16
jan

Intranet als Facebook van jouw organisatie

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1746
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Met de lepel van mijn muesli-ontbijtje in de ene hand en de iPhone in de andere, scroll ik aandachtig door het nieuwsoverzicht van Facebook. Het vertelt mij alles over de stand van zaken in mijn persoonlijke omgeving. Nog voor ik mijn schaaltje muesli heb leeggegeten, ben ik op de hoogte van alles wat er te weten valt over mijn Facebookvriendjes: van hysterische concertfoto's, restaurantbezoekjes, tropische vakantiekiekjes en tuinverbouwingen tot aan alle wijzigingen in de relationele sfeer en de mazelenuitbarsting op het gezicht van mijn nichtje; ik ben volledig op de hoogte.

Niets ontgaat mij

Het nieuwsoverzicht van Facebook doornemen, is mijn vaste ochtendritueel. En ik verdenk menigeen van hetzelfde ritueel. Kom ik een half uurtje later op kantoor, dan start het ritueel opnieuw, maar dan met een kop koffie in de ene hand en een muis in de andere. Dit keer niet op Facebook, maar op het intranet van onze organisatie. Tien minuten op intranet en ik ben volledig op de hoogte van alle ins en outs en het hele reilen en zeilen van de organisatie. Ik heb inzicht in bedrijfs- en afdelingsnieuws, medewerkers publiceren lief - en leedberichten en ik krijg signalen als collega's jarig zijn of een jubileum vieren.

Alles inzichtelijk

Met het digitale smoelenboek heb ik al mijn intranetvriendjes met foto's, contactgegevens en kantoornummers in kaart en via de cockpits kan ik de actuele stand van zaken van alle afdelingen zien. Van de financiële cijfers, tot de actuele salesresultaten en de target op alle andere afdelingen; alles is inzichtelijk. Kortom, niets in de organisatie kan mij ontgaan. En niet alleen mij, geen enkele medewerker van AFAS kan iets ontgaan op deze manier. Iedereen weet wat er in de organisatie speelt en wat collega's bezighoudt. Het verbindt en informeert op precies dezelfde manier als Facebook.

Ben jij half geïnformeerd?

Dat het intranet kan fungeren als een centraal informatiepunt voor je dagelijkse werkzaamheden, is voor velen nog een onbekend fenomeen. Raar eigenlijk hè, dat we in onze thuissituatie zo goed geautomatiseerd en geïnformeerd zijn en op het werk maar zo beperkt. En dat in een tijd waarin thema's als 'het nieuwe werken' en 'zelfsturing' centraal staan! Hoe is dat in jouw organisatie geregeld? Heb jij vanaf je keukentafel alle informatie voorhanden die je nodig hebt om je werk goed te kunnen doen? Of moet je op zes verschillende systemen inloggen en ben je daarna alsnog maar half geïnformeerd? Dat laatste? Troost je, jij bent niet de enige.

Wake up!

Nemen we daar genoegen mee? Onze generatie misschien nog wel, maar de generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, zeker niet. Zij zijn opgegroeid in een digitale wereld waarin Facebook en Google levensbehoeften nummer één zijn. Het verbaast mij dat er nog zoveel organisaties zijn die niet beseffen dat ze totaal onaantrekkelijke werkgevers zijn voor de nieuwe generatie medewerkers. En dat terwijl we de kennis en kunde van deze generatie zo hard nodig hebben. Digitalisering (papierloos werken), automatisering, delen in de cloud, BYOD, ERP, intranet, HR Self Service: de wereld verandert, medewerkers veranderen. Verandert jouw organisatie mee? Het is nu of nooit. Wake up!

Waardeer dit blogbericht:
0

Reacties