14
mei

Innoveerkracht 24: De kracht van het narratief

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1582
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In deze serie blogs gaat Guido van de Wiel, auteur van het boek Innoveerkracht, in op de term innoveerkracht. Innoveerkracht gaat over het leren te leren, zodat mensen in organisaties zich – fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel – optimaal kunnen blijven voeden op een manier die op dat moment bij hen past én die aansluit bij de veranderende omgeving.

Om tot 'See, Feel, Change' te komen, kunnen we gebruik maken van het narratief. Van het vertellen van verhalen. Van storytelling. Het narratief appelleert aan dezelfde elementen van de nieuwe veranderkunde waar Marco de Witte het over heeft in het boek Innoveerkracht: verhalen en films bieden een kans voor See en Feel. Goede (film)verhalen bezitten emotionele triggers. Verhalen leiden zo tot veranderingen. Het is deze denkwijze waardoor Manfred van Doorn momenteel vol investeert op een educatieve stroming voor leiders die move-e-learning heet. Via verhalen en filmische beelden kunnen we in contact komen met onze droom. Via verhalen maken we niet zozeer contact met de werkelijkheid, maar met de mogelijkheid, zoals Jeff Gaspersz ons meegeeft. Films doen daarnaast een emotioneel appèl op de kijker en goede films raken – net als goede leiders – universele thematieken en geven een doorkijkje in heldengedrag.

Door niet langer een saaie analyse op te dreunen, maar door een aansprekend verhaal te vertellen, worden we meegevoerd van rekenen naar taal. Van spreadsheets naar goed geschreven verhalen brengt ons van cijfers naar letters. Powerpoint-presentaties ingewisseld door filmbeelden brengen ons van cerebrale schema's naar universeel en emotioneel geladen beelden. Verhalen zijn bij uitstek geschikt om 'See, Feel, Change' vorm te geven.

Welke verhalen worden er verteld buiten het gehoor van de baas? Lukt het ons te luisteren naar het fluisteren in organisaties? Verhalen bij de koffieautomaat vertellen iets over de onderstromen. Het is zaak die onderstromen te erkennen, zoals Marcel van Marrewijk ons in het boek Innoveerkracht liet zien met zijn metafoor van de ijsberg die tegen de wind in drijft. Om zicht op onderstromen te krijgen, is informatie nodig die zich achter de façade van het formele discours bevindt. Betekenisgeving vindt vaak niet plaats in de zaal waar de directeur plenair zijn speech houdt, maar juist een kwartier later op het toilet, als de medewerkers duiden wat er gezegd is. Het roddelcircuit dus. Lukt het mensen daarbij ook om te 'roddelen tegen' in plaats van te 'roddelen over'? Wie roddelt tegen zichzelf, werkt aan zijn reflectief vermogen. Wie roddelt tegen een ander over die ander, is bezig om feedback te geven.

Innoveerkracht – Guido van de Wiel & Remco Mostertman Innoveerkracht betekent meer productiviteit, maar ook meer aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden, met oog voor mens én maatschappij. In 'Innoveerkracht' geven 12 visionairs hun visie op nieuw leiderschap en sociale innovatie. Klik hier om het boek te bestellen of download het preboek hier.
Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Innovatie

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties