01
juni

Ontvang je veel vragen? Dat hoeft niet meer te (chat)botsen met je agenda!

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1658
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Je ziet ze steeds vaker op websites: chatbots. Ze springen aan wanneer je op een pagina landt, of je ziet ze bij de klantenservice. Het idee is simpel: je stelt een vraag en je krijgt antwoord, net zoals wanneer je chat met een persoon. Alleen chat je bij een chatbot met een slim algoritme. En met een snufje artificial intelligence (AI) erbij, leert de bot ook nog eens van de gesprekken die ze voert! 

Een chatbot inzetten op je site biedt veel kansen. Het is bijvoorbeeld een snelle en toegankelijke manier voor bezoekers om vragen te stellen. Maar ook intern biedt een chatbot interessante mogelijkheden. Denk eens aan een chatbot rondom feedback. Handig wanneer feedback nog iets spannends is binnen je organisatie. Of wat dacht je van een bot die alles weet over de AVG? Of eentje die alle HR-vragen weet te beantwoorden. Of alles in één bot, nog handiger! Een medewerker kan dan vragen aan een bot stellen als: ‘Wat is het beste moment om feedback te geven?’ of ‘Wanneer is er sprake van een datalek?’ tot aan ‘Welke verplichte vrije dagen zijn er dit jaar?’ of ‘Wie is mijn vertrouwenspersoon?’. 

Meer tijd en sneller antwoord

Ik hoor je denken: ‘Dat weten de medewerkers zelf toch ook wel?’, of ‘Dat is toch te vinden in de personeelsgids?’, of ‘Dat kunnen ze toch vragen aan iemand die daar alles over weet?’. Klopt, heb je helemaal gelijk in. Maar stel je eens voor dat je medewerkers van HR de meest gestelde vragen niet meer 'even tussendoor' hoeven te beantwoorden? Of dat degene die alles weet over de AVG meer tijd heeft voor de echt ingewikkeldere vragen? Of dat een medewerker met een gevoelige kwestie in zijn of haar maag zit, maar meer in een aftastende fase zit in plaats van direct bij de vertrouwenspersoon aan te willen kloppen. Een chatbot is anoniem, dus medewerkers kunnen zonder kennisneming van een ander vragen stellen waar zij zelf het antwoord op willen hebben. Aan de andere kant heb je zelf wel inzage in de daadwerkelijk gestelde vragen. En dat is voor jou weer een mooie informatiebron: wat willen je medewerkers (of klanten op je website) nu écht weten? Win-win dus: de medewerkers krijgen sneller antwoord op hun vragen, en de 'vraagbaken' hebben meer tijd voor andere dingen die vaak veel leuker zijn dan repetitieve of simpele vragen te beantwoorden.

Zelf bouwen?

Allemaal leuk en aardig, dat zo'n chatbot best interessant kan zijn, maar het 'bouwen' van zo'n chatbot, dat zie je niet voor je. En dat is begrijpelijk. Gelukkig zijn er verschillende platforms die al een chatbotservice aanbieden. Zo bieden wij BaaS: Bots as a Service. Met BaaS kan je op een laagdrempelige manier je eigen chatbot maken, waar je ook een eerste zet met AI. Alle routinematige vragen kun je zelf eenvoudig in je eigen chatbot verwerken. In een aantal simpele stappen train je je eigen bot en heb je binnen no-time een nieuwe virtuele collega erbij. Handig toch?

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Chat eens met Thomas, die weet alles over BaaS. Of heb je toevallig nog AVG-gerelateerde vragen? Stel deze dan aan de AVG BaaS! En dankzij een snufje AI, leren ze allebei ook nog eens van de vragen die je stelt.Tip: Thomas weet ook leuke grapjes. Want het mag dan wel een bot zijn, we houden wel van wat persoonlijke interactie. 

Waardeer dit blogbericht:
0

Als consultant kom ik bij verschillende organisaties over de vloer. Ik ondersteun bij verandertrajecten en bied trainingen aan om medewerkers andere handvatten te bieden.


Mensen laten groeien en uitdagen anders te doen dan ze altijd al gedaan hebben, vind ik één van de mooie speelvelden binnen trainingen. Ruimte bieden om nieuwe dingen uit te proberen en om te proeven van “het kan ook anders”, is dan ook iets dat ik belangrijk vind. "Anders doen" kan in grote en eerder zelfs in kleine veranderingen zitten. Of in een onverwachte hoek.

Reacties