13
mei

Wat wij te leren hebben van twintigers

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2843
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Investeer nu in de kern van het mens-zijn! De mens als creatief en intuïtief wezen, als tegenwicht tegen kunstmatige intelligentie. Dat bepleiten Boyd de Ruiter (manager bij KPN) en Paul Hoogstraten (algemeen directeur en partner Lagerweij & Partners). 

Paul Hoogstraten is 35 en realiseert zich steeds beter dat zich een nieuwe generatie heeft aangediend die dingen kan die hij nog moet leren. Boyd de Ruiter is 29 en vindt het doodnormaal om elke dag stil te staan bij de vraag welke waarde hij toevoegt (en stelt zijn teamleden die vraag ook).

The golden circle

The golden circle van Simon Sinek is gemeengoed geworden in strategie- en managementland. Zo eenvoudig als deze visie is, zo ingewikkeld is het om ‘m te volgen. Dat is ook niet zo vreemd, want zijn zienswijze is niet alleen een zinvol instrument bij richtingbepaling, hij markeert ook generaties.
Na de tweede wereldoorlog stond alles in het teken van opbouw. De twee decennia na de oorlog kenmerkten zich, mede dankzij de Amerikaanse Marshallhulp, door snelle groei en relatieve inkomenszekerheid voor hele grote groepen mensen. Het arbeidsethos was stevig: werken voor je geld, iedereen draagt bij. Niet vragen waarom, gewoon doen.

Nieuwe generaties

Er is veel geschreven over de generaties daarna, zoals over de lost generation die te materialistisch zou zijn. Inmiddels dienen zich nieuwe generaties aan (de dertigers en de twintigers van nu), die steeds dominanter worden op de arbeidsmarkt. De twintigers van nu zijn “professioneel opgegroeid” in de crisis. Het hebben van een baan was (en is) geen vanzelfsprekendheid. Het pro bono mogen uitvoeren van klussen bij bestaande organisaties om een portefeuille op te bouwen is zelfs geen vanzelfsprekendheid gebleken.

Wat is mijn toegevoegde waarde?

Als geen ander weet deze generatie van twintigers dat alles draait om de vraag: wat is mijn toegevoegde waarde en hoe zorg ik ervoor dat anderen die herkennen? Waar eerdere generaties zich, als ze zich al druk moesten maken om het hebben van een baan, vooral dienden af te vragen “waarom zit ik op deze plek, en niet iemand anders?”, dient de huidige generatie zich niet alleen die vraag te stellen, maar ook “waarom voert een computer mijn werk niet uit?”

Robots, computers en machines

Er zijn immers voorbeelden te over van machines die het werk van de mens overnemen. In sneltreinvaart:

  • Er zijn machines ontwikkeld waar stratenmakers alleen nog maar stenen in hoeven doen. De machine, zo breed als de weg zelf, rammelt de stenen in precies de juiste volgorde zelf op de met de wals gladgereden ondergrond. Stratenmakers werken zo vele malen sneller, waardoor er minder mensen nodig zijn voor een klus.
  • Google, maar bijvoorbeeld ook het Nederlandse bedrijf Frog en autogigant Mercedes Benz investeren in de ontwikkeling van onbemande voortuigen. Over twintig jaar is de buschauffeur niet meer nodig om de bus te besturen.
  • Verzekeraars hebben nauwelijks nog menselijk contact met hun B2C-klanten. Alleen superslimme ICT’ers en strategen zijn nog bezig met het bedenken van technieken om op basis van big data aanvragen van producten goed- of af te keuren, risico’s te minimaliseren en marges te maximaliseren. De adviseur verdwijnt, evenals de premiebeoordelaar.
  • Op dit moment worden computerprogramma’s ontwikkeld die recht spreken. Er zal nog wel wat water door de Rijn gaan voordat het maatschappelijk geaccepteerd is dat computers rechters gaan helpen bij hun vonnissen, maar het gaat gebeuren en sneller dan wij denken.

Unieke toegevoegde waarde is het nieuwe mantra

De huidige generatie young professionals snapt probleemloos het verhaal van Sinek, omdat ze heel goed weet wat het belang is van het antwoord op de vraag “waarom ik doe wat ik doe”. Veel meer dan andere generaties begrijpen de twintigers van nu dat je doet wat je doet om waarde toe te voegen, en dat waarde toevoegen gebeurt vanuit waar je goed in bent. Unieke toegevoegde waarde is het nieuwe mantra. Dat de huidige generatie twintigers dit van nature aanvoelt, is merkbaar in de praktijk.

Wat wij kunnen leren van twintigers

Maar hoe zit dat met professionals uit eerdere generaties, die nu in de laatste tien, vijftien jaren van hun loopbaan zitten? Is kunstmatige intelligentie en robotisering niet gewoon bedreigend? Ja, want deze technologische vooruitgang bedreigt onze huidige werkzaamheden. Maar nee, als je in staat bent om steeds, proactief, na te denken over de manier waarop je ervoor zorgt om waarde te blijven toevoegen. Als je weet waar je goed in bent, als je weet hoe je kunt leren. We gaan veel minder een beroep doen op repeterend werken. De mens blijft zich onderscheiden door zijn creativiteit en intuïtieve vermogens: dat is waar we op moeten inzetten.

De kern van ons mens-zijn

En dat is precies wat de twintigers van nu al lang hebben geleerd! Dus leer van hén, en ontwikkel samen nieuwe successtrategieën. De wereld verandert en verandering is eng. Daar staat tegenover dat deze verandering ons dwingt in te zetten op de kern van ons mens-zijn. Waar we decennialang in strakke functieomschrijvingen en repeterende werkzaamheden hebben gezeten, vereist de maatschappij nu juist al onze creativiteit en flexibiliteit. Alleen door onszelf te zijn en met drive ons mens-zijn in te zetten op de werkvloer, kunnen we de machines voor blijven. Daarmee is deze ontwikkeling misschien wel het beste wat ons mensen had kunnen overkomen!

 

Waardeer dit blogbericht:
0

Paul Hoogstraten is organisatieadviseur en algemeen directeur/partner bij Lagerweij . Zijn expertise, ontwikkeld in Nederland en Frankrijk, richt zich op het in begrijpbare stappen vertalen van complexe situaties voor alle belanghebbenden (bijvoorbeeld bij organisatieverandering). Zijn stijl is nuchter en met aandacht voor mensen.

Paul adviseert managementteams om de strategie van de organisatie door de talenten van mensen te laten werken. Goede diagnostiek (op persoons-, team- en organisatieniveau) is daarbij onontbeerlijk. De combinatie van de harde en de zachte kant is de sleutel tot succes. Inzichten uit de veranderkunde (o.a. De Caluwé en Greiner) zijn tevens een inspiratiebron voor zijn werk.


linkedin hover 32