28
feb

In het kader van veranderen

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1250
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Hoe je dingen afkadert, heeft invloed op de manier waarop jij je voelt, denkt en handelt. Bepaal daarom zelf de context van de dingen die je doet: de wereld kan er dan plotseling een stuk anders uit zien.

Deze zomer was ik in de bergen van Oostenrijk. We waren met ons gezin in Salzburgerland bezig aan een meerdaagse bergtocht. Vanaf de hut aan de Tappenkarsee beklommen we op een ochtend de steile hellingen, met als doel om over de berggraat te lopen richting het levensgrote kruis op de Draugsteintörl. Een gebied waar paarden, koeien en bergmarmotten vrij rondlopen en je – eenmaal op de bergkam – enerzijds uitzicht hebt op het koele meer en anderzijds op de eeuwige sneeuw van het Großglockner-massief.

Net voordat we deze bergkam bereikten, keek ik omhoog en zag ik hoe een enkele boom tegen de lucht afstak. Ik maakte deze foto:
framingdrivesmeaning3

Direct na het maken van deze foto, keek ik nog eens door de lens, veranderde het kader en drie seconden later maakte ik deze foto:

framingdrivesmeaning4

Dezelfde positie, ander kader

Nog op de berg liet ik de eerste foto aan mijn vrouw zien en vroeg haar wat voor associaties ze kreeg bij deze foto. ‘Eenzaamheid,’ antwoordde ze. En bij de tweede foto? ‘Veel meer verbondenheid,’ antwoordde ze. Precies de associaties die ik ook had. Ik stelde die avond aan een aantal andere hikers ook de vraag welke associaties ze kregen bij de twee foto’s. Steeds weer kregen mensen bij de tweede foto geheel andere associaties dan bij de eerste foto. Ineens straalde de boom geen eenzaamheid meer uit, maar ging het om: verbondenheid, gegrond zijn, groeien en bloeien, eenheid en geworteldheid. Terwijl bij het maken van die twee foto’s de boom hetzelfde was, net als de berg, de omstandigheden en mijn positie ten opzichte van het onderwerp. Ook de tijd tussen de foto’s bedroeg maar een paar seconden. Zelfde boom, zelfde berg: verschillend gevoel. Misschien had het te maken met het verschil dat optrad door de automatische belichting, maar voor mij geven deze twee foto’s de kracht van framing aan. De wijze waarop we de wereld framen, heeft invloed op hoe we ons over die wereld voelen. En dat heeft vervolgens effect op hoe we ons gaan gedragen in de wereld. Je framing bepaalt je gevoel, bepaalt je handelen.

Framing drives meaning

Context drives meaning, zo leerde lector Frans van der Reep mij ooit. De context, dat is volgens het woordenboek ‘een verzameling van omstandigheden en feiten die een bepaalde toestand definiëren’. Wat mij duidelijk werd is dat die context niet vaststaat, maar dat we grotendeels zélf kunnen bepalen welke context we zien: welke context wíllen we zien en welke context zúllen we zien? De setting ligt niet per se vast. Door onze scope te veranderen, hebben we invloed op de context, terwijl we daar in feitelijke zin niets aan veranderen. Welke omstandigheden betrek jij bij wat je ziet? Hoe ver zoom jij in of zoom jij uit, om de toestand te definiëren waarin je je bevindt? Niet alleen geldt: context drives meaning, maar bovenal ook: framing drives meaning.

Technieken hoe je actief je framing in allerhande situaties kunt wijzigen heb ik in een blog voor TvOO al eerder verwoord. 

Een voorbeeld hoe je door een andere framing de context ineens radicaal kunt veranderen, is afkomstig van de Indische mysticus Ramana Maharsi (1879-1950). Toen een interviewer hem de vraag stelde: ‘How are we to treat others?’ antwoordde hij: ‘There are no others’. 

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Leren

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties