02
mrt

Oprukkende IT in organisaties maakt aandacht voor softskills noodzakelijk

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4148
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Waar IT voorheen in de meeste bedrijven een afdeling was met helder omschreven en omkaderde functies, is het tegenwoordig verweven door het hele bedrijf. IT is daardoor niet alleen meer een functie van de IT-professionals, maar ook van bijvoorbeeld de marketingmanager die verantwoordelijk wordt voor de corporate website. En dat heeft gevolgen voor het hr-beleid van de hele organisatie.

Het beeld van de IT'er die hele dagen op een zolderkamer zit te programmeren, is aan verandering onderhevig. IT-professionals spelen in toenemende mate een belangrijke rol in de besluitvorming en ze hebben een stem gekregen in het management team. Dat betekent ook dat keiharde technische skills alleen niet meer afdoende zijn. Van de IT-professional worden nu ook soft skills verlangd.

Veranderend profiel

De onvoorspelbaarheid en snelheid van alle veranderingen, de onzekerheid over wat er staat te gebeuren, de complexiteit van hedendaagse vraagstukken en onduidelijkheid over oorzaken en gevolgen beïnvloeden de 'traditionele' IT functie profielen. Door al deze veranderingen worden IT'ers meer verantwoordelijk voor het inkoopproces, krijgen ze een strategische functie en fungeren ze meer en meer als schakel tussen werkvloer en boardroom. De functie-inhoud wordt daardoor zwaarder. Nu de IT-professional vaker als business partner moet optreden, wordt het gevraagde profiel als vanzelfsprekend steeds breder. De kandidaat dient onder meer te beschikken over adviesvaardigheden, maar ook diplomatieke skills en ervaring op het gebied van conflicthantering worden nu meer gevraagd. Het klinkt misschien overdreven, maar het wordt tijd dat het bedrijfsleven beseft wat de impact van IT op het dagelijkse functioneren is en meer nog, op de innovatiekracht. Innovatie en IT gaan immers hand in hand.

Weloverwogen beslissingen omtrent rekrutering van nieuw personeel, de aanschaf van nieuwe software, het outsourcen van bepaalde activiteiten of juist het in huis halen van kennis en activiteiten kunnen feitelijk niet meer genomen worden zonder daar bijvoorbeeld de IT-manager of de CIO over te raadplegen. Hij of zij zorgt voor alignment tussen IT en de business, moet een juiste inschatting weten te maken over de noodzaak van nieuwe voorstellen en kosten en baten tegen elkaar laten afwegen. Tegelijkertijd dient hij/zij dit te kunnen vertalen naar de boardroom. Behalve de juiste taal spreken, betekent het ook dat hij moet kunnen adviseren, argumenteren en onderhandelen. En soms ook conflicten kunnen oplossen.

TOEKOMST VAN WERK - 11 JUNI – EYE AMSTERDAM

Een dagvullend programma over de Toekomst van Werk. Een internationaal event op een unieke locatie: EYE Amsterdam. Met topsprekers als Lynda Gratton, Jonathan Holslag en Aukje Nauta. Neem deel aan de Toekomst van Werk 2015.

Speciale aanbieding: 4=3, kom met 4 personen en betaal voor 3. Klik hier voor meer informatie of bestel je kaarten hier

Mismatch vraag en aanbod

Het opleidingsaanbod voor IT'ers sluit nog onvoldoende aan op de wensen op de arbeidsmarkt. Dit blijkt onder andere uit het onderzoeksrapport 'De ict'er bestaat niet'. Het wemelt weliswaar van de cursussen en trainingen, maar slechts weinige besteden daarbij ook aandacht aan strategische vaardigheden. Er is in zijn algemeenheid dus sprake van een mismatch tussen vraag en aanbod. Als gevolg daarvan moeten bedrijven tijdens een wervingstraject in het land der blinden op zoek naar eenoog. Een bijzonder tijdrovend proces. Maar voor de slimme IT-professional schept het ook kansen. De informatieprofessional 3.0 laat zich nu omscholen en zet vol in op vakmanschap en sociale en strategische vaardigheden. Nu is de tijd om uit te blinken.

Stilstand is achteruitgang

Ook binnen het bestaande personeelsbestand zijn de IT-kennis en -ervaring (de zogeheten e-skills) in veel bedrijven beneden het gewenste niveau. Onder andere onderzoek dat werd uitgevoerd door INSEAD eLab onderschrijft dit. Niet in de laatste plaats komt dat doordat bedrijven de laatste jaren de hand op de knip hebben gehouden en niet hebben geïnvesteerd in het bijscholen en trainen van personeel. Begrijpelijk, gezien de crisis, maar als in één sector stilstand achteruitgang betekent, is het de IT-sector. Opleiding, de juiste opleiding, is dan ook broodnodig. E-skills zijn immers direct te koppelen aan het innovatief vermogen van een organisatie. Dat betekent dat IT-professionals én het bedrijfsleven daar nu vol op moeten inzetten, maar ook voldoende aandacht dienen te besteden aan social skills en strategische vaardigheden. Een opleiding of training op dat gebied is zeker geen overbodige luxe. Met beter en breder opgeleid personeel vergroot je het innovatieve vermogen van een organisatie. En het moge duidelijk zijn: wie niet innoveert, mist de boot. Verliest zijn concurrentiepositie en kan zich uiteindelijk in het rijtje van Kodak en OAD scharen. De Spotify's en Airbnb's van morgen hebben gisteren het roer omgegooid.

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Beleid Technologie Trends

Anita Bosman is projectleider op de Hogeschool Utrecht bij de Master of Informatics en bestuurslid bij de Nederlandse beroepsvereniging Ngi-NGN. Het Ngi-NGN is een onafhankelijk platform waar leden hun kennis verdiepen en hun netwerk onderhouden. De vereniging biedt die mogelijkheid. De leden van het Ngi-NGN hebben toegang tot een groot netwerk aan IT-professionals voor collegiaal advies en kunnen deelnemen aan inhoudelijke evenementen, zoals lezingen, seminars en congressen. Ook ontvangen ze enkele vakbladen waardoor ze op de hoogte zijn van de laatste trends en ontwikkelen.


twitter hover 32