27
mrt

Cirkel van verandering - Hoofdstuk 1

Geplaatst door op in Boeken
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1864
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Bent u moe van alle verandertrajecten uit het verleden? Dan is 'Cirkel van verandering' een echte aanrader. Dit boek biedt een pragmatische aanpak om het eigenaarschap en de zelfsturing binnen teams en organisaties te versterken. Lees hier hoofdstuk 1 uit het boek.

Auteurs: Steffan Seykens en Guido van de Wiel.

Verandering: tussen theorie en praktijk

Vanuit mijn dagelijkse praktijk als facilitator en adviseur van organisatie- en teamontwikkeling, is in de loop der jaren mijn verwondering ten aanzien van het verloop van veranderprocessen alleen maar toegenomen. Vele (vaak hele mooie) theorieën bleken in de praktijk vaak niet of slechts kortdurend te werken. De mooiste verandertrajecten, actieplannen en mission statements bleken nauwelijks, of hooguit tijdelijk, het juiste effect te sorteren. Het werd mij steeds duidelijker dat er een kloof ligt tussen de mooie voornemens die mensen uitspraken – bijvoorbeeld aan het eind van een leertraject – en het waarmaken van al deze plannen, wanneer ze eenmaal terug waren in de praktijk. Als ik na verloop van tijd de mensen sprak die ik begeleid had, bleek vaak dat de waan van de dag hen had ingehaald en dat ze weer in hun oude gedragspatronen terug waren gevallen, zoals uit onderstaande voorbeelden blijkt.

Veranderen: tussen raad en daad

  • Een medewerker heeft van zijn leidinggevende te horen gekregen dat hij bij lastige vraagstukken eerder de hulp van anderen moet inschakelen. Telkens weer wacht hij daar te lang mee, en ondanks het herhaaldelijk geven van feedback lukt het tot frustratie van beiden niet om dit patroon te doorbreken.
  • Een andere medewerker wil tijdens gesprekken met opdrachtgevers minder zelf aan het woord zijn en heeft de wens om de opdrachtgever meer te activeren om zelf in beweging te komen. In een training heeft hij de vaardigheden aangeleerd om de juiste vragen te stellen en een passende houding aan te nemen. Ondanks een prima actieplan en zijn goede voornemens blijkt dat hij toch telkens weer in zijn oude valkuil trapt.
  • Een directeur wil leren de feedback die hij krijgt van zijn medewerkers beter te ontvangen in plaats van direct een tegenargument, uitleg of een weerwoord te geven. Ondanks dat intensieve executive coaching hem veel inzicht heeft gegeven, lukt het hem maar niet om zijn primaire reacties te beteugelen.

Bovenstaande voorbeelden illustreren hoe lastig het is om je gedrag blijvend te veranderen. Deze hardnekkigheid van oude gedragspatronen in organisaties houdt mij al jaren bezig en legde de basis voor de kernvraag waaruit dit boek tot stand is gekomen: hoe laat je gedragsverandering daadwerkelijk beklijven en hoe voorkom je dat mensen na een leertraject weer terugvallen in oude patronen?

Het woord 'verandering' heeft binnen veel organisaties inmiddels een behoorlijk negatieve lading gekregen en roept vaak meer weerstand op dan energie. Het lijkt erop dat de vele slechte ervaringen mensen argwanend of voorzichtig hebben gemaakt als het om veranderen gaat. Dit is een aantal uitspraken die ik in de loop der jaren bij de start van verandertrajecten te horen kreeg: 'Ze hebben weer eens wat bedacht op het hoofdkantoor', 'Weer een nieuwe manager die zijn visie aan ons wil opdringen', 'Er wordt weer wat over de schutting gegooid zonder dat we daar om gevraagd hebben.'

Download hoofdstuk 1

CirkelVanVeranderingH1

Waardeer dit blogbericht:
0

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht.