05
juni

De hr-manager als gamedesigner

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2131
  • 1 reactie
  • Afdrukken

Managementteam noemde gaming een van de belangrijkste businesstrends voor 2014. Een trend die in vele facetten van het bedrijfsleven een rol kan gaan spelen.

Volgens mij is gaming hip. Toegegeven, ik werk pas sinds een half jaar in de gaming industrie, dus ik kan last hebben van selectieve perceptie. Maar toch, of je het nu gaming, gamification of gewoon spelen noemt, de trend lijkt niet meer te stoppen.

Van hr naar gaming

Voordat ik in de gaming industrie ging werken, heb ik lange tijd in hr gewerkt. 'Opmerkelijke overstap' krijg ik vaak te horen. Logisch, het zijn twee werelden die in eerste instantie weinig met elkaar te maken hebben. In tweede instantie gelukkig wel. Veel hr-afdelingen hebben gaming als tool om personeel te trainen, organisatieveranderingen te begeleiden of nieuwe mensen te werven, inmiddels ontdekt. Maar dat bedoel ik hier niet. Ik bedoel het bekijken van het hr-vak alsof het om een game gaat. Met spelers die gemotiveerd, uitgedaagd en beloond worden zoals door een game.

Ik hou van metaforen. Het maakt informatie makkelijker en kwartjes waarvan je het bestaan niet wist, vallen ineens op hun plaats. Sinds mijn 'opmerkelijke overstap' heb ik er een metafoor bij: spel. En als je een organisatie als spel zou zien, wie is dan de gamedesigner? Juist, de hr-afdeling. Gamedesigners gaan op zoek naar wat mensen motiveert. Ook een hr-manager of adviseur is in essentie op zoek naar wat mensen drijft.

Spelen met je bedrijf. Klinkt gevaarlijk, roekeloos en ondoordacht. Maar denk er nog eens over na. Persoonlijk ben ik een groot fan van het spelletje Risk. Ik word superfanatiek en ben extreem gemotiveerd om mijn opdracht uit te voeren. Verlies ik, dan wil ik weer opnieuw spelen. Ik heb geleerd van mijn fouten, bezet niet Europa maar Australië aan het begin van het spel en win glansrijk!

Stel dat ik met datzelfde fanatisme en motivatie zou leren en mijn werk zou doen? Wat als je hr- beleid zou ontwerpen alsof je een game ontwerpt?

Flow

Een bekende term in games is flow. De theoreticus achter dit begrip is de psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi. Een ingewikkelde naam, maar dat maakt zijn onderzoek niet minder interessant. In de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw kwam hij tot het inzicht dat mensen tijdens het spelen zo op kunnen gaan in hun bezigheden dat ze in een staat van flow komen. Dit komt ook voor bij kunstenaars als ze hun kunst creëren of sporters als ze in een wedstrijd zitten. In deze staat kunnen mensen boven zichzelf uitstijgen, sneller leren en nieuwe inzichten verkrijgen.

We kunnen ons allemaal wel zo'n moment voor de geest halen. Het hoeft niet meteen te hebben geleid tot een wereldberoemd kunstwerk; ook op kleine schaal kun je die staat van flow ervaren. Er is sprake van flow bij een optimale balans tussen de moeilijkheid van een taak en de specifieke vaardigheden van de persoon in kwestie. Je wordt voldoende uitgedaagd, het is niet saai, maar je voelt je wel helemaal capabel en in staat om de taak uit te voeren.

De juiste balans

In games wordt continu gezocht naar deze balans. De juiste balans zorgt ervoor dat je wilt blijven spelen en nog beter wilt worden. Een balans waar je als hr-manager ook naar op zoek bent. Vervang spelen door werken en je begrijpt wat ik bedoel. Op zoek gaan naar de flow levert je niet alleen tevreden medewerkers op, maar wie weet ook die innovatie die je nodig hebt om de concurrent een stap voor te zijn. Misschien wordt het niet altijd zo genoemd, maar flow is ook voor menig hr- manager geen onbekende term en nu al vaak onderdeel van bila's of een beoordelingscyclus. Helemaal nieuw is het dus zeker niet. Maar zou je het nog verder door kunnen voeren in je organisatie? Zorgen dat het zoeken naar flow gebed is in het ontwerp van je organisatie. Zorgen dat werkzaamheden, overlegstructuren, beloningssystemen en de structuur van de organisatie zo worden ontworpen, als in een game, dat je optimale omstandigheden creëert voor medewerkers om in deze flow te komen.

Leren van andere disciplines dan die van jezelf wordt steeds makkelijker en werkt inspirerend. Een econoom die leert van een bioloog die iets vertelt over mieren. Of een hr-manager die iets leert van een gamedesigner. Ik zie mogelijkheden. Dus stap de volgende keer dat je een spelletje speelt, digitaal of fysiek, eens in die metafoor, wie weet welke gameprincipes je herkent en zou kunnen toepassen.

Verder lezen?

  • Gamedesign is een vak. Voor degene een eerste stap willen zetten: kort geleden is op Coursera een cursus gamification gestart. 
  • Inzicht in de psychologie van de mens, is van essentieel belang bij het creëren van games en een hr- beleid. In zijn boek 'Drive, The Surprising Truth About What Motivates Us' beschrijft Daniel Pink de fundamenten van motivatie, eigenlijk zoals die ook bij games werken. Een boek wat zowel door hr-managers als voor gamedesigners interessant is. Je kunt het hele boek lezen of deze video bekijken waarin de essentie is samengevat.
Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Leren Technologie Trends

Marieke Roel is marketingmanager bij IJsfontein. IJsfontein maakt media interactief en is ervan overtuigd dat spelen de meest effectieve vorm is van leren. Dit resulteert in projecten met doelstellingen die uiteenlopen van bewustwording tot educatie en van training tot gedragsverandering. Daarvoor heeft zij in verschillende functies in de uitzendbranche gewerkt.

Reacties