23
sept

Wil de toekomstige HR-held nu opstaan?

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3247
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De afgelopen periode heeft Oracle een grootschalig onderzoek gedaan in West-Europa naar de werknemersbetrokkenheid. De redactie van HRzone sprak met Oscar Lausegger, Strategic HCM Director Benelux over het onderzoek. Lees hier de meest opmerkelijke uitkomsten van het onderzoek.

Betrokkenheid vergroot productiviteit

Het klinkt eenvoudig en dat is het ook: een betrokken medewerker werkt harder en beter, zoekt niet naar ander werk en is veel creatiever. Helaas blijkt dat HR geen positieve invloed heeft op de betrokkenheid van medewerkers. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 48% van de Nederlandse werknemers gelooft dat directe collega’s zorgen voor betrokkenheid en slechts 4% van de respondenten geeft aan dat de HR-afdeling de meest positieve invloed heeft op de betrokkenheid.

De toekomst: ijzige doelstellingen

In de wereld van nu waarin alles transparant is en we dankzij bijvoorbeeld Glassdoor precies weten wat het salaris is bij een bepaald bedrijf hebben Millennials behoefte aan betrokkenheid, transparantie en open communicatie. Zij willen op de hoogte zijn en waardering voelen: waarom doe ik wat ik doe en 'what's in it for me? Doelstellingen die je vandaag met allerlei toeters en bellen presenteert, zijn morgen al weer achterhaald. Lausegger stelt voor om ze dan ook niet meer in beton te gieten, maar in ijs; hierdoor kun je doelstellingen omsmelten en bijstellen.

HR als bruggenbouwer tussen medewerker en manager

Op dit moment vinden veel werknemers dat bedrijven onvoldoende oog hebben voor individuele prestaties en dat managers weinig proactief handelen. Meer dan de helft van de ondervraagden ziet graag een meer persoonlijke managementstijl afgestemd op individuele behoeften. HR kan hierin onder andere aan bijdragen door de juiste technologie aan te bieden. Bijvoorbeeld met behulp van Employee Self Service systemen en het inzetten van interne sociale media heeft de medewerker veel meer de regie en is sneller en directer contact met collega's mogelijk.

HR als held van de organisatie

Bijdragen aan medewerkersbetrokkenheid door sociale innovatie en het inzetten van de juiste technologische middelen is een mooie kans voor HR om haar toegevoegde waarde te vergroten en meer zichtbaar te zijn. Als een organisatie om mensen draait, dan verdient HR een plek in de spotlight. HR als held van de organisatie, klinkt goed, toch?

Meer lezen?

Lees hier het volledige artikel Niet leidinggevenden maar directe collega’s zorgen voor de hoogste mate van werknemersbetrokkenheid. Nog niet uitgelezen? Klik dan hier voor het volledige rapport (Engels).

Waardeer dit blogbericht:
0

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32