24
juni

Boek: Het zijn maar cijfers - Maarten Schellekens

Geplaatst door op in Boeken
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1579
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Volgens Maarten Schellekens, zelf onderdeel van generatie Y, vraagt een nieuwe tijd en een nieuwe generatie om een andere aanpak. Ik sprak met hem over zijn boek Het zijn maar cijfers. Wil je zelf een recensie schrijven over dit boek? Lees dan vooral verder!

1. Wat was voor jou de aanleiding om dit boek te schrijven?

Binnen veel organisatie heerst nog steeds een klassieke managementstijl, waarbij controleren en beheersen centraal staan. Een rationele stijl die draait om cijfermatige analyse, zonder sociale component. In mijn omgeving zag ik steeds vaker dat dit ten koste gaat van de creativiteit en motivatie van mensen. Met het boek wil ik mensen deze managementstijl leren herkennen, kennis laten maken met de nadelen ervan en inspireren naar een meer mensgerichte organisatie die past in een nieuwe economie.

2. Je daagt bedrijven uit om af te kicken van de cijferverslaving. Als er één tip is die je ons wilt meegeven, wat is die dan?

Begin eens niet met de strategische (financiële) bedrijfsdoelen om vervolgens te kijken hoe je de mensen zover krijgt dit na te streven, maar start andersom. Begin met maximaal bevlogen medewerkers en kijk dan hoe je alle condities rond deze mensen dusdanig kunt inrichten om dit te bereiken. Wat moet je als bedrijf organiseren om je mensen maximaal te motiveren? Een nuttige oefening van ‘andersom denken’ als er beleid gemaakt wordt.

3. Heb je een voorbeeld van een bedrijf waar het wel goed gaat?

Ieder bedrijf is uniek en zou haar eigen cultuur moeten hebben. Simpel copy-paste is, hoe vaak mensen mij het ook vragen, vaak geen goed idee. Er is dus ook niet één voorbeeld van een bedrijf dat alles goed doet, wat mij betreft. Wel zijn er op onderdelen hartstikke mooie initiatieven. De vrijheid die steeds meer ICT-bedrijven als Google geven aan hun mensen, het zelfsturend vermogen van teams bij Buurtzorg, innovatieve wervingsmethoden bij Gemeente Hollands Kroon, het interactieve portaal waar cateraar Hutten mee werkt, etc. Allemaal mooie initiatieven voor een meer mensgerichte organisatie. Voorbeelden te over!

4. Welk boek ligt op je eigen nachtkastje?

Momenteel Onward van Howard Schultz, CEO van Starbucks. Daar zitten een paar mooie praktijkvoorbeelden in van het investeren in een mensgerichte organisatie. Zo werden alle winkels tegelijkertijd gesloten voor een online training over de bedoeling van Starbucks. Uiteraard kostbaar op korte termijn, maar door Schultz genoemd als essentieel voor het succes van Starbucks. Een mooi voorbeeld dat investeren in een mensgerichte organisatie meervoudige winst oplevert.

Banner Maarten Schellekens

 

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Innovatie Management