23
jan

HR-Business game; studenten hrm klaargestoomd voor de toekomst

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3414
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Stiekeme bijeenkomsten, gefluister in de gangen en achterdochtige en fanatieke blikken in gebouwdeel A van de Fontys Hogeschool in Tilburg. Deel A, het domein van de Human Resources Management studie, is nu het decor waar de jaarlijkse beruchte HR-Business game wordt gespeeld. De grootste hr-reality-game van het jaar voor tweedejaars studenten hrm. Met snoeiharde concurrentie en slimme strategieën van hr professionals van de toekomst.

Realistische simulatie

De studenten hrm werken met een volledig vernieuwde versie van de 'HR-Business game'. Een online realistische simulatie waarin zij ervaring opdoen met bedrijfsprocessen en het nemen van beslissingen. Op hr, maar ook op de andere functionele gebieden. De game leert de studenten nadenken over organisatiekunde, marketing en omgaan met financiën.

RichardVoddé

De interne handelingen zijn tot in detail te beslissen en ook moet er geanticipeerd worden op eventuele marktontwikkelingen. Iedere handeling heeft invloed op uiteindelijke resultaten. De game helpt te doorzien hoe processen door bedrijven gaan en hoe die in verband staan met hrm.

Winning team

In teamverband voeren studenten het management uit van een fictieve verzekeringsmaatschappij. Ze bedenken zelf een naam voor het bedrijf en zijn verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering op basis van input die zij krijgen van de begeleidende docenten die fungeren als aandeelhouders. Tijdens aandeelhoudervergaderingen ontvangen de studenten instructies en nieuwe informatie waarmee zij weer verder kunnen met hun (hr) bedrijfsvoering. Zowel binnen als buiten de colleges houden de studenten bevlogen discussies over welke koers te varen. De studenten reflecteren op de samenwerking binnen hun team en houden een groepslogboek bij. Wie de juiste beslissingen neemt en de hoogste score behaalt wint het spel. De score wordt bepaald door de factoren klanttevredenheid, motivatie, verzuim, innovatievermogen, omzet en winst.

Leerervaring

De HR-Business game wordt door studenten als bijzonder leerzaam en positief ervaren. De game biedt een stevige toegevoegde waarde om naast de hoor- en werkcolleges op een andere manier naar hrm, organisaties en complexe processen te kijken. "Het leuke van dit spel is het hoge niveau van realiteit. Het lijkt alsof je in een echt bedrijf aan het werken bent. Verantwoordelijkheden worden verdeeld en er zijn meerdere RichardVoddé2afdelingen die je moet onderhouden. Door de HR-Business game hebben we zelf kunnen ervaren hoe een bedrijf reageert op bepaalde doorgevoerde veranderingen en dat de externe omgeving een grote invloed uitoefent op je organisatie. Dat je zowel rekening dient te houden met de interne als externe invloeden van een organisatie. In de game zijn ook met veel details rekening gehouden. Het mooiste detail wat voor de realistische touch zorgt is dat alles afhangt van de markt vol met concurrenten en de ontwikkelingen binnen deze markt. Het spelelement daagt enorm uit om te winnen", aldus de studenten. 

Educatieve games in het onderwijs

Richard Voddé coördineert samen met Rob Verberk de toepassing van de HR-Business game in het onderwijs. Twaalf jaar geleden is al de eerste aanzet voor de game gemaakt in samenwerking met verschillende hrm-deskundigen. Samen met BitPress Educatie is de game doorontwikkeld tot een up-to-date online versie. De uitwerking van het spel is gestoeld op de gedachtegang van een van de grote denkers op hrm gebied, Dave Ulrich. Ulrich introduceerde de functie 'HR business partner'. Een hrm-er levert belangrijke bijdragen aan strategische beslissingen binnen een organisatie. Voor iedere hrm-er geldt: 'You have to know what business you're in!'. 

Waardeer dit blogbericht:

Na jaren in verschillende HR-rollen en functies te hebben gewerkt in de produktie, een symfonie-orkest, een gemeente en een onderwijsinstelling vond ik het tijd om mijn passie te volgen; mensen opleiden en een duwtje in de goede richting meegeven! Ik ben overtuigd van het etcetera-principe en geloof in mensen, niet in bullshit-management.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties