20
nov

Klantvriendelijker hr? Gebruik technologie!

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3849
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Ben je verhuisd en wil je je nieuwe adres doorgeven aan bijvoorbeeld je energiemaatschappij? Grote kans dat je dit online kunt doen door middel van een handig verhuisformulier. Als je op je werk zit, heb je die luxe vaak niet. Je dient je verlofaanvragen, adreswijzigingen en declaraties in met het hr-systeem dat je werkgever je aanbiedt.

Privé zijn we gewend geraakt aan een geweldige online ervaring en een groot gebruiksgemak dankzij mobiele apparaten. Deze hulpmiddelen maken ons leven een stuk eenvoudiger. Ze zijn zo ver doorontwikkeld dat veel medewerkers een digitaal stapje terug moeten doen wanneer ze op kantoor komen.

Customer Experience

Met het oog op 'war on talent', besteden organisaties veel aandacht aan het profileren van hun organisatie als 'nice place to work'. A 'nice place to work' ontstaat onder andere door werk dat voldoening geeft, prettige collega's waar je goed mee samenwerkt, lekkere koffie, ondersteuning bij het najagen van je ambities. Maar steeds belangrijker wordt ook de mate waarin je als medewerker wordt gefaciliteerd met moderne hulpmiddelen en gebruiksvriendelijke applicaties. Werken aan een 'nice place to work' houdt naar ons idee dan ook in dat je als organisatie stilstaat bij de klantbeleving die medewerkers hebben. Wij noemen dat Customer Experience.

Eenvoud en gemak bij self service

Als hr wil je uiteraard ook een uitstekende klantbeleving bieden op het gebied van technologie en applicaties. Goed scoren op eenvoud en gemak bij het afhandelen van allerlei administratieve handelingen. Denk aan het verantwoorden van uren, het indienen van declaraties en het aanvragen van verlof. Bij de introductie van hr self service is het daarom belangrijk dat niet alleen wordt gekeken vanuit hr perspectief naar het verlagen van de operationele kosten of naar het ontzorgen van de hr-administratie. Maar juist ook naar de behoefte van de medewerkers, management en directie. Houd daarbij rekening met de verschillende generatie medewerkers. Van de babyboomers tot Generation X en Generation Y. Deze collega's verschillen in voorkeur. Bied daarom altijd extra ondersteuning. Via een kennisbank met veel gestelde vragen, chat- of webcam mogelijkheden, via de telefoon of face to face.

Optimaliseren van hr experience

Wil je als hr organisatie een betere hr klantbeleving, zet de klanten - directie, management en medewerkers - dan centraal. Streef ernaar hen via self service zo optimaal mogelijk te faciliteren. Maak volop gebruik van alle technologische ontwikkelingen die er de afgelopen jaren zijn gedaan. Van cloud-systemen die overal en altijd bereikbaar zijn en mobiele toepassingen die bepaalde taken eenvoudig maken en tot mogelijkheden op het gebied van social media waardoor nieuwe samenwerkingsverbanden en initiatieven ontstaan. Social media wordt door hr voornamelijk ingezet voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Je kan social media ook intern inzetten voor meerrichtingsverkeer en kennisdeling. Denk aan interne communities per afdeling, per functiegroep (voor kennisdeling) of voor een bepaald project waar verschillende disciplines aan werken. Medewerkers zijn privé gewend om via social media samen te werken, vragen te stellen, kennis te delen. Er ligt een grote kans voor hr om ook op het werk hierin te faciliteren en dit gedrag te versterken. HR wordt niet langer gezien als alleen gebruiker van technologie, maar vooral als business partner die de technologische mogelijkheden vertaalt naar kansen op de werkvloer.

Hr én technologie

Dit laatste kan een behoorlijke uitdaging vormen omdat hr en technologie niet vaak hand in hand gaan. Er wordt nog wel eens gezegd dat technologie de persoonlijke kant uit hr haalt. Dat is deels ook waar. Menselijke relaties kan je ook niet automatiseren. Maar slim automatiseren zorgt er wel voor dat je meer tijd krijgt om toegevoegde waarde te leveren aan je klant. Laat de technologische ontwikkelingen jouw hr organisatie helpen om de 'HR Customer Experience' geweldig te maken. Of eenvoudiger gezegd: klantvriendelijke hr? gebruik technologie!

Waardeer dit blogbericht:
0
Met een HR achtergrond en ruim 15 jaar ervaring op het snijvlak tussen HRM, Sales en ICT zorgt Eelco Liebrand in zijn rol als Portfolio Manager bij UNIT4 HR Solutions ervoor dat het producten- en dienstenportfolio vooruitloopt op de klantbehoefte. Trends en technologische ontwikkelingen op het gebied van HR- en salarisadministratie vertaalt Eelco naar een concrete strategie die meerwaarde biedt voor de HR-organisatie en salarisadministratie van de toekomst.

Reacties