25
aug

Ben jij wel MerkWaardig genoeg?

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2225
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Ik durf te wedden dat je deze vraag nog nooit tijdens een interview of functioneringsgesprek hebt gesteld, terwijl het volgens mij de meest essentiële vraag is.

MerkWaardig, hoe bedoel je?

Het begrip'MerkWaardig' zoals ik dat gebruik heeft een dubbele betekenis:

  1. Echt onderscheidend zijn in jouw markt met jouw product, dienst, aanpak en/of werkwijze.
  2. Authentiek zijn en vooral niet bang zijn om op te vallen; te beseffen dat je het niet iedereen naar de zin hoeft te maken.

We leven in een interessante periode waarin veel organisaties nog steeds in de overlevingsstand staan terwijl ze eigenlijk vol gas moeten geven om zo weer succesvol te kunnen zijn. Nee, dat betekent zeker niet dat je zomaar terug kunt vallen op de beproefde methodes en structuren. Het betekent volgens mij dat het tijd is om proactief na te denken over de manier waarop nieuw succes kan worden waargemaakt.

Problemen worden nooit opgelost op het niveau waarop ze zijn ontstaan. (Einstein)

Hr heeft volgens mij een leidende rol in veranderprocessen in organisaties. Als je niet aan tafel zit bij de gesprekken over strategie en vanaf het eerste moment je rol en invloed neemt, loop je het risico om alleen maar de uitvoering te mogen doen. Jij begrijpt dat natuurlijk wel, maar hoe krijg je het tussen de oren van je leidinggevende?

MerkWaardige business partner

Daarom is het volgens mij van belang dat je een goede reality check doet op je eigen rol en positie binnen je organisatie. Word jij als hr-professional wel gezien als een MerkWaardige business partner? Ik ken jou natuurlijk niet, maar er zijn een aantal zaken die enorm helpen om in die positie te komen. Ik heb er een paar op een rijtje gezet:

  • Weet waarover 'het' gaat: Ik kom nog steeds teveel hr-mensen tegen die alleen maar focussen op hun eigen vakgebied. Naast de 'gewone' uitvoering van je vak zorgen MerkWaardige hr-mensen dat ze tenminste 20% van hun tijd en focus richten op de business. Niet vrijblijvend uiteraard, maar door verantwoordelijkheid te nemen in projecten die gericht zijn op bijvoorbeeld klantenonderzoek, implementatie van planning en control tools. Maak tijd om goed geïnformeerd te zijn over wat er speelt in de organisatie en in de markt.
  • Heb het meer over kansen dan over problemen: Maak voor jezelf een lijstje met de punten waarover de afgelopen periode op jouw initiatief gesproken is in de organisatie. Als dat lijstje niet tenminste voor 50% bestaat uit kansen (in plaats van 'hoe het beter moet' ofwel problemen) dan is er werk aan de winkel. Zorg dat je weer ideeën hebt waarmee je organisatie vooruit kan, kan vernieuwen en waarmee je proactief initiatieven neemt die een nieuwe werkelijkheid laten zien. Waarmee je 'wow'-ervaringen creëert en duidelijk maakt dat jij geen genoegen meer neemt met alleen maar 'gewoon'.
  • Durf functioneel ruzie te maken: Veel hr-mensen die ik ken zijn gericht op verstandige dialoog in plaats van het opruimen van 'troep' in een organisatie. En eerlijk gezegd wordt er wat afgepraat om de lieve vrede maar te bewaren. Leer weer functioneel ruzie te maken en dingen op scherp te stellen. Pak non-performers aan en maak weer ruimte om anders te willen, te denken en te doen. Wil je dit oefenen? Begin dan met het opruimen van de 'troep' tussen jou en je leidinggevende. Als je dit voor elkaar hebt, is er een basis om een nieuwe MerkWaardige start te maken en heb je de eerste belangrijke verandercoalitie te pakken.
  • En tot slot, wees de baas over je eigen energie: Ik kom veel mensen tegen die op hun laatste benen lijken te lopen. Ze geven vanuit hun plichtsbesef en overlevingsdrang alleen nog maar energie en bouwen niet meer op. Als je niet zorgt dat je mentaal fit bent, kun je bovenstaande zaken niet realiseren. Het is dus van groot belang om je eigen energietank structureel gevuld te houden. Het grappige is dat mensen die hun eigen verantwoordelijkheid weer nemen en daarmee onafhankelijk zijn van de waardering van anderen, de bovenstaande dingen weer gaan doen; het is dus een sluitende cirkel.

Ik wens je een MerkWaardige tijd! Wil je jouw ervaringen delen of heb je een vraag? Reageer dan hieronder.

 

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: HRD Verandermanagement

In mijn alweer ruim 30-jarige werkervaring komen zeer verschillende functies in grote(detailhandels) ondernemingen voor. Ik heb me vooral ontwikkeld als zakelijke leider, communicator en synergist. De combinatie van mijn HRM achtergrond en professionele ervaring met HRM-, sales-, lijn- en verandermanagement vormen een CV waar ik trots op ben.


Bedrijven waar ik voor werk(te) zijn o.a. Essilor, Euretco, Vomar Voordeelmarkt, The Society Shop, Chefaro, FrieslandCampina, DA, Oilily, Flynth, Lassie, Achmea, Planmen, NBC, Bakkersland, Belcompany, development booster, EFMI, Zeelandia, BAM Schakel & Schale, Eigen Haard, SVT, K+V, Q-and-A en campagnerotterdam. Ik ben ervan overtuigd dat individuen én organisaties meer dan ooit zullen moeten werken aan het mobiliseren van hun talenten om B.T.W. (Bewezen Toegevoegde Waarde) te hebben.


De kracht om samen te werken aan flexibiliteit en voortdurende ontwikkeling zal volgens mij succesvolle bedrijven van de toekomst snoeihard scheiden van de zwakkere. De vereiste slagkracht vraagt van ondernemers en zijn medewerkers dat ze elkaar kennen, vertrouwen, aanvullen en gezamenlijk ‘gaan’ voor succes in de dagelijkse praktijk.

Reacties