02
juni

Innoveerkracht 26: De kracht van context

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1463
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In deze serie blogs gaat Guido van de Wiel, auteur van het boek Innoveerkracht, in op de term innoveerkracht. Innoveerkracht gaat over het leren te leren, zodat mensen in organisaties zich – fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel – optimaal kunnen blijven voeden op een manier die op dat moment bij hen past én die aansluit bij de veranderende omgeving.

Context bepaalt gedrag. Zonder de context te kennen, kunnen we niet voorspellen wat er nodig is in termen van interventies of in termen van talentontwikkeling. In een blauwe omgeving van regels en in beton gegoten afspraken is een creatieve, zogenaamde 'gele' aanpak, die out-of-the-box-denken stimuleert, funest. Mensen in blauwe organisaties keuren dit onaangepaste gedrag af. Voordat we er erg in hebben, kleurt geeltje ook blauw. In hoeverre kennen we de context? In hoeverre zijn we in staat om de context waarin we opereren, te wijzigen naar een optimale bedding voor ons functioneren?

Het bieden van een beschermende context

Innoveerkracht gaat gepaard met een fase van experimenteren. Wie bezig gaat met nog niet geheel ontkiemde, nieuwe manieren van werken, moet in de eerste fasen van deze vernieuwing bescherming bieden. Deze bescherming is nodig om niet in het geweld van de dagelijkse praktijk ten onder te gaan. Nieuwe ideeën hebben een de bescherming van een broedplaats nodig. Wouter Hart heeft het in het boek Innoveerkracht over het bouwen van een hitteschild. Eva Beerends heeft het in haar aanpak over het bouwen van een structuur binnen de bestaande structuur. Dit levert een soort laboratoriumsetting. Vergelijk het met het ontkiemen van een nieuw soort plantje in een bestaande tuin met allerlei sterke, bestaande wortelstructuren. Voordat je het weet, wordt het weggedrukt door de gevestigde orde. Het nieuwe plantje heeft wat tijd, extra bescherming en extra aandacht nodig om tot wasdom te komen. Pas dan kan het zich gaan wortelen. Soms zullen we dus een beschermende context moeten creëren.

Het zoeken naar een grotere context

In een aantal andere gevallen, is het zaak om de context juist te vergroten. Door op zoek te gaan naar uitdaagvragen en (schijnbare) onmogelijkheid te creëren, door een appel te doen op echte uitdagingen, een geheel ander domein te betrekken, vergroten we ons speelveld en daarmee onze slagkracht. Veel organisaties zijn te veel naar binnen gericht en zouden veel kunnen winnen door veel eerder en veel vaker naar buiten gericht te zijn. Betrek consumenten al vroeg bij je Research & Development, ga kijken bij zogenaamde concurrenten, nodig mensen uit een ander vakgebied uit (Jeff Gaspersz). Durf te vragen. Laat bij je binnenkijken. Delen is vermenigvuldigen. Yalçin Cihangir, ooit oprichter van De Fietsfabriek, heeft mij geleerd: 'Ideeën die niet gedeeld worden, gaan stinken. Wat je weet heeft slechts waarde als het zich van de ene naar de andere persoon verplaatst.'

Innoveerkracht – Guido van de Wiel & Remco Mostertman Innoveerkracht betekent meer productiviteit, maar ook meer aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden, met oog voor mens én maatschappij. In 'Innoveerkracht' geven 12 visionairs hun visie op nieuw leiderschap en sociale innovatie. Klik hier om het boek te bestellen of download het preboek hier.
Waardeer dit blogbericht:
0

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties