29
okt

Whitepaper: Oriënteren op e-hrm software

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2096
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Het klinkt eenvoudig, HR-processen efficiënter en voordeliger laten verlopen met de inzet van e-hrm. Maar wil je met het nieuwe systeem het onderste uit de kan halen, dan moet je wel precies weten wat je nodig hebt. Daarom is belangrijk om eerst goed op alle mogelijkheden af te wegen, zodat je tijdens een gesprek met een leverancier goed beslagen ten ijs komt. Gebruik hiervoor deze 5 handige tips als leidraad.

Stap 1: Start met het waarom

Stel jezelf de vraag: Waarom wil je e-hrm hebben? Als je niet weet waar je met je P&O naartoe wilt, is een e-hrm systeem niet meer dan een hebbedingetje. E-hrm staat niet op zichzelf en doe je er niet even bij. Een goed gebruik van e-hrm betekent een verandering voor de gehele organisatie en is veel meer dan alleen een technische operatie.

Stap 2: Draagvlak en onderzoek

Weet de gehele organisatie wat de voordelen en gevolgen zijn als e-hrm geïmplementeerd wordt? Zorg binnen de organisatie voor voldoende draagvlak en betrek verschillende afdelingen bij het selectieproces. Maak onafhankelijk van elkaar lijsten met wensen en mogelijke leveranciers die deze wensen zouden kunnen vervullen.

Stap 3: Organisatiewensen

Leveranciers van HR-technologieën creëren de technologieën die processen kunnen optimaliseren, maar werken deze ook voor jouw specifieke organisatiewensen? Dwing je leverancier om te bewijzen dat de technologie werkt op de manier zoals jij dat wilt. Zorg dat je voor aankoop weet dat je daadwerkelijk kunt doen wat je wilt doen.

Stap 4: Doe een praktijktest

Eis van jezelf en de leverancier altijd een werkende proeftuin. Is je organisatie daarvoor te klein of zijn de kosten te hoog, vraag dan om een klantbezoek bij zowel een tevreden als ontevreden klant. Schakel zo nodig ook een eigen deskundige in die de leverancier voldoende professioneel tegenwicht biedt en jouw belangen in de gaten houdt.

Stap 5: Stel continu vragen

Analyseer alle mogelijke leveranciers en stel continu kritische vragen: bij het eerste salesgesprek, bij het uitbrengen van de offerte, bij de projectintake en bij elke andere gelegenheid. Vertrouw op je eigen kennis van zaken en laat je niet van de wijs brengen door lawines van jargon. Niemand kent je organisatie beter dan jijzelf.

Download whitepaper Afas

Beeld: Pixabay/Unsplash

Waardeer dit blogbericht:
0

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32