18
jan

Waarom 'beste werkgever' nog niet goed genoeg is

Geplaatst door op in Vitaliteit
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2340
  • 0 reactie
  • Afdrukken

‘ZLM verzekeringen werkt niet met targets, maar met klantentevredenheid. Dat zorgt voor een drive. Uit kwaliteit komt kwantiteit voort.’ Aldus algemeen directeur Marinus Schroevers. Wat zorgde er volgens hem voor dat het bedrijf werd uitgroepen tot één van de beste werkgevers van 2016?

Het Zeeuwse bedrijf is eind 2016 uitgeroepen tot Beste Werkgever 2016 in de branche financiële dienstverlening. ZLM werd later die dag ook tot Beste Werkgever 2016 gekroond in de overall categorie Profit met minder dan 1000 medewerkers. Met een Beste Werkgevers Score van een 8,5 kwamen ze ruim boven de nummers 2 (Robeco: 7,7) en 3 (SNS Bank: 7,5) uit.

Klantentevredenheid voorop

Marinus Schroevers: 'Niet werken met targets, maar met klantentevredenheid. Een mooie stap, maar nog geen avondvierdaagse. Ik bedenk bij mezelf: je krijgt wat je beloont. Als je werkt met targets, krijg je mensen die zich hongerig op kwartaalwinsten, kpi’s en cijfers richten. Als je stuurt op klantentevredenheid, dan krijg je medewerkers die zich richten op klanten en hun tevredenheid. Veel volgt daarna vanzelf, maar niet alles.'

In het laatste kwartaal van 2016 werd bekend gemaakt welke werkgevers de beste paarden van stal zijn. Wie de Beste Werkgever wordt, wordt niet bepaald door de organisatoren Effectory en Intermediair, maar komt volledig tot stand via de beoordelingen die de werknemers zelf geven over hun werkgever.

De winnaars

'Laat ik eerst de overige winnaars van Beste Werkgevers 2016 nog eens kort noemen en beschrijven hoe deze scores eigenlijk tot stand komen. De Frankelandgroep (categorie Non profit > 1000 medewerkers) hield met een formidabele score van maar liefst 8,9 heel knap Buurtzorg achter zich. In de categorie non profit < 1000 medewerkers won zorginstelling Sint Jozefoord de titel Beste Werkgever. Vanderlande won net als ZLM verzekeringen in twee categorieën: ze werden beste werkgever in de branche Productie & industrie én wonnen de overall categorie beste werkgevers profit > 1000 medewerkers. In deze laatste strijd moesten onder meer branchewinnaar IKEA en de Schiphol Group het afleggen tegen het Veghelse bedrijf.  Onder de branchewinnaars bevonden zich verder onder meer Bouwend Nederland (zakelijke dienstverlening) en Volkshuisvesting Arnhem (Woningcorporaties).'

Om te bepalen wie zich Beste Werkgever mag noemen, meet Effectory sinds jaar en dag via twee maten, te weten: betrokkenheid (het ‘I love my company’-effect) en bevlogenheid (het ‘I love my job’-effect). Medewerkers die bevlogen én betrokken zijn, hebben hart voor hun werk en hart voor de organisatie.

Wat is het doel?

Langzaam lijkt er echter een derde factor zichtbaar te worden. Dat is expliciete aandacht voor de purpose. Waarom doe ik mijn werk? Wat draag ik bij aan het grotere geheel? Werk gaat niet alleen meer om zaken als zekerheid, de juiste uitdaging of je significant en verbonden voelen. ‘Het gaat in toenemende mate om groei en bijdragen,’ aldus Guido Heezen. ‘Talent ziet organisaties meer en meer als vehikel om te werken aan de wereld.’

Wat is het verschil tussen een stap en een ‘avondvierdaagse’ in deze? Een stap is om je niet te richten op targets, maar op klanttevredenheid. Een avondvierdaagse in deze vergelijking is dat je je noch richt op targets noch op klanttevredenheid; noch op bevlogenheid noch betrokkenheid.  Er is sprake van een  ‘avondvierdaagse’ als je je fundamenteel gaat richten op de purpose om een betere wereld te bouwen. Je krijgt immers wat je beloont.

De wereld verbeteren

In dat licht is het ook waard om hier een initiatief als de ASN Bank Wereldprijs te noemen. In die wedstrijd staat de vraag centraal hoe jij de wereld een beetje mooier gaat maken. Afgelopen jaar was dit een wedstrijd met onder meer de inzending Shades of Love van Jürgen Altmann. Hij zamelt oude zonnebrillen in en deelt ze uit in het Himalaya-gebied om zo oogziekten waar het felle zonlicht debet aan is, te voorkomen. Of Multigreen Plant Solutions, dat in stadse omgevingen (concrete deserts) veel groen wil laten groeien, zelfs op vijf hoog. Voordelen? Onder meer de opbouw van fijnstof in steden wegvangen, de opwarming van de stad tegengaan, een fijnere leefomgeving, geluidsdemping en CO2-reductie.

Nota bene in dezelfde week als het Beste Werkgevers Event riep prof. dr. Jan Jonker op tot een Nationaal Deltaplan Circulaire Economie. Voordat we een Circulaire Economie hebben gebouwd moeten we nog even een avondvierdaagse aan stappen met elkaar zetten. Want als klanten massaal tevreden zijn en medewerkers collectief bevlogen en betrokken met allerlei end-of-pipe-oplossingen die we produceren, krijgen we een oververhitte aarde vol Beste Werkgevers, maar zonder leefbare aarde.

Game over.

Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht.