04
okt

De Talentafdeling: ingang 6 – Tijd

Geplaatst door op in Boeken
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1596
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In het zevende artikel over De Talentafdeling van Kees Gabriëls verdiepen we ons in tijd. Hoe kunnen we leren de tijd als vriend te zien en de deadline als een hulpmiddel.

Lees hier het interview met Kees Gabriëls of de andere artikelen over De Talentafdeling

 Je definieert tijd als de afstand tussen inspiratie en realisatie. Waarbij deze afstand op een drakenafdeling het grootst is en op een talentafdeling het kleinst. Een deadline voegt urgentie toe. Hoe voorkom je druk tegen het einde van die deadline?

Die druk is juist behulpzaam. ‘Als je wel moet’, komt het beste in mensen naar boven. Eindelijk ga je van angst naar durf, eindelijk ga je van dubben naar beslissen, eindelijk zet je je talent ‘aan’ dwars door je eigen draken heen. Probeer, om een smaakje te krijgen van de werking, eens om voortaan vergaderingen precies op het afgesproken tijdstip te stoppen. Dat is even wennen maar ik weet zeker dat er dan effectiever vergaderd wordt. Geen tijd voor zijsporen, geklaag of uitweiden.

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt met ‘druk’. Die kan doorslaan waardoor je juist in een draak terecht komt (stress, verlamming, paniek). Waar het verschil in zit, is de aard van de deadline. Heb er niet teveel en vooral, zorg dat je ze zoveel mogelijk zelf kiest. Dat is ook een tip voor leidinggevenden: doe er alles aan om van je team oprecht commitment te krijgen op de eindatum. Vaak drammen leidinggevenden op dit punt hun eigen haast door of vergeten juist om af te spreken wanneer het af is.

Maar naast ‘een einddatum beperkt de tijd’ is er ook de andere kant ‘een einddatum geeft je tijd’. Ik zie vaak dat keuzes worden uitgesteld omdat ze te groot zijn om NU te nemen. Je weet dan dat er iets moet veranderen maar weet niet hoe of bent bang voor de gevolgen, en daarom blijf je maar doorgaan zoals het gaat. Een voorbeeld: een CEO van een reclamebureau dat ik begeleid, blinkt uit in één specifiek aspect van zijn vak. Niemand kan dat zoals hij en dat kunstje is ook nog zijn belangrijkste omzetbrenger. Consequentie is dat hij nog vaak operationeel bezig is – terwijl zijn bedrijf inmiddels meer dan honderd mensen in dienst heeft – campagnes te maken. Zelf schetsen, zelf teksten schrijven. Het was voor hem een opluchting om te zeggen: ‘over precies drie jaar stop ik hier volledig mee en over precies drie maanden hebben we een plan klaar hoe we naar die datum toe gaan werken’. Hij gaf zichzelf tijd om een oplossing te zoeken.

Onderdruk je hiermee niet je creativiteit? Sommige ideeën komen pas tevoorschijn zonder enige tijdsdruk, net zoals dat de beste uitvindingen gedaan zijn zonder dat de uitvinder er naar op zoek was.

Je zegt het precies goed: sommige ideeën. We kennen allemaal de verhalen hierover, het klinkt ook heerlijk. En natuurlijk komt het ook inderdaad voor. Toch geloof ik niet dat dit soort ideeën werkelijk ‘out of the blue’ komen. Ze komen uit iemands onderbewuste dat op een of andere manier ‘aan het werk is gezet’. Bijvoorbeeld doordat iets je enorm bezighoudt, hetzij uit belangstelling, hetzij uit nood. Het gaat mij om het punt dat je doorbraken bereikt ‘als iets je bezig houdt’. Het zetten van de tijd, dus het bepalen van een begin- en einddatum helpt daarbij echt. Gezonde tijdsdruk vergroot de kans op realisatie. De kans, want garanties worden natuurlijk niet gegeven. Daarvoor zijn de menselijke natuur en de chaotische werkelijkheid te grillig.

Hoe sta jij tegenover zoiets als de helweek? 

Die heb ik zelf vorig jaar in januari gedaan en ik vond het een topervaring. Er wordt slim met tijd gewerkt, vooral ook met een ander aspect (waar ik in mijn boek niet zo diep op ben ingegaan) namelijk fasering. Er zit een duidelijke opbouw in de helweek, passend bij een natuurlijk verloop door een aantal fases. Die fases echter kun je per definitie pas herkennen als er een duidelijk beginmoment én eindmoment is. Ik zelf werk met ‘de octaaf’ als verloop van inspiratie naar realisatie. Net als in de muziek bestaat hij uit toonafstanden die je zelfs kunt uitrekenen:

  1. DO = Begin = 1/6 van de tijd
  2. RE = Weerstand = 1/6 van de tijd
  3. MI = Beproeving = 1/12 van de tijd
  4. FA = Nieuw = 1/6 van de tijd
  5. SOL = DOEN! = 1/6 van de tijd
  6. LA = Tonen = 1/6 van de tijd
  7. TI = Einde = 1/12 van de tijd

Het verloop is qua energie altijd hetzelfde ongeacht of je nu een presentatie van dertig minuten, een vergadering van 1,5 uur, een teambuildingstraject van één jaar of een veranderslag van drie jaar opzet. De MI en de TI zijn kritische fases waarin het er even op aan komt. Interessant dat de laatste fase ook kritisch is. Alles kan er nog in veranderen. Om in sporttermen te spreken: ‘in de laatste minuut kun je met een uiterste inspanning nog winnen ongeacht het wedstrijdverloop’. Je moet dan wel want als het voorbij is, is het voorbij.

Waardeer dit blogbericht:
0