23
jan

Recensie - Het Talentalfabet

Geplaatst door op in Opinie
  • Hits: 1693
  • 1 reactie

De A is van Aanvalluh... Eerlijk gezegd was dat niet wat ik verwacht had toen ik het boek Talentalfabet (Van Gorcum, 2013) begon te lezen. De ondertitel is "De meest recente stand van zaken op het gebied van talentmanagement in de 26 letters van het alfabet. Niet alleen beschrijvingen, maar ook oplossingen." De meest recente stand, dat maakt meteen dat het boek een beperkte houdbaarheid heeft, want de meest recente stand kan immers morgen achterhaald zijn. De omvang is 115 pagina's, dus gemiddeld bijna 4 pagina's per letter (waarvan één titelblad per hoofdstuk), verdeeld over de vier schrijvers Richard van der Lee, Pieter Taffijn, Mariëlle Sonnenberg en Helma van den Berg.

Het boek heeft zoals verwacht een indeling in 26 hoofdstukken, de letters van het alfabet. Die letters zijn creatief ingevuld. Naast "Aanvalluh..." is er bijvoorbeeld "Energie", "Schizofreen" en "Vloeibariseren". Leuk gevonden, maar probeer maar eens iets terug te zoeken over een onderwerp. Gelukkig staat er achterin het boek een register, naast een bronnenlijst.

Natuurlijk zal geen enkele onderneming stellen dat je niets moet doen met je talenten, maar voor wie is dit boek geschreven? Als hr-functionaris heb je allang nagedacht over talenten, hoe je ze herkent en hoe je ze laat groeien en stralen. Iedereen heeft immers talenten, de vraag is alleen of de organisatie daar ruimte voor biedt of nog steeds probeert iedereen te "vangen" in een uitgebreide functiebeschrijving, waarbij voornamelijk gekeken wordt naar wat je niet zo goed doet. De nadruk ligt dan dus meer op het voldoen aan de functiebeschrijving dan op het laten stralen van het talent. Vanwege die hr-rol heb ik in het boek eigenlijk niets gelezen wat ik nog niet wist. Wel heeft het boek mij handvatten gegeven om bij het management de verantwoordelijkheden voor talentenmanagement nogmaals te benadrukken.

0

Ik ben Nicole Wouters. In een vorig leven was ik HR-manager bij een non-profit instelling. Op dit moment ben ik bezig om mijzelf te vestigen als zelfstandig sollicitatie/loopbaancoach.