27
juli

HR heeft de CIO nodig: 5 tips om HR te ontzorgen

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2091
  • 0 reactie
  • Afdrukken

HR kan niet meer zonder technologie. Of het nu gaat om het bijhouden van werknemersprestaties met HR-software of het monitoren van werknemersproductiviteit met een HR analytics-platform; de automatisering van steeds meer HR-taken maakt het noodzakelijk dat HR en IT steeds nauwer gaan samenwerken. In dit artikel vijf tips om HR te ontzorgen.

1. Stop met het verkeerd gebruikmaken van e-mail door HR

Een groot knelpunt voor organisaties is het beheren van workflow-processen via e-mail. Deze processen zijn vaak ongestructureerd en moeilijk te beheren. HR komt met verzoeken vanuit de gehele organisatie en deze verzoeken variëren enorm. Denk hierbij aan het aanmelden van nieuwe medewerkers en vakantieaanvragen. E-mail is een inefficiënte tool om deze verzoeken te verwerken. Wanneer je echter op maat gemaakte apps bouwt rondom HR-processen, kunnen verzoeken worden geautomatiseerd. Ook biedt het IT-teams de mogelijkheid om workflows op elkaar af te stemmen middels één centraal managementsysteem. De organisatie heeft op deze manier een goed overzicht van alle activiteiten binnen het bedrijf.

2. Breid selfservice uit naar zelfredzaamheid

De huidige digitale generatie is opgegroeid met technologie. Ze gebruiken het om snel te krijgen wat ze nodig hebben met behulp van selfservicetools die gebruiksvriendelijk en snel zijn. IT-teams kunnen deze efficiëntie ook voor HR-afdelingen creëren door een makkelijk te navigeren servicecatalogus voor medewerkers te lanceren. Sommige mensen noemen dit selfservice, maar je kunt het ook zien als zelfredzaamheid. Hiermee hebben medewerkers 24 uur per dag toegang tot HR-gegevens, zoals beoordelingsformulieren of salarisstrookjes. Het bouwen van een uitgebreide servicecatalogus helpt te voorzien in deze behoefte en biedt gebruikers een 'one-stop-shop' voor HR-diensten.

3. Begeleid het bedrijf bij het creëren van een sterke dienstverleningscultuur

Ook al willen HR-managers medewerkers zo goed en efficiënt mogelijk bedienen, vaak beschikken ze niet over de technische kennis om dit te doen. HR-medewerkers zijn soms geneigd om IT te omzeilen door zelf op zoek te gaan naar cloud-gebaseerde tools. Alleen een nauwere samenwerking tussen de HR-directeur en de CIO (Chief Information Officer) kan ervoor zorgen dat HR-teams beter worden begeleid. Om dit mogelijk te maken, moet HR zijn pijnpunten delen en voorstanders binnen het bedrijf vinden die het verschil kunnen maken tussen succes en een mislukking.

4. Zorg ervoor dat HR 'data-gedreven' keuzes maakt

Een enkel voorbeeld duidt nauwelijks op een trend, maar een (data)foto zegt meer dan duizend woorden. Als de CIO helpt om hun ongestructureerde e-mail en telefonische verzoeken te veranderen in gestructureerde verzoeken, kan HR inzicht krijgen in haar eigen handelen. De mogelijkheid om case-management-processen te volgen, kan voor bruikbare inzichten zorgen. Als HR bijvoorbeeld kan zien dat een groot percentage werknemers vragen stelt over HR-voordelen, kan deze informatie prominent op een portal aangeboden worden. Op deze manier anticipeer je op toekomstige vragen.

5. Maak tijd om te innoveren

Hoewel veel organisaties graag willen innoveren, zullen de meeste HR-teams je vertellen dat ze hun tijd grotendeels besteden aan 'het draaiende houden van de organisatie'. Als IT alledaagse werkzaamheden kan automatiseren – de repetitieve taken van HR – dan zal je een van de meest waardevolle diensten leveren aan HR, namelijk tijd om te innoveren. HR-teams kunnen zo wel tien procent meer tijd over hebben dankzij IT.

HR-afdelingen zoeken naar manieren op hun routinematige taken te automatiseren, zodat ze zich kunnen richten op strategische initiatieven. CIO's en HR moeten elkaar versterken om dit mogelijk te maken. Op de lange termijn zal meer samenwerking tussen de twee divisies de betrokkenheid bij medewerkers verbeteren en de organisatie tijd en geld opleveren.

Afbeelding: deathtostockphoto.com

 

Waardeer dit blogbericht:
0

Jen Stroud is General Manager HR Service Management bij ServiceNow. In deze rol is ze verantwoordelijk voor het vormgeven van de visie en strategie voor het implementeren van HR-producten en -applicaties, waarbij ze zich specifiek richt op service management. Ze werkt met verschillende teams samen aan producten en oplossingen om de HR-afdeling te ontlasten van administratieve taken, zodat ze zich meer kunnen richten op innovatie van de werkplek.


linkedin hover 32 twitter hover 32