09
aug

De Talentafdeling: ingang 4 - ideaal

Geplaatst door op in Boeken
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1239
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Het vijfde artikel over de Talentafdeling van Kees Gabriëls gaat over de ingang ideaal. Ik voelde Kees stevig aan de tand over onder meer zijn eigen ideaal.

Lees hier het interview met Kees Gabriëls, het artikel over energie, het artikel over talent of dat over de draak.

Hoe formuleer je met je team een ideaal?

Het ideaal is een inspirerend vergezicht dat bij elke gelegenheid je talent aanwakkert om het waar te maken. Je talent is je HOE, een ideaal is het WAAROM. Het drukt uit wat je belangrijk vindt. Daartussen zit een resultaat, dat is het WAT. Daarmee maak je een stukje van je ideaal tot werkelijkheid. Het ideaal is geen dode letter dus. In de Vlam, mijn aanpak om ieders talent aan te zetten voor concrete bedrijfsresultaten, is het een criterium voor elk nieuw doel dat je kiest. Zelfs voor je prioriteiten per dag of per week: doe dat wat bijdraagt aan je ideaal en heroverweeg dat wat daar niet aan bijdraagt.

Er zijn allerlei soorten idealen, zowel op persoonlijk niveau als op teamniveau of bedrijfsniveau. Die laatste kent iedereen wel: de visie en missie van een bedrijf, of de why of de bedoeling. Ook op persoonlijk gebied kun je een missie hebben, een levensopdracht zelfs.

Op teamniveau komen, opvallend genoeg, idealen het minst vaak voor. Terwijl toch juist het team of de afdeling de basisbouwsteen is van elk bedrijf.

Ik houd ervan om niet ingewikkeld te doen over idealen. Ik vind grootscheepse processen waarbij allerlei opties worden overwogen en getoetst bij alle medewerkers, klanten en andere stakeholders, vaak tijd- en geldverlies. Een ideaal bedenk je niet, dat heb je. Dus in zekere zin is het een kwestie van noemen. De beste variant voor een team is de vertaling van het bedrijfsideaal. Wat betekent de missie van het bedrijf nu voor ons als afdeling? Ik houd er niet van om klakkeloos zo’n missie over te nemen. Dan komt er geen eigenheid en betrokkenheid in je team. Omgekeerd kun je als team ook niet een ideaal nemen dat helemaal los staat van de bedrijfsmissie.

De beste manier om het teamideaal te vinden, is een teammeeting van één tot twee uur. Hang de bedrijfsmissie aan de muur als beginpunt. Daarna schrijft ieder individueel op wat hij of zij persoonlijk vindt dat deze missie betekent voor het team. Vervolgens spreekt ieder zich daarover uit. Maak gewoon een rondje. Meestal verschijnt er dan al een soort rode draad, maar praat er anders samen een tijdje over door. Iemand noteert op een flipovervel alle prikkelende woorden die tijdens het gesprek vallen. Na ongeveer drie kwartier stopt het gesprek en kijk je met z’n allen naar de flipover en praat er weer even over. Uiteindelijk hakt de teamleider de knoop door, of je volgt – in zelfsturing  een afgesproken besluitvormingsprocedure.

Hoe voorkom je dat dit een containerbegrip wordt? Het lijkt me nogal vanzelfsprekend bijvoorbeeld dat een ziekenhuis de mens centraal stelt.

Dat is de kunst inderdaad. Put je inspiratie uit de energieprincipes ‘eigenheid’ en ‘expliciet maken’. Durf voor bloemrijke, concrete wat onconventionele taal te kiezen. Spreektaal vind ik heel geschikt. Vandaar dat in de oefening hierboven iemand woorden noteert die in het gesprek voorbij komen. Durf vooral ook eigen woorden te gebruiken. Hoe typischer, onuitwisselbaarder, hoe beter. Dat helpt natuurlijk ook in je positionering in de markt. Tot slot (energieprincipe beperking): houd het beknopt. Niet langer dan hoogstens één of twee zinnen. En liever nog één woord of statement. De medewerkers moeten het direct kunnen onthouden.

Is het verstandig om je ideaal zo nu en dan bij te schaven of vind je dit juist een teken van zwakte?

Dat ligt eraan wat bijschaven inhoudt. Echt veranderen, daar ben ik niet zo'n voorstander van. Wat voor ideaal is het dan eigenlijk? Het hoeft echter zeker niet in beton gegoten te zijn: als je in de loop van de tijd een scherpere, betekenisvollere formulering vindt, pas het dan rustig aan. Dat kan met een teamideaal bijvoorbeeld ook als er een nieuw teamlid komt of een nieuwe teamleider. Benut die frisse inspiratie – en verhoog de betrokkenheid van de nieuwkomer  om het net iets anders te formuleren.

Wat is jouw persoonlijke ideaal?

Dat is me al jaren heel helder. Mijn levensopdracht is: van organisaties een inspirerende plek maken. Dat zinnetje helpt me elke dag om mezelf te motiveren en om prioriteiten te stellen. Er gaat geen dag voorbij of ik herinner het me, zo dicht op de huid zit het. Zonder streng te zijn, check ik het ’s avonds wel eens: is er ergens iets of iemand in een organisatie inspirerender geworden vandaag? Meestal is het antwoord ja!

Waardeer dit blogbericht:
0