09
nov

Word jij change master?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1811
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Organisaties staan te springen om change masters, die de broodnodige veranderingen in goede banen weten te leiden. Een echte change master doet dat onder meer door te verbinden en te inspireren op een creatieve, betekenisvolle en proactieve manier.

Maak veranderen leuk!

Veranderingen zijn meestal een must. Gedwongen door nare omstandigheden, externe bedreigingen of puur winstbejag. En dat voelen de betrokken mensen buitengewoon goed aan, zodat de hakken bij voorbaat in het zand worden gezet.
De leuke veranderingen zijn ver in de minderheid. Die veranderingen waar we met elkaar warm voor lopen, de schouders eronder zetten en trots op zijn.
Waarom lukt het maar niet om veranderen leuk te maken?

Veranderingen leiden tot verzet

We gaan voor overleven en voortplanten, in die volgorde. En bij beiden gaan we voor zekerheid in een veilige, onbedreigde omgeving. Verandering geeft onzekerheid, die in ons DNA automatisch tot verzet leidt. Eerst positieve garanties, dan pas zijn we bereid stappen vooruit te nemen.
Bij al die ‘moeten’ veranderingen kun je dus rekenen op verzet, zo simpel is het.

Overlevers

Hoe moet dat dan in een situatie waarin degenen die zich het beste aanpassen aan de nieuwe omstandigheden de grootste kans hebben op overleven?
Zeker als je je beseft dat de grens tussen ‘oud’ en ‘nieuw’ nog verre van duidelijk is. Command & Control is bij nog maar heel weinig bedrijven vervangen door Chance & Change. De aloude hiërarchische aanpak zie je nergens hand in hand gaan met een ‘Agile’ aanpak. Projectmanagement viert nog volop hoogtij, met alle regels die we elkaar daarbij hebben geleerd. Geld, organisatie, tijd, informatie, kwaliteit vertaald in keurige spreadsheets, kritische paden en apps.

Onzeker en betekenisvol pad

Kansen pakken en veranderen. Met mensen die het leuk vinden om ‘samen’ een onzeker pad op te gaan. Een betekenisvol pad, dat wel.
Want het gaat niet alleen om een weg van A naar B. Het gaat tegelijkertijd ook om generatieverschillen (Purse of Purpose), technologische uitdagingen, een digitale backbone en een ongekend tempo. Om er maar een paar te noemen.
Ga daar als changer maar aan staan. En naarmate je meer aan de top staat, heb je het moeilijker en kun je jezelf minder ‘fouten’ veroorloven. Want ‘leren’ en ‘kwetsbaar zijn’, wat bij Chance & Change hoort, heeft de top zich bepaald nog niet eigen gemaakt.

Leiden zonder strepen en zwepen

Waar vind je ze? De changers die inspirerend zijn, veranderingen uitdagend en leuk maken. Die bruggen kunnen bouwen tussen al die verschillende belangen, perspectieve en opvattingen. Die ratio en emotie begrijpen en kunnen vertalen naar simpele woorden die aanspreken. Die teams bouwen die ervoor gaan. Changers die leiden zonder ‘strepen’ en ‘zwepen’.

Onbeperkte keuzen

Juist in het niemandsland tussen oud en nieuw liggen ongekende mogelijkheden. Voor wie ze wil zien en beleven. Waar de keuzen onbeperkt zijn, net als de dilemma’s.

Juist dan kun je je als échte changer onderscheiden.

In het Sleutel-programma ‘Change Unlimited!’ (gebaseerd op het gelijknamige boek dat binnekort verschijnt) staat het nieuwe veranderen centraal. Een veranderen dat geen standaard kent, geen procesmodellen, geen stappenplan. Nieuwsgierig hoe dat werkt? Hier licht ik alvast een tipje van de sluier.


Het DNA van veranderen
DNA van veranderen staat voor De Nieuwe Aanpak, maar ook voor DNA als kern van je identiteit, van dat waar je op wordt herkent en wat je eigen en waarachtig maakt. Het DNA van veranderen gaat over het in de haarvaten van de mensen en de organisatie laten doordringen van een nieuw perspectief op samen werken, organiseren en groeien.

DNA is voor ieder mens uniek en maakt ons tot wat we zijn als individu en als soort. Met het DNA van de organisatie is het niet anders. Om succesvol te zijn en blijven in deze nieuwe, uitdagende tijd zal je veranderbereidheid en bekwaamheid in het DNA van je organisatie moeten brengen. Daar staat deze leergang voor.

Leren met de besten
Met een keur aan verleiders uit wetenschap, kunst, defensie en het bedrijfsleven en changemasters die het klappen van de zweep kennen, werk je aan je eigen veranderopgave en je leiderschapsvaardigheden om de verandering keer op keer in gang te kunnen zetten en te realiseren.

Je ontwikkelt vaardigheden en inzichten op het gebied van onder meer trendwatching, werken in ecosystemen, designthinking, storytelling, teamplay, psychologie van veranderen en persoonlijk leiderschap.

Resultaat change unlimited
Aan het eind van dit sleutel-programma hebben de deelnemers nieuw DNA om te
veranderen:

  • kennis over de verschillende perspectieven van change;
  • diepgaand inzicht in gameChangers en disruptors die er voor zorgen dat ‘doen wat je altijd deed’ echt geen optie meer is;
  • een sleutelrek met de betekenis en kansen voor de eigen organisatie en je eigen sleutel voor de verandering die je beoogt;
  • inzicht in je eigen rol en vaardigheden om Changer te zijn, en veranderkundig leiderschap te tonen;
  • een netwerk van betrokken Changers;
  • een palet aan verrassende vaardigheden, aanpakken en handelingsperspectieven.

Praktisch
8-12 deelnemers l 18 verleiders I 2 omleiders
Data: 1 t/m3 dec, 14 dec, 19 jan, 2 feb, 23 feb, 17 mrt, 6 apr, 21 apr
Locatie: Berghotel Amersfoort
Kosten: € 7.475,- voor NCD leden en € 7.975,- voor niet NCD-leden.
Contactpersoon: Leontien van Honk – 06 – 437 636 17

meer informatie vind je hier

beeld: pixabay

Waardeer dit blogbericht:
0

De reputatie van Gerard van Vliet als schrijver, spreker, inspirator en ‘verleider’ op het gebied van Leiderschap en Toezicht is indrukwekkend. Hij kan bogen op een veelzijdige achtergrond als doener. Van vakbondsbestuurder tot ondernemer, van crisismanager tot RvB lid, van directeur tot commissaris, hij heeft alle hoeken van de zakelijke kamer in profit en non-profit actief mogen meemaken en er zijn stempel op gedrukt. Geen wonder dat hij nu, als directeur van de NCD (Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren), als een spin in het web zit als het om de ontwikkelingen m.b.t. Leadership & Governance gaat. Gerard schreef eerder bestsellers als het 'Handboek E-commerce', 'Een vitale organisatie' en 'De Netwerkbijbel'


linkedin hover 32 twitter hover 32