02
sept

8 lessen getrokken uit een trip naar Den Haag

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1908
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Dit voorjaar heb ik deelgenomen aan twee 'Stadsklassen', georganiseerd door Stroom Den Haag. Ik ben geïnteresseerd in vragen als: Wat kunnen organisaties leren van de manier waarop steden zich ontwikkelen? Kunnen steden een inspiratie zijn voor organisaties?

De eerste reis ging naar Amsterdam-Noord, waar Luc Harings van de 'I love Noord'-community ons begeleidde. De tweede trip was naar het industrieterrein De Binckhorst in Den Haag. Hier was kunstenaar Sabrina Lindemann ('OpTrek') onze gastvrouw.

Een paar van de dingen die ik heb opgestoken tijdens deze twee trips wil ik graag delen.

1. Neem de tijd om relaties op te bouwen

Sabrina Lindemann is een kunstenaar en change agent. Een paar jaar geleden begon ze in De Binckhorst. Een oud industrieel gebied, met veel lege kantoren, kleine werkplaatsen en gebouwen vol met jonge ondernemers.
Ze zei: 'Ik gebruikte de eerste anderhalf jaar om verbinding te zoeken met de mensen en om ze te leren kennen, voordat ik iets ondernam.
Waar in organisaties heb je anderhalf jaar de tijd om rond te kijken voordat je actie moet ondernemen?

2. Vecht niet tegen overheden

Het heeft geen zin om te klagen over de overheid. De overheid en de gemeente werken erg traag en bureaucratisch. Accepteer dit en probeer manieren te vinden om te werken met / rond / zonder de autoriteiten. Nieuwe manieren van werken en de ouderwetse regelgeving gaan niet goed samen. Met geduld en volharding (zie 7) bereik je veel.

3. Wees onafhankelijk

Veel veranderaars in de steden zijn onafhankelijk. Ze kunnen initiatieven beginnen zonder dat ze hun plannen hoeven te verdedigen tegenover bazen en commissies. Hun onafhankelijkheid helpt. Het roept ook vragen op. Waarom doe je dit? Wie vertegenwoordig je? Wat is je verdienmodel? Het vergt moed om onafhankelijk te blijven en het kan leiden tot frustratie ('We verzetten zoveel werk, we zouden betaald moeten worden'). Waar zijn de onafhankelijke veranderaars in organisaties? Worden ze gedoogd of snel verwijderd of ingekapseld door het systeem?

4. Transitie is een waardevolle tijd

In het verleden gingen stadsontwikkelaars vaak drastisch te werk. Bij voorkeur door oude industriële gebieden totaal te verwijderen en vervolgens te vervangen door nieuwe initiatieven. De schone-leiaanpak in De Binckhorst in Den Haag is daarvan een goed voorbeeld. Er waren grootse plannen, maar het geld om de plannen te realiseren was er niet. Wat gebeurt er in de tussentijd? Misschien, ergens in de toekomst zal er wel geld zijn. Hoe kan de overgangsperiode op een goede manier worden gebruikt? Is een meer geleidelijke overgang tussen oud en nieuw mogelijk? Wat als de overgang blijvend is? Steden verkeren in een permanente staat van transitie, en organisaties kunnen leren van steden wat een goede aanpak is wanneer de overgang de status quo is.

5. Ga met de stroom mee

In Amsterdam-Noord een schrijft een groep bloggers over dit deel van de stad. Ze hebben betrekking op kwesties die hun pad kruisen. Is er een manier om het verkeer dat van de pont naar het centrum van de stad en andersom gaat minder chaotisch te laten verlopen? Wie heeft er ideeën? De bloggers proberen om een goed idee onmiddellijk uit te voeren. De eigenaar van de pont is flexibel en is bereid om te luisteren. Heeft de logistiek van de pont de hoogste prioriteit? Misschien niet, maar hier zijn mensen met initiatief en ideeën, laten we hen volgen en ga met de stroom mee.

6. Gebruik wat beschikbaar is

Hoe kunnen oude kantoorgebouwen worden omgevormd tot centra voor creatief ondernemerschap? Hoe kan een tankstation worden gebruikt als een pop-up store? In organisaties is 'nieuw' vaak de norm. Als we meer tijd zouden besteden om te zoeken naar bestaande initiatieven die kunnen worden hergebruikt of opgeschaald, kan veel tijd en geld worden bespaard.

7. Ben volhardend / Geef nooit op

Dit is een duidelijk credo altijd en overal. Veranderaars met een missie geven nooit op. Het tijdsverloop in steden is interessant. Niet maanden of jaren, maar vaak duurt het een decennium of meer om substantiële verandering te realiseren.

8. Groei is geen drijfveer voor iedereen

Tijdens de excursie in Den Haag ontmoetten we een aantal interessante ondernemers. De oprichter en eigenaar van de mobiele espressomachine. De fietsenmaker. Ze waren blij met wat ze deden. De deelnemers aan de rondleiding kwamen met suggesties om te groeien. Waarom geen sandwiches verkopen naast de koffie? Waarom geen fietsen verhuren? De koffieman en de fietsenmaker waren niet erg geïnteresseerd. Ze waren blij met wat ze deden en het zorgde voor voldoende inkomsten (neem ik aan).

Deze Blog Post is een vertaling van de blog post '8 lessons from a trip into The Hague', op 26 juli 2014 gepubliceerd op de HR blog van Tom Haak.

Vertaling: Eline Timmermans

Waardeer dit blogbericht:
0

Tom is the founder and director of the HR Trend Institute. He is also partner at Crunchrapps.com, a SAAS solution for workforce analytics. He has more than 30 years experience in international HR. He led HR Globally in ARCADIS, until April 2014. Prior to ARCADIS he worked for multinationals as Philips Electronics, KPMG and Aon Risk Services. He is interested in HR trends and innovations, that can increase the impact of HR.


Specialties: HR architecture, recruitment, executive development, management development, talent management, International HR strategies, knowledge management, internal communication, executive compensation, performance management, HR innovations- en trends, people analytics


linkedin hover 32twitter hover 32about me-icon


 

Reacties