16
dec

Bied 'knowmads' een relevante werkplek anders reizen ze weer door

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1575
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Het werk moet uitdagend genoeg zijn, maar het bouwen van een carrière is niet het allerbelangrijkste voor de nieuwste generatie werknemers. Zij, de zogenoemde Millenials of Generatie Y, betreden de werkvloer in het digitale tijdperk met hun eigen wensen en gebruiken, maar passen niet goed in de traditionele manier van werken. In plaats van zich aan te passen aan de '9 tot 5'-mentaliteit, vinden zij het zoeken naar zingeving veel belangrijker. Wat willen die Millenials en hoe kun je als organisatie zo aantrekkelijk mogelijk voor deze nieuwe generatie worden én blijven?

Door onze gastblogger Marco Ebbers.

In onze 24-uurseconomie vervaagt de grens tussen werk en privé, en verdwijnt de vaste werkplek langzaam uit het organisatiebeeld. Met smartphones, tablets en apps zijn medewerkers flexibel en maken ze steeds vaker deel uit van samenwerkingsverbanden die over de grenzen van de organisatie heen reiken. Ze bepalen zelf wel wanneer en waar ze hun werk doen. Ook de aard van het werk verandert, want bedrijven focussen zich steeds meer op kenniswerk. Er komt meer ruimte voor kennisdelen, samenwerken, communiceren en creëren. Open, platte organisaties met autonome medewerkers zijn het resultaat. Dankzij de vrijheid en verantwoordelijkheid die ze krijgen, komt veel eigen initiatief en creativiteit tot bloei. Met als positief gevolg: een hogere productiviteit.

Van project naar project

Organisaties veranderen, maar ook het type medewerker dat nodig is, verandert. De jongste generatie is echter opgegroeid in deze 'nieuwe' digitale wereld, waardoor zij bekend zijn met technologie, weten hoe ze kennis moeten gebruiken en tegelijkertijd autonomie hoog in het vaandel hebben staan. Deze werknemers bewegen zich steeds meer als ZZP-ers van project naar project bij verschillende werkgevers. Ze zien een baan als een project waarvan ze zoveel mogelijk willen leren. Persoonlijke ontwikkeling en een goede werk-privébalans is hen meer waard dan een financiële beloning.

Deze Millenials zijn te bestempelen als 'knowmads', een samenstelling van knowledge en nomads. Het zijn kenniswerkers die rondtrekken en ze verschillen dus erg van personeel dat binnen een bedrijf een mooie carrière wil opbouwen. Knowmads zijn gemotiveerd om samen te werken en sluiten zich eenvoudig aan bij verschillende organisaties en samenwerkingsverbanden. De knowmad zet graag zijn persoonlijke kennis in voor zijn werk. Het werken wordt daardoor persoonlijker dan alleen het uitvoeren van een taak. Hij voelt zich beperkt door rigide organisatiestructuren en werkstijlen, en door het gebrek aan kennisdeling. De nieuwe generatie verwacht een inspirerende wekomgeving waarin geen angst bestaat om fouten te maken, want dat hoort immers bij het leerproces waar hij of zij naar op zoek is.

Op zoek naar de klik

Wil een organisatie dit nieuwe talent aantrekken en vasthouden, dan is het noodzakelijk om een relevante werkplek aan te bieden. Kenniswerkers vinden ‘de klik’ met een bedrijf erg belangrijk. Ze hechten veel waarde aan identificatie met het bedrijf. Kunnen ze zich vinden in de visie, het imago, duurzaamheidsbeleid en bedrijfscultuur? Net zo belangrijk als deze ‘zakelijke fit’ is de ‘persoonlijke fit’. De kenniswerker let goed op of zijn persoonlijke keuzes voor technologie, werkwijze en opdrachten passen bij de organisatie. Factoren als verantwoordelijkheid, heldere taakstelling, wederzijds vertrouwen en ontwikkelmogelijkheden spelen bij deze fit een belangrijke rol.

Om dit mogelijk te maken, is het noodzakelijk dat de organisatie zich aanpast aan de wensen van de nieuwe kenniswerker. Dat betekent dat het bedrijf flexibel moet inspelen op de behoeftes van de kenniswerkers, de nieuwe technologie, tools en beleid. Zij moeten worden ondersteund, maar selfservice wordt steeds belangrijker. De keuze voor devices en apps mag worden gemaakt door de werknemer, mits deze past binnen de IT-strategie. Betrek ze bij ICT-vragen, maar maak ook gebruik van hun relevante kennis en ervaring, binnen en buiten het werk. De ICT-omgeving moet daarbij worden ingericht als een open ecosysteem, waarin ICT-diensten eenvoudig kunnen worden uitgebreid en ingekrompen, afhankelijk van de behoeftes van de medewerkers.

Het vraagt wat aanpassing vanuit traditionele bedrijven om ervoor te zorgen dat de nieuwste generatie kenniswerkers zich prettig voelt op de werkvloer en zo optimaal mogelijk kan werken. Op die manier betaalt die investering zich weer terug: zo worden de werknemer en werkgever gelukkig. De zoektocht naar zingeving en geluk is dus niet alleen relevant voor de nieuwste telg op de werkvloer, maar voor iedereen binnen het bedrijf.

Waardeer dit blogbericht:
0

HRzone geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen. Naam en functie van de gastbloggers staan na de introductie.


Interesse? Mail dan naar