07
jan

Het overwinnen van weerstand bij veranderingen

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2777
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Weerstand is een natuurlijke reactie van mensen. Dit wordt geregeld in het limbische systeem van de hersenen, de amygdala. Dit systeem legt verbanden tussen informatie (afkomstig van verschillende zintuigen) en koppelt dit aan emoties. Bij iedere nieuwe situatie bepaalt dit stukje hersenen welke emotionele reactie het meest zinvol is. De reactie van de amygdala op prikkels die angst (bijvoorbeeld een verandering) veroorzaken, vindt snel en volledig automatisch plaats.

Iedereen accepteert veranderingen

Veel managers zullen zeggen dat hun medewerkers niet willen luisteren naar de verandering die hij of zij presenteert. Of vegen elke verandering gelijk van tafel. Weerstand is vaak een gevolg van de angst voor de nieuwe situatie (het onbekende). Zinnen als 'Ja, maar...', 'Dat gaat hier niet werken' en 'Het is toch goed zoals we het nu doen' zijn veel gehoord. Op dat moment zakt bij de manager vaak de moed in de schoenen.

Iedereen heeft grote veranderingen meegemaakt in zijn leven; het verlaten van het ouderlijk huis, trouwen, kinderen krijgen, een promotie op het werk en ga zo maar door. Dit zijn vaak veranderingen met een goede reden. En die zijn makkelijker te accepteren.

Alle invalshoeken bekijken

Wanneer jij als manager bijvoorbeeld aangeeft dat je over wilt stappen naar een ander softwaresysteem, dan zullen medewerkers vaak reageren met 'Hoezo, dat is toch niet nodig?' of 'Alles gaat nu goed, dus waarom?'. Ze reageren op deze manier omdat ze geen reden zien om over te stappen naar een ander systeem. Ze zijn gewend aan het huidige systeem en weten hoe ze ermee moeten werken. Als alles nu goed gaat, waarom zouden we mogelijke problemen veroorzaken met het nieuwe systeem?

Maar wat zou voor medewerkers wel een goede reden zijn om deze stap te zetten? Het nieuwe systeem neemt administratieve handelingen weg, waardoor je meer tijd hebt voor andere zaken. De medewerkers kunnen dan hoogstens zeggen: 'Ja, maar het gaat veel tijd kosten om een heel nieuw systeem te leren kennen en het onder de knie te krijgen.'

Slechte dingen tellen voor mensen zwaarder dan positieve dingen. Managers negeren vaak de negatieve kanten waarom men niet te veranderen. Maak dus inzichtelijk waarom er wordt overgestapt naar een nieuw systeem. En toon ook de negatieve punten als ze met dit systeem blijven werken.

TabelArtikelMilou

Negatief kan zijn dat het systeem is verouderd. Als medewerkers met dit systeem blijven werken, dan kunnen ze in de toekomst sommige klanten niet meer digitaal helpen, waardoor er veel papierwerk bij komt. Dit kost meer tijd, met als gevolg dat er geen tijd is om nieuwe klanten binnen te halen, medewerkers hun targets dan niet behalen en zo ook hun bonussen niet.

De positieve kant van het veranderen moet als belangrijkste aspect gelden. Je gaat als manager de negatieve kanten van het veranderen minder belangrijk maken door bijvoorbeeld aan te geven dat je de medewerkers mee gaat helpen om het systeem te leren. Je maakt handleidingen, geeft een cursus en schakelt het eerste half jaar een helpdesk in voor vragen.

Uiteindelijk draait het erom dat alle positieve en negatieve kanten worden belicht. Maar laten we niet vergeten dat weerstand ook een hoge mate van betrokkenheid van de medewerker aangeeft. En dat is dan weer een positief aspect dat niet genegeerd mag worden.

Gebaseerd op de theorie van Dr. Goldratt

Waardeer dit blogbericht:

Milou Smeets is als beginnend HRM-er speciaal geïnteresseerd in veranderkunde en te typeren als een nieuwsgierig en leergierig persoon. Zij is werkzaam als Junior HR adviseur bij Optisport Exploitaties B.V.


linkedin hover 32   twitter hover 32

Reacties