23
okt

Soft skills vs. Robotisering: wat is de toekomst?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1862
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De discussie rondom robotisering is al lange tijd gaande. Het lijkt geen kwestie van of we vervangen worden robots, maar wánneer we dat worden. Maar laten we niet vergeten, er is één grote voorsprong dat de mens nog steeds heeft: de zogenaamde ‘soft skills’. Maar blijven deze soft skills nog wel zo belangrijk?

Uit onderzoekt blijkt dat maar liefst 75% van de innovatie sociale innovatie is, en dus géén technologische innovatie. De conclusie dat soft skills belangrijk blijven is dus niet vergezocht. Sterker nog, soft skills zijn essentieel voor de toekomst van alle werkenden. Dat betekent echter niet dat we soft skills blijven opdoen op de ‘oude’ manieren. Maar hoe dan wel? Hoe geef je soft skills de plek in de toekomst die het verdient, zónder achter te blijven lopen?

Wat zijn soft skills?

Een korte opfrisser: soft skills hebben te maken met onderlinge en – heel belangrijk – face to face communicatie, het vermogen om oplossingen te vinden en je snel aan te passen aan de omgeving. Het zijn de dingen die de mens ‘mens’ maakt. Je empathisch vermogen, het onderbuikgevoel, het inleven in de ander. Kwaliteiten die tot nu toe niet te vinden zijn in technische verlengstukken.

Maar waarom zijn deze zo belangrijk?

Er is geen twijfel over mogelijk, menselijke interactie zal altijd een grote rol blijven spelen in ons leven. Nu meer dan ooit. In een survey onder 400 HR-professionals bleek bijvoorbeeld dat het júist in een steeds meer geautomatiseerde omgeving het die soft skills zijn waar steeds meer op wordt geselecteerd. Want, zo zeggen de recruiters, de harde skills, dat kan een robot ook. Maar het menselijk, de empathie, het vermogen om leiderschap te tonen en mensen de juiste richting op te sturen, dát is juist wat jou als professional steeds meer onderscheidend gaat maken. En dat is nu juist wat een robot niet kan.

Toch moeten we niet aan technologische innovatie voorbij gaan. De een kan de ander versterken. Het is dankzij de technologische innovatie dat het ons mogelijk wordt gemaakt om meer aandacht te geven aan de ‘zachtere’ kant van ons bestaan. De twee zijn tenslotte inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbinden. We hebben dagelijks contact met meer mensen dan ooit te voren, en tegelijkertijd wordt er steen en been geklaagd vanuit alle hoeken dat de échte interactie er niet meer is, we isoleren onszelf, empathie daalt, de aandachtspanne wordt korter en korter. Maar gelukkig zien velen dit juist als een positieve relatie. We worden steeds afhankelijker van technologie, maar dat betekent ook dat we mensen nodig hebben die al deze data, algoritmes, et cetera, moeten kunnen vertalen en communiceren.

Nieuwe manieren van leren

Maar wanneer soft skills en technologie met elkaar verstrengeld raken, is het dan niet logisch om deze ook online te leren? Het antwoord is niet zo gek: ja! We ontwikkelen al een paar jaar online soft skills-trainingen en doen dit steeds vaker vanuit een geïntegreerde aanpak, waarbij inhoud van de klassikale trainingen afgestemd wordt op het online werk en andersom. Dat maakt ook het trainen van soft skills effectief en schaalbaar. Dit passen we bijvoorbeeld toe bij KPMG.

We verzorgen onder andere de Audit Academy en het onboarding-proces. Als onderdeel van het onboarding-programma hebben we 140 new hires vierentwintig uur lang in een offline training gehad. Die training was voor hen compleet onverwacht en in Dragaton-vorm (een mix van hackhaton en Dragons Den). In vierentwintig uur moesten de deelnemers een concept uitwerken en aan het einde pitchen aan een aantal partners van KPMG. Compleet met online interventies zoals (deels) reflectie-opdrachten. Bij de reflectie wordt de deelnemer mentaal weer terug gebracht naar dat moment, bijvoorbeeld door de e-learing, foto’s, video en beelden van de Dragaton te verwerken. Wanneer werden ze voor het blok gezet? Wanneer was er weerstand, kregen ze nieuwe inzichten? Door online en offline samen te brengen, brachten we extra impact in het digital learning. Een perfecte combinatie dus.

Het leren van nieuwe soft skills hoeft niet alleen meer face to face te gebeuren Deel op twitter

Het onderstreept dat het leren van nieuwe soft skills dus niet alleen face to face meer hoeft te gebeuren. Sterker nog, de menselijke interactie die vaak zo belangrijk is bij leren, speelt zich steeds meer online af. Denk bijvoorbeeld aan live interactie, maar ook video’s.

VR helpt met groeien empathisch vermogen

Maar hoe zit het dan met het trainen van empathisch vermogen in relatie tot digital learning? Ook bij het trainen van empathie, iets wat bij robots (nog) ontbreekt, doet technologie zijn intrede. Door middel van een VR-experience kun je bijvoorbeeld de ene persoon in de huid van de ander plaatsen. En zo dus ook medewerkers in de huid van de klant plaatsen. Wat zijn hun behoeftes? Tegen welke problemen lopen ze aan? Hoe fijn is het om vriendelijk geholpen te worden in een winkel? Empathie wordt op deze manier getraind, en problemen inzichtelijker gemaakt. Een van de eerste experimenten op dit gebied is het ‘Gender Swap’-experiment, waarbij het oogpunt als het ware ‘geswitched’ wordt. Door het gebruik van VR zie je wat de ander ziet.

Nog een voorbeeld; je medewerkers met een VR-learning laten ervaren hoe het is om als passagier in een vliegtuigstoel te zitten met troep om je heen. De ervaring wordt echter en tastbaarder, en dus het vermogen om empathie voor de situatie te krijgen en te begrijpen groter.

Gezichts- en emotieherkenningssoftware

En hoe zit het dan met gezichts- en emotieherkenningssoftware? Zo is onlangs bekend geworden dat de nieuwe Iphone gezichtsherkenningssoftware zal bevatten. Ook daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Nog een stapje verder is de vraag of deze op den duur de menselijke interactie gaat vervangen. Zo bestaat bijvoorbeeld Emovu, een digitale ‘leermachine’ die emoties kan herkennen, analyseren en ook daadwerkelijk iets met deze gegevens kan. Zo analyseert het onder andere de reactie op jouw content en leersystemen, én leert zichzelf om te gaan met deze gegevens. De vraag of dat wenselijk is rijst dan weer. Maar waarom niet, als het zorgt voor een sneller en beter leerproces?

Uiteindelijk weten we niet wat de toekomst gaat brengen. Wellicht komen er robots met de mogelijkheid om empathie te voelen en sympathie op te wekken. Echter bootsen we dan wel de realiteit na en een behoefte die er klaarblijkelijk altijd zal blijven: de behoefte naar menselijke interactie. En juist in het spanningsveld tussen mens en machine, tussen soft skills en technologie, tussen online en offline leren, zal die menselijke interactie altijd blijven. Of toch niet? De toekomst zal het leren.

Waardeer dit blogbericht:

I have a passion for interactive media. 


The ability to reach and interact with a large group of people is exiting. It becomes inspiring when you are able to start a dialog with your audience - and move them into a certain direction. It enlightens you when the direction into which you point them has true value for them. Based on my previous and current business engagements and ventures my experience lies within: marketing & communications, sales, concept development, business development.


Specialties:


- 'Setting up shop' - starting new initiatives and grow them into self sustainable businesses
- Business development 
- Marketing & sales
- EdTech & Social media
- Digital learning


 

Reacties