02
dec

Waarom de outsourcing van hr achterhaald is

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 7949
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Na jaren van uitbesteding halen steeds meer organisaties de personeels (en salaris-) administratie weer terug naar huis. Is deze hr-dienst dan zo belangrijk? Jazeker, die is herontdekt als bron voor data-analyse. Insourcing van hr draagt bij aan wendbaarheid en onderscheidend vermogen van organisaties.

Insourcing van hr-processen is echter niet de norm, outsourcing van hr nam vorig jaar zelfs nog met vijf procent toe. Maar toch staat outsourcing onder druk. Zo signaleerde het Britse onderzoeksbureau Ovum vorig jaar een stagnatie van de groei van outsourcing en steeds kleiner wordende contracten. Deze trend doet zich overigens niet alleen binnen hr voor. Het analistenbureau Quocirca toonde vorig jaar aan in een onderzoek dat steeds meer organisaties hun gegevens weer in huis halen.

Waarde van personeelsadministratie

Steeds meer organisaties besluiten dus om hun personeelsadministratie weer zelf te gaan uitvoeren. Ze hebben ontdekt dat personeelsinformatie waardevol is in het tijdperk van big data. Personeelsinformatie is stuurinformatie die nodig is om de organisatie wendbaar te maken. Een kroonjuweel dus dat je vooral in eigen hand moet houden. Is hr-informatie ondergebracht bij een externe dienstverlener, dan is er altijd verlies van beschikbaarheid. Extern opgeslagen personeelsdata zijn moeilijker toegankelijk dan wanneer ze in eigen beheer zijn. De outsourcer belooft weliswaar anders, maar onvoorwaardelijke beschikbaarheid is een utopie.

Daar komen ook nog eens de risico's bij van veiligheid en privacy bij. Outsourcers doen er alles aan om de toevertrouwde personeelsdata veilig op te slaan, maar juist die security veroorzaakt problemen. De personeelsdata liggen zo stevig achter slot en grendel dat de eigenaar er soms maar moeilijk bij kan. En dat is onwenselijk, want de menselijke component is in een kennismaatschappij de onderscheidende factor.

Het snel en doeltreffend inzetten van arbeid en expertise is noodzaak om in te kunnen spelen op ontwikkelingen. Snelle beschikbaarheid over actuele ken- en stuurgetallen van hr is daarmee een kernkwaliteit geworden van organisaties. Maar door outsourcing hebben ze onvoldoende zeggenschap over deze kwaliteit. Dat gaat ten kosten van het concurrentievermogen.

Norm voor werkgevers

Voordelen te over dus, maar desondanks is het uitbesteden van de personeelsadministratie nog steeds belangrijk voor veel werkgevers. Outsourcing van hr-processen heeft als voordeel dat er geen verrassingen over personele en administratieve kosten zijn en dat er geen administratieve rompslomp is. En er hoeft dus ook niet geïnvesteerd te worden in kennis over salariswet- en regelgeving.

Sterk ontwikkeld e-hrm

De zekerheid over de kosten en het comfort zijn de meest genoemde argumenten voor het uitbesteden van de personeelsadministratie. Maar hoe legitiem zijn die argumenten? Systemen voor e-hrm zijn inmiddels zo sterk ontwikkeld dat ze de personeels- en salarisadministratie moeiteloos integreren. Wetgeving, regelgeving, cao-bepalingen, het zit allemaal al ingebouwd in de huidige generatie e-hrm. Salarisverwerking en loonadministratie vragen niet meer dan een druk op de knop. Complex is de personeelsadministratie niet meer.

Kostbaar ook niet. In tegenstelling tot vroeger is outsourcing van de personeelsadministratie juist duurder aan het worden dan uitvoering in eigen beheer. Aangezien systemen voor e-hrm allang geen prijzig maatwerk meer zijn, is een aanzienlijke prijsdaling ingezet.

Sterke regie hr

Het grootste voordeel van de insourcing van de personeelsadministratie is de sterkere regie op de hr. Dankzij actuele beschikbaarheid van personeelsdata zijn veranderingen sneller uitvoerbaar. Bij reorganisaties, het opzetten van projecten of mutaties binnen afdelingen, kunnen de personeelsdata binnen direct worden aangepast.

Bij organisaties die hun eigen personeelsadministratie beheren, is hr het onderdeel dat het snelst gerealiseerd is bij veranderingsprocessen. Dit komt mede doordat de personele ken- en stuurgetallen direct volledig beschikbaar zijn, vaak tot op het uur nauwkeurig. Bij outsourcing is er een grotere frictietijd, meestal van meerdere dagen. Dit omdat de verwerking van data langer duurt, evenals de beschikbaarheid ervan. Daarnaast zijn er nog vaak slordigheden in de uitvoering. Het aanleveren van onvolledige of onjuiste data door de outsourcer is allesbehalve incidenteel.

Outsourcing onder druk

Even voor de duidelijkheid, uitbesteden is niet per definitie verkeerd. Het heeft in het verleden sterk bijgedragen aan slanke, wendbare organisaties. En zeker voor kleinere ondernemingen kan outsourcing een prima oplossing zijn. Maar het zonder meer uit handen geven aan externe partijen is zonde. Veel van de administratieve handelingen kunnen immers verdampen door automatisering en digitalisering van de personeels- en salarisadministratie. Veel mooier is het om zelf de regie te houden. Dat kan uiteraard prima met de ondersteuning van de kennis en expertise van een externe partij, maar dan wel alleen voor het werk waarbij dat echt nodig is.

Voordelen outsourcing hr

  • Zekerheid over de kosten
  • Geen rompslomp
  • Minder investeringen in hr-kennis

Voordelen insourcing hr

  • Snellere beschikbaarheid hr-data
  • Beter zicht op signalen uit het personeel
  • Snellere uitvoering veranderingsprocessen
  • Meer mogelijkheden om snel aan te haken bij trends in de markt
Waardeer dit blogbericht:

Daniel Bakker is als Productmanager verantwoordelijk voor de innovatie van de HRM en Payrol producten van AFAS Software. Daniel kwam voor het eerst met AFAS in aanraking door een minor Business Solutions aan de Hogeschool van Utrecht. Na zijn afstuderen kon hij direct aan de slag als trainee Productmanager. Eerst op het gebied van CRM, maar al snel kwamen daar HRM en Payroll voor in de plaats.


Sinds zijn aantreden heeft Daniel zich ontwikkeld als een expert op het gebied van e-HRM en heeft aan de basis gestaan van de ontwikkeling van Sollicitant Self Service. Als eindverantwoordelijke voor het product, staat Daniel regelmatig op het podium om zijn visie op e-HRM en nieuwe productontwikkeling te delen met zijn publiek.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties