12
mei

Innoveerkracht 23: De kracht van actie

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1277
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In deze serie blogs gaat Guido van de Wiel, auteur van het boek Innoveerkracht, in op de term innoveerkracht. Innoveerkracht gaat over het leren te leren, zodat mensen in organisaties zich – fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel – optimaal kunnen blijven voeden op een manier die op dat moment bij hen past én die aansluit bij de veranderende omgeving.

Om de impact van doen versus denken aan te geven, gebruik ik wel eens de metafoor van iemand die wil lijnen. Zo lastig als lijnen voor een mens is, zo lastig is veranderen vaak (ook) voor organisaties. Het gebruik van spreadsheets in organisaties is dan te vergelijken met het gebruik van de weegschaal voor iemand die wil lijnen. Door een weegschaal val je niet af. Door grafieken te bekijken, verander je de werkelijkheid niet. Mogelijk dat de weegschaal een cue uitlokt, doordat de waarde op de weegschaal een gevoel (See, Feel!, Change) van urgentie uitlokt, waardoor je ander gedrag wilt gaan vertonen, maar toch. De weegschaal zelf legt geen veranderd gewicht in de schaal. Daarvoor is toch echt training nodig, al dan niet ondersteund door een persoon, een programma of een app.

Is het besluit eenmaal genomen en is de verandering ingezet, dan zijn spreadsheets en metingen wel degelijk handig in het ondersteunen van het veranderproces. Dit plaats ik onder wat Geelhoed 'manage de waarde' noemt. Meerdere geïnterviewden in het boek Innoveerkracht onderstrepen het belang van spreadsheets om de verandering te kunnen volgen en hard te kunnen maken. Maar denken en analyseren is nooit het begin van een verandering.

In lijn met het paradigma 'See, Feel, Change' blijkt dat doen beter werkt dan analyseren. Marco de Witte vat dit als volgt samen: 'It is easier to act yourself in new ways of thinking, than think yourself in new ways of action'. Door daadwerkelijk dingen te gaan doen, leggen de hersenen neuronenpaden aan die deze handeling ondersteunen. Hierdoor wordt het een volgende keer makkelijker om weer dit gedrag te vertonen. Zo ontstaat door te doen fysiologisch het begin van nieuw in te slijten routines. Doen wordt een selffulfilling prophecy. Niet-doen ook trouwens.

Naast de fysiologische component geldt mentaal: succes doet geloven. Hoe kleiner de actie, hoe eerder het resultaat is bereikt. Dit is ook wat prof. dr. Jeff Gaspersz adviseert ten aanzien van kleine initiatieven die op weinig weerstand stuiten. Het idee daarbij is: ga liever voor kleine successen dan direct een grootse transitie organisatiebreed uit te rollen. De eerste aanpak geeft energie, de tweede kost energie. Het initiëren van kleine, eerste acties valt samen met wat vanuit Theory U prototyping wordt genoemd. Vanuit de ideeënfase wordt direct overgestapt naar eerste acties, om in een vroeg stadium al feedback te krijgen en te toetsen of iets werkt. Zonder grote investeringen kun je direct aan de slag. Martijn Aslander heeft het in dit licht over Permanent Bèta, omdat we altijd in ontwikkeling zijn. Er is nooit een eindversie, maar altijd de volgende bètaversie. Op de website www.permanentbeta.nl: 'We maken daar geen plannen, maar we maken waar. Waarmaken gaat over gelijk starten en proberen, ontdekken, verbeteren en over falen en opstaan. Al bestaat falen in onze optiek niet. Het enige falen is het niet proberen. Dan faal je pas echt.' Innoveerkracht neemt toe als we ons alleen maar zorgen maken over de volgende bètaversie, de volgende iteratie. Deze manier van werken komt overeen met veel principes van scrummanagement en agile werken.

Een laatste voordeel van dingen gaan doen, is dat hierdoor nieuwe initiatieven zichtbaar worden voor je omgeving. Laat zien aan klanten en medewerkers met welke nieuwe dingen je bezig bent, zo betoogt Guido Heezen in het boek Innoveerkracht: 'Zij vormen vanaf dat moment een stok achter de deur: zij bevragen je over het nieuw ingeslagen pad en houden je eraan.' 

Innoveerkracht – Guido van de Wiel & Remco Mostertman Innoveerkracht betekent meer productiviteit, maar ook meer aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden, met oog voor mens én maatschappij. In 'Innoveerkracht' geven 12 visionairs hun visie op nieuw leiderschap en sociale innovatie. Klik hier om het boek te bestellen of download het preboek hier.
Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties