02
jan

Tips voor een goede balans tussen werk en privé

Geplaatst door op in Vitaliteit
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2808
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Steeds meer werknemers, die ook nog eens steeds jonger zijn, krijgen te maken met een verstoorde balans tussen werk en privé. 

Het motto ’voorkomen is beter dan genezen’ gaat hier zeker op: wie ooit een burn-out had, heeft meer kans om nogmaals overwerkt te raken. 

Werkgevers en werknemers kunnen er beiden veel aan doen om de burn-out voor te zijn. Psychiater Bram Bakker krijgt in zijn praktijk bij zorgnetwerk Zorg van de Zaak veel personen met burn-outklachten. Hij kijkt vanuit wetenschappelijk perspectief naar oorzaken en behandeling en geeft tips.

De hartslag in rust gaat omhoog, hyperventilatie, slechter slapen dan normaal, piekeren, een slechte concentratie, prikkelbaarheid: het zijn enkele van de symptomen van een aankomende burn-out. Ook ‘vage klachten’ als oorsuizen, spierpijn, darmklachten, wiebelpolsen en nekklachten zijn vaak terug te voeren op overbelasting. De oorzaken moeten we volgens psychiater Bram Bakker zoeken in een gebrek aan lichaamsbeweging en een overbelasting van de hersenschors. “Juist op het moment dat sporten heel dringend gewenst is als ontspanning, strepen mensen het weg. Terwijl een bekend gezegde is: ‘mediteer iedere dag een half uur, behalve als je het druk hebt, doe dan een uur!’”

Iets extra’s moeten doen, maar niets extra’s meer hebben

De behandeling die Bakker biedt, gaat dan ook altijd om het herstellen van de balans. Dat heeft meer met het aanpassen van de leefstijl te maken dan met het behandelen van de symptomen. Bakker: “Klassieke vragen zijn: wat heeft de ontregeling veroorzaakt? Wat is nodig om de balans te herstellen? En wat is nodig om te voorkomen dat je weer opnieuw ontregelt? De grootste gemene deler is dat de gezonde grenzen weg zijn. We leven in een tijd met zo’n overdaad aan prikkels, informatie en entertainment, dat je vermogen om nee te zeggen extreem op de proef wordt gesteld. In korte tijd zijn er enorme verschuivingen in hoe wij onze tijd doorbrengen. De meeste mensen met een burn-out gingen niet stuk op te hard werken, maar op iets extra’s moeten doen, maar niets extra’s meer hebben. De reserves zijn al op.”

Mensen die terugvallen hebben de langste hersteltijd

De behandeling is maatwerk en is vooral de eerste periode heel intensief. “Bij mijn vorige werkgever hadden we trajecten van twaalf weken waarin mensen in totaal vijftig uur werden behandeld. Er zaten fysiotherapeuten en psychotherapeuten en er werden ook mindfulness, yoga en voedingsadviezen geboden.” Toch blijkt uit cijfers dat 40 procent binnen vier maanden weer terugvalt. “Dat wordt veroorzaakt door ‘te snel te veel belasting’. Iedereen heeft er belang bij dat de werknemer weer snel aan de slag gaat. Maar: mensen die terugvallen hebben de langste hersteltijd. De kunst van ons vak is om te bepalen wat de optimale werktijd is en hoeveel druk je op iemand mag zetten, versus de ruimte die je geeft om te herstellen.”

De cijfers:

  • Stress op het werk is beroepsziekte nummer 1: 36 procent van het werkgerelateerde ziekteverzuim ontstaat door werkstress. Dat zijn 7.555.000 verzuimdagen of bijna 21.000 fte.
  • Zo’n 1 miljoen Nederlanders hebben last van burn-outklachten.
  • Van de jonge werknemers van 25 tot 35 jaar heeft 17 procent burn-outklachten, ofwel 240.000 personen.
  • Werkstressgerelateerd ziekteverzuim kost werkgevers 1,8 miljard euro.

Bron: Factsheet TNO Werkstress, Burn-out & Verzuim in cijfers.

Hoe voorkom je nou een burn-out bij jezelf en bij je medewerkers?

Bakker: “Ondernemers kunnen en mogen veel van hun medewerkers vragen, maar als ze mensen niet tegen zichzelf beschermen, schieten ze zichzelf in de voet. Een werknemer met een burn-out kost vele malen meer dan wat het oplevert als je iedereen iedere dag langer door laat werken. Werkgevers leggen soms veel druk op werknemers om hun gezonde grenzen niet te stellen. Hard werken wordt geromantiseerd. Denk aan de baas die pocht dat hij maar drie uur heeft geslapen, maar de dag erna toch volle bak doorbuffelt. Werkgevers moeten hun medewerkers niet proberen te verleiden om dingen te doen die ze niet willen of niet kunnen doen.”

Beter Ondernemen Show: Meer balans in 2017 l 2 februari 2017

Datum: 2 februari

Tijd: 15.00 - 18.30 (hierna is er nog tijd voor een hapje en een drankje)

Locatie: Da Vinci Theater - AFAS Software Leusden

Kosten: Deelname is kosteloos

Doelgroep: Interessant voor Directie, management en HR

Schrijf je hier in

Agendeer je ontspanning

Oplossingen voor ondernemers zitten vooral in voorbeeldgedrag. “Kijk eerst naar je eigen verbeterpunten voordat je anderen aanspreekt op hun disbalans. Ga liever zelf sporten en op dieet, dan dat je medewerkers een sportschoolabonnement geeft. Agendeer je ontspanning! Behalve tijd inruimen voor wat je moet doen, moet je ook tijd inruimen voor wat je niet moet doen, zoals vissen, tuinieren of koken. Bouw voldoende momenten in waarop je niet hoeft na te denken. Vaak zeggen mensen met een burn-out: ‘waar ik van opknap heb ik verwaarloosd. Ik weet wat goed voor me is, maar ik heb het niet meer gedaan.’”

Flexibilisering van arbeid is het toverwoord

Ook andere werkvormen kunnen volgens Bakker een oplossing zijn. “Flexibilisering van arbeid is het toverwoord. In plaats van ’s ochtends stressen in de file, begin je liever wat later en werk je ’s avonds wat langer door. Vooral voor medewerkers met jonge kinderen is dat een oplossing. Mensen vinden het over het algemeen geen probleem om op rare tijden iets voor hun werk te doen, als de momenten maar passen. Flexibele werktijden en thuiswerken zijn een zegen, mits het niet de spuigaten uitloopt.”

Is Bakker zelf in balans?

“Nee, natuurlijk niet!”, zegt hij stellig. “Ik doe ook meer dan goed voor me is en vind het makkelijker om ja te zeggen dan nee. Maar ik houd vast aan mijn hardlooprondje tussen de middag. Ik spijbel nooit van sport. En ik bewaak streng de momenten dat ik de stekker eruit trek. Maar de druk wordt niet minder. Hoe succesvoller je bent, hoe groter het aanbod wordt.”

beeld: Pixabay

Waardeer dit blogbericht:
0