02
aug

Hoe kan AI bijdragen aan de toekomst van HR?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1004
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Hoewel Artificial Intelligence (AI) al decennialang op verschillende manieren wordt toegepast, lijkt deze slimme technologie de laatste jaren pas echt door te breken. Met name door snelle ontwikkelingen op het gebied van Machine Learning worden dingen mogelijk waar we voorheen alleen maar van droomden.

Misschien maak jij net als 1.8 miljoen anderen al gebruik van Amazon’s Alexa om de verlichting in je huiskamer te bedienen of een leuk muziekje op te zetten. Ook steeds meer bedrijven investeren in virtuele assistenten. Daarmee is AI niet langer iets van de toekomst, maar van vandaag.

AI neemt de repetitieve taken over

Zoals in elk vakgebied, bestaan er ook binnen HR verschillende taken met voorspelbare repetitie of samenhang. Inmiddels worden vele software applicaties verrijkt met slimme, zelflerende AI-algoritmen die HR- en payroll professionals helpen deze taken moeiteloos uit te voeren, beslissingen te nemen of patronen te herkennen.

Artificial Intelligence-algoritmen kunnen taken classificeren en met elkaar in verband brengen, om vervolgens kwantitatieve analyses uit te voeren. In tegenstelling tot traditionele algoritmen, zijn AI-algoritmen in staat om zichzelf te verbeteren met behulp van continue aanvoer van nieuwe data. Hoe meer input de algoritmen krijgen, des te nauwkeuriger en sterker hun statistische analyses worden.

Het doel van AI is niet om mensen te vervangen, maar om hen te ondersteunen in hun werk Deel op twitter

Ondersteuning, géén vervanging

Waar softwareontwikkelaars al deze ontwikkelingen zoveel mogelijk proberen te benutten en vertalen naar de coolste features, zijn veel HR-medewerkers nog enigszins huiverig voor de opkomst van AI. Zij vragen zich af of hun baan in de nabije toekomst niet op het spel komt te staan. Het doel van AI software is echter niet om mensen te vervangen, maar om hen te ondersteunen in hun werk. Enkele voorbeelden die laten zien hoe AI een positief effect kan hebben op HR:

  • AI automatiseert het screenen van kandidaten en vermindert de kans op vooroordelen
    AI kan de soft en hard skills leren van huidige medewerkers in een bepaalde functie, deze kennis vervolgens toepassen bij het screenen van sollicitanten en geschikte kandidaten voorstellen. Tijdens het screenen wordt de kans op vooroordelen vermindert, doordat AI demografische gegevens als leeftijd, ras en geslacht negeert.
  • het onboarding proces kan efficiënter verlopen
    Chatbots kunnen worden ingezet als virtuele assistenten tijdens het onboarding proces om veelvoorkomende vragen van nieuwe medewerkers te beantwoorden omtrent bedrijfsregels, arbeidsvoorwaarden, etc. Waar de huidige generatie chatbots nog voornamelijk op tekst gebaseerd zijn, zal de nieuwe generatie bots beschikken over een verbeterde spraakherkenning, beter in staat zijn verbanden leggen en relevantere antwoorden geven.
  • AI assisteert HR managers in hun rol als strategisch partner
    Door gebruik te maken van AI-aangedreven technologieën kunnen kritieke (toekomstige) situaties vastgesteld worden die d.m.v traditionele analytics misschien niet zo snel aan het licht zouden komen. Zo heeft E-Office met behulp van IBM Watson onderzoek gedaan naar factoren die het verloop beïnvloeden bij een organisatie. Uit hun analyse bleek dat bij medewerkers die maandelijks meer dan 15 uur onbetaald overwerken er een grote kans bestaat op vrijwillig vertrek.
  • AI kan de sfeer binnen een bedrijf vaststellen
    Denk aan een systeem dat onder andere uitgewisselde e-mails onder collega’s over een bepaalde periode analyseert en de tone-of-voice (boos, teleurgesteld of blij) van berichten vaststelt, zonder dat privacy in het geding komt.

Naast bovengenoemde toepassingen laat AI ons vooral zien hoe belangrijk menselijke eigenschappen en vaardigheden zoals creativiteit, kritisch denken en leiderschap blijven. Ook in de toekomst zijn HR-managers hard nodig om persoonlijke aandacht aan medewerkers te geven en dienen technologieën ‘slechts’ om bedrijfsprocessen te ondersteunen en verbeteren.

Graag hoor ik jouw mening over AI in combinatie met HR. Denk jij dat AI een belangrijke bijdrage kan leveren aan HR? Welke invloed verwacht je dat AI op jouw functie heeft? 

Beeld: Alex Knight // Unsplash

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Innovatie Technologie

Mariel is als CPO bij Nmbrs verantwoordelijk voor alles wat met onze Nmbrs collega's te maken heeft. Samen met onze Coaches draagt ze zorg voor de onboarding en ontwikkeling van onze collega's en teams en met het HR-team faciliteert ze het recruitment en alle HR-processen. Mariel werkte eerder als HR-manager bij Tele2, Acision en BT, ze heeft een Master in Sociologie (Universiteit van Amsterdam) en een Bachelor in Hotelmanagement (Maastricht School of Management)

Reacties