21
apr

Innoveerkracht 20: De kracht van ‘See, Feel, Change’

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3886
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In deze serie blogs gaat Guido van de Wiel, auteur van het boek Innoveerkracht, in op de term innoveerkracht. Innoveerkracht gaat over het leren te leren, zodat mensen in organisaties zich – fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel – optimaal kunnen blijven voeden op een manier die op dat moment bij hen past én die aansluit bij de veranderende omgeving.

Het is zaak om wendbare organisaties te creëren, om veerkracht te vergroten, om tot waardecreatie te komen voor alle stakeholders van organisaties. Maar hoe doe je dat nu? Hoe start je nu verandering? Welke krachten kun je nu inzetten om de wendbaarheid van de organisatie te vergroten?

In alle pogingen om veranderingen te bewerkstellingen, zien we dat analyses, cijfers, statistieken en spreadsheets de wereld niet veranderen. Marco de Witte laat in het boek Innoveerkracht – in navolging van Kotter – zien hoe het oude veranderkundig paradigma 'Analysis, Think, Change' plaatsmaakt voor het paradigma 'See, Feel, Change'.

Niet het cerebraal begrijpen zet verandering in gang, maar iets zien en daar iets bij voelen. Paul Bessems en Guido Heezen brengen niet alleen een urgente boodschap over, maar laten ons er ook iets bij voelen. Zo spreekt Paul Bessems de lezer aan op zijn verantwoordelijkheidsgevoel richting de volgende generatie. Guido Heezen geeft een gevoel van urgentie mee door fragmenten te tonen van Jeremy Rifkin, die vertelt hoe al over een paar jaar de Noordpool in de zomer open wateren zal kennen en een vlammend en emotioneel betoog van Jamie Oliver in zijn strijd tegen obesitas door slecht voedsel. Jamie Oliver toont daarbij foto's van mensen en vertelt hun verhalen. Marco de Witte laat ons zien hoe groot de invloed daarbij is van ons lymbisch systeem. Het deel van onze hersenen dat het bij angst of bij plezier overneemt. De fall back functie van ons systeem. De automatische piloot.

De uitdaging is enorm. We moeten nieuw gedrag gaan vertonen dat haaks staat op miljoenen jaren menselijke evolutie... Dat haaks staat op tweeduizend jaar westerse beschaving.... We moeten naar interventies die het lymbisch systeem zodanig sussen dat we gedurende langere tijd en nota bene in tijden van verandering op handbediening kunnen overschakelen zonder dat de automatische piloot het van ons overneemt. Is ons zelfbewustzijn sterker dan onze overlevingskrachten? We zullen het oude moeten eren, om naar het nieuwe te kunnen bewegen. We moeten het lymbisch systeem niet tegen ons inzetten maar vóór ons. De Witte geeft enige routes aan hoe we toch op onbewuste processen kunnen interveniëren. Hij geeft in het boek Innoveerkracht een aantal succesvolle voorbeelden hoe we - in plaats van op automatische piloot - op handbediening sturing kunnen geven aan mensen en organisaties.

Innoveerkracht – Guido van de Wiel & Remco Mostertman Innoveerkracht betekent meer productiviteit, maar ook meer aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden, met oog voor mens én maatschappij. In 'Innoveerkracht' geven 12 visionairs hun visie op nieuw leiderschap en sociale innovatie. Klik hier om het boek te bestellen of download het preboek hier.
Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties