16
juli

45plus-werkzoekenden kansloos?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 6574
  • 5 reacties
  • Afdrukken

De crisis mag anno 2014 dan achter de rug zijn, de arbeidsmarkt is nog allerminst hersteld. En zal tot minimaal 2018 ook geen werkgelegenheidsgroei laten zien (ROA arbeidsmarktraming naar opleiding en beroepen, 2013). Sterker nog, er is zelfs sprake zijn van een lichte afname van het aantal banen. Daar ben je als 45+ op zoek naar werk dan mooi klaar mee!

Want werkgevers nemen niet graag ouderen aan. Zij stellen dat de productiviteit van ouderen afneemt en lager ligt dan hun loonkosten. Veelal ten onrechte, want bij het leeuwendeel van de ouderen blijft de productiviteit op peil. Maar het maakt u als oudere werkzoekende wel kansloos. Of toch niet?

Niet kansloos!

Gevorderde leeftijd is een factor die het vinden van een nieuwe betaalde baan zeker niet makkelijk maakt. Slechts 8% van alle nieuwe werknemers blijkt boven de 50 jaar. Maar onmogelijk is het niet!

Met de juiste aanpak is het bemachtigen van een nieuwe baan in maximaal zes maanden mogelijk.
Twee factoren zijn hierbij van doorslaggevend belang:

1. Hard werken

Solliciteren is hard werken. Veel werkzoekenden hebben behoefte aan een periode van rust. Het verlies van hun baan is niet in de koude kleren gaan zitten. Wanneer u echter weet dat de kans op het vinden een nieuwe baan na zes maanden snel kleiner wordt en na een jaar bijna nul is, heeft u dan nog steeds behoefte aan rust? Idealiter hanteert u een werkrooster alsof u nog in loondienst bent. Minimaal vijf dagen per week, van negen tot half zes, met een half uur pauze. Dit werkrooster garandeert dat er voldoende sollicitaties per week uitgaan: namelijk minimaal vijf. Banen zijn – op bepaalde vakspecialisaties na – schaars en kandidaten ruim beschikbaar. Het is dus zaak te zorgen voor voldoende goede kansen om een keer raak te schieten. Niet makkelijk? Inderdaad. Vandaar de noodzaak van goede begeleiding. Net zolang tot u uw doel heeft bereikt.

2. Goede begeleiding

Als u geluk heeft, betaalt u vorige werkgever de kosten van begeleiding naar een nieuwe baan. Individueel of via een sociaal plan bij collectief ontslag. Vaak ook wordt er een individuele regeling getroffen waarbij de werknemer akkoord gaat met het ontslag, de zogenaamde 'vaststellingsovereenkomst'. Daarmee behoudt u het recht op een WW-uitkering, maar is het aan u om een nieuwe baan te vinden. Werkzoekenden stellen het in de arm nemen van een professionele coach echter liefst zo lang mogelijk uit.

Want:

  • 'Ik wil het eerst zelf proberen.'
  • 'Ik ben hoogopgeleid en weet heus wel hoe ik moet solliciteren.'
  • 'Ik heb een groot netwerk, het gaat me zeker lukken.'
  • 'Ik red het voorlopig wel even met mijn WW-uitkering.'
  • 'Het UWV moet mij toch begeleiden?'
  • 'Coaching is duur.'

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, ook bij werving en selectie. Voor veel ervaren werknemers – ook hoger opgeleid – zijn sociale media geen dagelijkse kost. Laat staan solliciteren via bijvoorbeeld Twitter of Pinterest. Een groot netwerk is een belangrijk voordeel, maar maakt u er optimaal gebruik van? En wat als nogal wat mensen uit het netwerk zelf op zoek zijn naar een baan? Een WW-uitkering is prettig, maar duurt niet oneindig en de maximale uitkering is ongeveer 1750 euro netto per maand. Ook voor de hogere inkomens. En voor u het weet stopt de WW en zit u in de bijstand. Tenminste, als huisgenoten geen inkomen hebben, want dan krijgt u niets. Het uitgeklede UWV biedt alleen nog minimale, veelal online begeleiding door adviseurs Werk. Tenslotte, is coaching duur? Misschien heeft u van uw laatste werkgever een transitievergoeding ontvangen die u kunt benutten. En stelt u zich eens voor dat u door coaching drie maanden eerder een nieuwe baan vindt dan anders het geval zou zijn geweest. Simpel rekensommetje toch?

Hoe dan wel?

Onderstaand alvast een aantal tips ter inspiratie.

1. Wat zoeken?

Richt u alleen op vacatures waarvoor u geschoold en ervaren bent! Werkzoekenden die flexibel zoekgedrag vertonen, krijgen minder aanbiedingen dan mensen die dit niet doen en ook nog vaker beneden hun niveau. Het UWV heeft hier de eerste zes maanden van uw uitkering geen probleem mee. Daarna bent u gedwongen om (minimaal vier keer per vier weken) te solliciteren naar werk van een lager opleidingsniveau of werk dat minder betaalt. Maar met het juiste werkrooster vormt dit aantal geen enkele belemmering om ook voldoende sollicitatie-activiteiten voor banen op niveau te realiseren.

2. Waar en hoe zoeken?

Circa 60% van alle beschikbare vacatures komt nooit in de publiciteit. Toch worden ze ingevuld. Maak gericht gebruik van uw (en andermans) netwerk, verstuur open sollicitaties en overweeg om op te bellen naar of langs te gaan bij bedrijven waar u altijd al hebt willen werken. Eng? Laat een video-cv maken. Sowieso handig en de elevator pitch die u ervoor moet oefenen, komt bij alle mogelijke van gesprekken zeer van pas! Leer de mogelijkheden kennen van sociale media als LinkedIn, Twitter, Pinterest en gebruik ze. Benut de juiste vacaturesites op grond van aanbod, zoekmogelijkheden, informatie en gebruiksvriendelijkheid. Een site als www.snakewool.nl doet regelmatig onderzoek naar de beste en de meest bezochte vacaturesites.

3. De brief en het cv

Het merendeel (84%) van de recruiters vindt een goede sollicitatie-/motivatiebrief heel belangrijk . Waar het cv de opsomming is van kennis en ervaring, vat de sollicitatiebrief (als het goed is) samen waarom u – op grond van persoonlijkheid, talenten en drijfveren – de ideale kandidaat bent voor de betreffende functie. Een modern cv ziet er anders uit dan veel mensen zich herinneren. Zonder mooie lay-out en bijvoorbeeld buttons van Twitter of LinkedIn bent u, zonder het te beseffen, voor veel banen op voorhand kansloos. Want 'te ouderwets'. Bij gespecialiseerde sites als www.lifebrander.nl koopt u voor minder dan drie euro uw favoriete format. 

4. Het sollicitatiegesprek

En dan hebt u eindelijk een sollicitatiegesprek! Hoe zorgt u nu dat uw kwaliteiten goed voor het voetlicht brengt? Want hoe liever u een baan wilt, hoe lastiger het is om een goed sollicitatiegesprek te voeren.

Sollicitanten die niet 'op de schopstoel zitten' scoren vaak het best en krijgen de baan aangeboden. Misschien oneerlijk, wel realiteit. Maar, oefening baart kunst! Het voeren van oefensollicitatiegesprekken & pitches helpt enorm om op het moment suprême de zenuwen in bedwang te houden. Ook leert een goede coach de sollicitant welke woorden recruiters graag horen (bereikt, verbetert, vergroot) en vooral niet willen horen (resultaatgericht, harde werker, synergie).

5. Arbeidsvoorwaardengesprek

Een van de meest gemaakte fouten door sollicitanten is om in een eerste sollicitatiegesprek over arbeidsvoorwaarden te beginnen. Doe dit nooit! Een eerste gesprek is een wederzijdse kennismaking, aftasten. Praten over arbeidsvoorwaarden in dit stadium wordt als desinteresse voor de inhoud van de baan uitgelegd. Bewaar dit onderwerp voor het afrondende arbeidsvoorwaardengesprek.

6. Baan hebben en houden

Het wonder heeft zich voltrokken. U heeft een nieuwe baan! Grote kans dat het om een tijdelijk contract gaat van een half jaar of een jaar. Hoe zorgt u dat u uw wettelijke proeftijd (in dit voorbeeld een maand) doorkomt en uw baan houdt? Sleutelwoorden hier zijn: flexibiliteit, blijven leren en vertrouwen.

Bronnen

  • Vraag naar arbeid - Sociaal en Cultureel Planbureau, mei 2014.
  • Beelden en feiten over omslagpunten en maatregelen omtrent de productiviteit van oudere werknemers – TNO-rapport 2011.
  • Loopbaanvisie, artikel Sarah Vansteenkiste, april 2014.
  • Sollicitatielab.
Waardeer dit blogbericht:
0

Carla Krul's professionele ontwikkeling wordt gekenmerkt door een sterke behoefte aan ontwikkeling, nieuwsgierigheid om nieuwe uitdagingen aan te gaan en doorzettingsvermogen. Na een HAVO- en Schoevers diploma wilde ze 'meer'. Na het avond VWO, studeert ze vijf jaar af als (Educatie & cultuur) socioloog aan de Erasmus Universiteit, Rotterdam. Ze combineert dit met haar werk als personeelsfunctionaris en later Manager P&O bij overheid en bedrijfsleven in Nederland. In 1994/1995 vertrekt Carla Krul naar de VS voor een eenjarige fellowship bij Cuyahoga County Department of Children & Family Services in Cleveland, Ohio. Ze verricht onderzoek naar stress bij maatschappelijk werkenden, personeelsverloop en empowerment. Vanaf september 2001 is ze manager HR/plv. directeur HR bij Holland Casino. In 2006 wordt ze hier gevraagd om de Corporate Communicatie afdeling te professionaliseren. Na een korte, intensieve studie aan de Rotterdam School of Management, is zij – met haar team - verantwoordelijk voor het bewaken & versterken van de reputatie van Holland Casino, mediamanagement, PR/voorlichting, corporate communicatie, Marketing PR en MVO.


Medio 2010 lonkt het zelfstandig ondernemerschap. Carla Krul Coaching & Interimmanagement wordt geboren! Begin 2014 kijkt Carla terug op fijne jaren, waarin zij zakelijke en particuliere klanten op het gebied van loopbaan, werk en leven heeft mogen ondersteunen. Ook is zij sinds september 2013 als docent HR verbonden aan Cosmo Academy Haarlem en is zij incidenteel beschikbaar als interim manager HR en/of corporate communicatie.

Reacties