheid uit te drukken: akelig, bedrukt, depri, droefgeestig, droevig, ellendig, gedeprimeerd, mistroostig, naar, neerslachtig, nors, ongelukkig, pessimistisch, sip, teneergeslagen, tobberig, tragisch, troosteloos, verdrietig, vreugdeloos, zwaarmoedig, zwartgallig...en ga zo maar door! Ongeveer 1 miljoen Nederlanders voelen zich zo lang en zo intensief depri dat we van een depressie kunt spreken. Somberheid mag gerust een volksziekte worden genoemd. Een volksziekte die bovendien een enorme impact op ons leven heeft. Experts schatten dat de kwaliteit van ons leven bij een flinke verkoudheid met 20 % achteruit gaat. Met een gebroken been is die achteruitgang ongeveer 30%, bij een halfzijdige verlamming is dat 70% en bij een depressie is het maar liefst 85%. Hoe kun je je aan somberheid onttrekken? En misschien belangrijker nog: wat kun je doen om het te voorkomen?

Producent van je eigen somberheid

In de eerste plaats moet je je realiseren dat je de producent van je eigen somberheid bent. Natuurlijk is somberheid deels aangeboren en natuurlijk zijn er omstandigheden waarin het moeilijk is om steeds het zonnetje in huis te zijn. Maar in algemene zin geldt wat de Griekse wijsgeer Epictetus (50 -130 n. Chr.) ooit zei: ‘Mensen raken niet van streek door gebeurtenissen zelf, maar door de manier waarop ze tegen die gebeurtenissen aankijken’. Mensen zijn geneigd om hun gevoelens te zien als logische gevolg van wat hen overkomt. In werkelijkheid ontstaan emoties echter als gevolg van de wijze waarop wij gebeurtenissen inschatten:

emotieregulering

Wat kun je hiermee als somberheid je overvalt? In de eerste plaats kan je leren je beter bewust te worden van het soort gebeurtenissen die sombere gevoelens veroorzaken. Hou eens tijdje een ‘emo-dagboek’ bij en beschrijf wat direct voorafging aan het opkomen van somberheid. Kijk vervolgens naar het achterliggende patroon. En vooral ook, probeer bepaalde gebeurtenissen gewoonweg te vermijden. In de tweede plaats, probeer je bewust te worden van de wijze waarop je bepaalde gebeurtenissen doorgaans inschat. Door het veranderen van je gedachten die je bij die inschatting gebruikt, kun je meestal al heel wat ellende voorkomen. In de derde plaats kan je natuurlijk ook op het niveau van de emotie zelf ingrijpen. Psychologen hebben hier het vreselijke woord ‘emotieregulering’ voor bedacht. Het begrip dekt wel de kern van de lading: het gaat erom dat je je emoties leert kennen, herkennen en de door jou gewenste richting in weet te sturen

Grip op je dip: vermijd stress en sleur!

Emoties lijken ons te overvallen, maar dat is niet zo. Als je weet hoe het werkt, kun je erin slagen om somberheid te vermijden en ervoor te zorgen dat je schittert. Zoals de onderstaande figuur aangeeft, kunnen emoties twee routes nemen: de onderste route van negatieve emoties en de bovenste route van positieve emoties:

route emoties

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je niet automatisch de onderste route inslaat en je overgeeft aan somberen? Door te stoppen met stress en sleur. Een beetje spanning is gezond. Maar teveel spanning veroorzaakt stress en op termijn een burn-out. Dat weten we allemaal. Toch verkeert bijna een derde van alle werknemers naar eigen zeggen in een toestand van permanente stress. Stop met stressen, het is nergens goed voor! Houd alvast een grote voorjaarsschoonmaak in je taken- en vergaderpakket: schrap alles wat overbodig is. Leer nee te zeggen tegen duizend-en-één dingen om je heen en richt je uitsluitend wat er écht toe doet!

Pas op: stress is niet het enige probleem. Ook het omgekeerde komt regelmatig voor: een op de tien werknemers zegt zich letterlijk en figuurlijk dood te vervelen. Zij lijden onder een ‘bore-out’: het gevoel zo weinig om handen te hebben dat ze er somber en lusteloos van worden. Hun opdracht is niet om activiteiten schrappen, maar om onder de ondraaglijke sleur van alledag uit te komen. Ga actief op zoek gaan naar vonkjes om opnieuw te kunnen vlammen en schitteren, is hier het devies.

Van au naar wow: probeer dagelijks te schitteren!

Ook al weet je dat Blue Monday kolder is, toch gaat zo’n dag een beetje in je hoofd zitten. Wat kun je die dag en alle dagen daarna doen om ervoor te zorgen dat somberen vervangt door schitteren? Wij geven tot slot van deze blog vijf tips, waarmee je niet alleen op Blue Monday, maar op alle dagen van het jaar mee uit de voeten kunt:

    1. Richt je in sombere tijden allereerst op dat wat goed gaat. Denk terug aan positieve dingen uit het verleden. Probeer je sombere gevoelens om te denken. D.H. Lawrence formuleerde het in als volgt in Lady Chatterley's Lover: ‘Ours is essentially a tragic age, so we refuse to take it tragically'.
    2. Gebruik de kracht van verbeelding. Het grappige is dat onze hersenen geen verschil maken tussen werkelijke en gewenste gebeurtenissen. Daar kun je heel handig gebruik van maken. Door positieve situaties levendig te visualiseren, zet je je brein automatisch op het goede spoor. Ook al is het leven nog zo’n tranendal, je kunt je dus altijd verbeelden dat het eigenlijk best wel lekker gaat.
    3. Besef dat er niets zo besmettelijk is als emoties. Hoor je alleen maar klagers om je heen, dan ga je op den duur vanzelf ook meedoen. Vermijd droeftoeters in je omgeving en omring je bij voorkeur met positivo’s.
    4. Wees zelf een aanjager van positieve emoties. Praat bij voorkeur over dingen waar je zelf enthousiast van bent, probeer anderen op te wekken door ze te groeten of een compliment te geven. Laat vooral ook merken dat je een goede bui hebt. Of breng mensen aan het lachen, dat kan op zijn tijd wonderen doen. Kijk maar eens naar het volgende filmpje:

       

 5. Maak van Blue Monday de ultieme mens-erger-je-niet-dag! Verdrijf de somberheid door je er niets van aan te trekken. Laaf je aan al die goedbedoelde initiatieven om van deze maandag geen pet- maar een pretdag te maken. Doe lekker mee als er op je werk clowns of cabaretiers binnen komen stormen om ‘vrolijkheid te verspreiden’. Waardeer het dat je bestelde pakketjes vandaag voorzien zijn van stickers waarop ‘kusjes’ en een ‘beetje liefde’ worden aangeboden. Doe mee met alle positiviteit. Blijf in beweging: let’s dance!

beeld: Pixabay 

Waardeer dit blogbericht:
0

Hans van der Loo is expert op het gebied van energiek veranderen. Als adviseur, publicist en spreker richt hij zich op het bevorderen van de kracht waarmee mensen, teams en organisaties in beweging te komen teneinde uitzonderlijke prestaties te realiseren. In het verleden werkte hij onder meer bij &Samhoud en Pentascope. Tegenwoordig is hij medeoprichter en eigenaar van betterday en EnergyFinder. Dit bureau is gespecialiseerd in de realisatie van krachtige en kortcyclische gedragsveranderingen en prestatieverbeteringen ('in 90 dagen veranderen met de spirit van een start-up'). Hans van der Loo is schrijver van de boeken 'Kus de visie wakker', 'We hebben er zin in', 'Energy Boost' en 'Vaart maken'.


linkedin hover 32 twitter hover 32