24
mei

Talent voor Angry Birds

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2579
  • 5 reacties
  • Afdrukken

De economische crisis is nog niet diep genoeg ingedaald. Niet in de portemonnee van mensen, niet in de mate waarin we ons moeten inspannen, niet in de mate waarin we onze talenten werkelijk hoeven aan te boren.

We hoeven ons maximale talent voor werk nog steeds niet aan te boren. Degene die anders beweert, moet deze column lezen. En zal daarmee meteen zelf het bewijs leveren, namelijk dat je tijd hebt om dit te lezen. Mijn stelling is dat we a) genoeg tijd hebben en b) ons talent veelal verkwanselen.

Tijd komt zo meteen. Tijd genoeg. Eerst talent. De afgelopen tien jaar heeft het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup elk jaar weer zo'n miljoen mensen uit honderden organisaties, verspreid over meer dan 65 landen, ondervraagd over hun employee engagement. Gallup legt deze mensen onder meer de volgende stelling voor: 'Ik heb de kans om iedere dag te doen wat ik het beste kan'. De resultaten zijn ieder jaar weer ontstellend. Nog geen dertig procent van de respondenten antwoordt met 'mee eens' of 'beslist mee eens'. Daarnaast komt uit dit onderzoek naar voren dat degenen die antwoorden met 'beslist mee oneens' en met 'oneens' zich structureel niet emotioneel betrokken voelen bij hun baan. Het gaat dan zeker om meer dan de helft van alle mensen. Je zou kunnen zeggen dat meer dan vijftig procent van de mensen vinden dat hun potentieel talent onderbenut blijft.

Bij bestuurders van grote ondernemingen is het al niet beter gesteld. Onderzoek laat zien dat slechts drie procent van het topmanagement vindt dat ze het gros van hun tijd spenderen aan die zaken die in lijn zijn met hun capaciteiten. Ook topmanagers, waarvan je zou mogen veronderstellen dat juist zij de macht hebben om zelf te bepalen wat ze doen, lijken hun talenten niet ten volle te benutten. Als redenen voor het niet doen wat ze het beste kunnen, geeft men aan: de overvolle agenda, de volle inbox, geleefd worden en te weinig tijd in het algemeen.

Te weinig tijd? Dat verbaast me. Daarom ben ik in míjn vrije tijd eens gaan kijken hoe het staat met het aantal gebruikers van spelletjes die als app te verkrijgen zijn. Zo kende Wordfeud - alleen in Nederland al - op zijn hoogtepunt zeker 650.000 gebruikers, waarbij het aantal steeg met zo'n 20.000 spelers per dag. Farmville had in december 2009 al meer dan 72 miljoen accounts had en was daarmee toen het meest gespeelde computerspel ter wereld. Cityville haalde een volgend record met 100 miljoen spelers tegelijkertijd op één dag. Angry Birds Space werd in de eerste drie dagen dat het spel uitkwam meer dan 10 miljoen keer gedownload. Dat komt neer op 38 keer per seconde. Angry Birds wordt inmiddels maandelijks door meer dan 263 miljoen gebruikers gespeeld.

Wat heeft dit alles met het bedrijfsleven te maken? Er is door een onderzoeksbureau berekend dat alleen al Angry Birds het Amerikaanse bedrijfsleven jaarlijks 1,5 miljard dollar kost, omdat medewerkers gamen in plaats van werken. Niet je functie, maar je talent om vogels op varkens te schieten bepaalt je waarde. De verleidingen van vandaag de dag staan echte talentontwikkeling in de weg.

Talentmanagement gaat over het aanboren van het potentieel. Talent krijg je mee; je hebt het of niet. Talent is geen keuze. Maar het wijselijk inzetten ervan wel.

- Deze column verscheen eerder in het E-zine van het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties -

Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties