12
jan

The Footprint Chronicles® van Patagonia: het effect van transparantie

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2254
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Patagonia, gespecialiseerd in outdoorkleding, besluit in 2007 om The Footprint Chronicles op te richten. Met The Footprint Chronicles legt het bedrijf Patagonia zich openbaar langs de meetlat van de triple P: planet, profit, people.

Het doel is om transparant te zijn over de gehele supply chain. Hierdoor komen eventuele sociale en milieutechnische misstanden in de hele keten  van leverancier tot klant – aan het licht. Alleen al het transparant maken van deze informatie zorgt voor een zelfreinigend effect. The Footprint Chronicles zorgt zo voor impuls ter verbetering van het milieu en werkomstandigheden bij alle ketenpartners waar Patagonia mee werkt.

Jill Dumain, directeur Environmental Strategy van Patagonia legt uit wat de transformerende kracht van transparantie is: ‘Toen we in 2007 het platform the Footprint Chronicles startten, werd er nog niet zoveel over transparantie gesproken in de corporate wereld. Dus waren we lang bezig om vast te stellen: hoe transparant gaan we zijn? Vandaag de dag ligt dat anders. Transparantie is een verwachting geworden. Mensen willen meer weten over supply chains.’ Consumenten willen in toenemende mate weten wat ze kopen: wie heeft waar en onder welke omstandigheden welke producten gemaakt?

Dumain vervolgt: ‘Een groot bijkomend voordeel na de invoering van the Footprint Chronicles was het element van empowerment. Ten eerste bij onze eigen werknemers bij Patagonia. Zij zagen kansen om veranderingen in de supply chain aan te brengen en voerden vervolgens deze veranderingen ook door. Maar ook op onze leveranciers had het een effect.’

Op de vraag hoe the Footprint Chronicles impact hadden op hun leveranciers, geeft Jill Dumain het voorbeeld van een fabriek in Taiwan. Een werknemer van Patagonia ging daar op werkbezoek. Deze rook een vreemde geur in de fabriek, waardoor ze wist dat de luchtkwaliteit te wensen over liet. Ze praatte hierover met een aantal mensen en Patagonia rapporteerde hierover op the Footprint Chronicles. Dit leidde tot het besluit van de leverancier om te investeren in apparatuur waardoor de luchtkwaliteit verbeterde.

‘Deze actie had een directe positieve invloed op de werkomstandigheden van de werkers en op de luchtkwaliteit van communities rondom de fabriek,’ aldus Dumain. ‘Nu is het natuurlijk onze hoop dat onze klanten dezelfde verantwoordelijkheid zullen nemen door informatie over duurzaamheid ­– zowel aan de planet-kant als aan de people-kant ­– mee te laten wegen bij hun aankoopbeslissingen.’

beeld: pixabay

Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht.