26
apr

Beter ondernemen door strategisch humor in te zetten

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2102
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Humor inzetten als instrument voor succes: kan dat wel en hoe doe je dat dan? Tijdens de Beter Ondernemen Show die plaatsvond op donderdag 21 april kreeg het publiek concrete voorbeelden voorgeschoteld van ondernemers. Ook de wetenschappelijke en filosofische kant van humor kwamen aan bod.

De middag, georganiseerd door AFAS Software, werd geleid door Bas Westerweel. Hij introduceerde de vier sprekers: Thomas Hendriks (hoofdredacteur Quest), Marco Aarnink (o.a. oprichter Drukwerkdeal), Michiel Muller (o.a. oprichter Tango en Route Mobiel) en Erik Kuperus (helft van cabaretduo MiER).

Filosofie

Tussendoor werden filmpjes getoond met Bas Haring ('volksfilosoof'), die de aanwezigen tips gaf. De strekking: grapjes maken is een manier om te ontdekken wat je echt serieus moet nemen en wat niet, zo kun je zoeken naar wat er écht toe doet. Het is heel belangrijk om dingen niet te serieus te nemen, even afstand te nemen.

Wetenschappelijke feitjes

Thomas Hendriks, hoofdredacteur Quest, deed een ‘handje-omhoog-handje-omlaag-quiz’ met de zaal. De eerste vraag: ‘Wie hebben meer humor, de Engelsen of de Duitsers?’ werd gelijk door het grootste deel van de aanwezigen verkeerd beantwoord (de Duitsers dus). Hij doorspekte de quiz met leuke feitjes. Zo blijkt uit een onderzoek van het Meertens-instituut dat hoe lager men is opgeleid, hoe minder men ‘scherpe’ grappen kan hebben en hoe hoger opgeleid, des te vaker men dit soort grappen zelf inzet.

Tips en tricks

Erik Kuperus, vaak ingezet voor improvisatiecabaret bij verandertrajecten, legt uit dat humor vooral is: met een positieve blik kijken naar wat er is, dat volledig accepteren, en benoemen wat er gebeurt. Marco Aarnink vindt dat humor een onderdeel van de bedrijfscultuur moet zijn, hij noemt het ‘het managen van emoties’. In zijn organisatie werden ‘bedrijfsclowns’ ingezet: gewoon een medewerker – die dat zelf niet eens weet – die bewust is neergezet op een plek waar de werkdruk hoog is en die met een blik of grap de stemming gelijk luchtiger maakt.

Voorzichtig

Humor ontspant, relativeert, geeft een goed gevoel; maar het kan natuurlijk ook verkeerd uitpakken, dus je moet er bewust mee omgaan. Humor is duidelijk cultureel bepaald en internationaal verschillend. De ‘heersende’ humor in een bedrijf is vaak wat uit de top of vanuit HR naar beneden sijpelt. Bij RouteMobiel werd humor heel bewust ingezet in reclame-uitingen, legt Michiel Muller uit, hoewel bij voorbaat duidelijk was dat een grote groep fans van de concurrent het niet grappig vond. ‘Humor moet geen doel op zich zijn’, waarschuwt hij. Je kan rebels zijn of de rand opzoeken, maar het mag nooit ten koste gaan van een privépersoon.

Afbeelding: Pixabay

Waardeer dit blogbericht:
0